Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Pump till Torrsump?
<<   1, 2, 3   >>
7563 besök totalt
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Jag har precis börjat räkna lite på budgeten för mitt bygge och inser att V1.0 inte kommer att få torrsump. Eventuellt är det helt onödigt med avseende på markfrigången eftersom Opel/Getrag gjort växellådan så att den hänger ner väldigt mycket

Jag får alltså avstå denna omgången! thumbs down

MGB GT 1967
Citera
Jonas Svensson
Stenungsund
Här sen Sep 2004

Är oxå intresserad.

Clubman #54
www.spvm.se
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002

går det någonstans att se vilket år ett inlägg är gjort?

Hur som är vi tydligen några som vill införskaffa torrsumps pump. Hur/vad gör vi? vilka märken är aktuellt? Priser ungefär för en 3 stegs pump? Finns det dealers i Sverige?
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004

Årtalet står ovanför den här meningen.

Jag ska eventuellt skicka lite prylar till pace för modifiering så om du vill dela på tillbaka frakten kanske det går att ordna.
Vill du se och känna på en pump så har jag en cd2000 hemma.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

N-Joy Motorsport skrev:

Hur som är vi tydligen några som vill införskaffa torrsumps pump. Hur/vad gör vi? vilka märken är aktuellt? Priser ungefär för en 3 stegs pump? Finns det dealers i Sverige?

Summit racing USA är en bra firma att ha och göra med. UPS, och den är här på en vecka. Dom har fullständig katalog på nätet. Och jag har aldrig hört talas om blåsningar med kontokortet.
Göran Malmberg

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

N-Joy Motorsport skrev:

Jag fick gå in under Inställningar uppe till höger på sidan och byta ett "j" mot ett "Y" för att få med årtalet...

MGB GT 1967
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Är det nån som vet vart man hittar billig "kugghjul" som syns längst ner på bilden?
http://www.paceproducts.co.uk/php/products_info.php?productID=oilpump/ . . . .

Sitter i en hel del vanliga oljepumpar, å jag funderar på att göra en egen torrsumpspump om jag kan hitta dessa kugghjul till ett bra pris.

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Roggaman skrev:
Är det nån som vet vart man hittar billig "kugghjul" som syns längst ner på bilden?
http://www.paceproducts.co.uk/php/products_info.php?productID=oilpump/ . . . .

Sitter i en hel del vanliga oljepumpar, å jag funderar på att göra en egen torrsumpspump om jag kan hitta dessa kugghjul till ett bra pris.

Välg ut en "vanlig" oljepump med den kapacitet du eftersträvar. Och ploacka delarna ur den och tillverka ett eget hus.
Ex volvo, ford, Opel bmw, vadsomhelst som har vättiga reservdelar till lågt pris.

Alternativt ta en Saab b-motoroljepump och tillverka gavlar till.

Finns säkert en hel del andra pumpar som går att använda.

--VVTS--
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002

Mats Friberg;
Nu ser jag årtal också, tack! Det var som jag misstänkte, ett gammalt inlägg...

Daniel Ahlin;
CD2000 vad är det som gör skillnaden i pris jämfört med en "gear pump" från Pace, om det bara är designen vill jag inte lägga £200 extra...

Göran Malmberg;
Summit har jag kikat på, deras katalog är beställd. De verkar dessutom ha en hel del att välja på. Tack för tippset!

Hur mycket bör en schysst 3stegs torrsumps pump kosta, det jag menar finns det någon anledning till att inte välja den som Daniel Ahlin använder? Det priset att jämföra med en Moroso eller likn. vad gör skillnaden.

Mvh,
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Magnus L skrev:

Ex volvo, ford, Opel bmw, vadsomhelst som har vättiga reservdelar till lågt pris.

Det är något sådant jag funderat på, frågan är bara vilka modeller som funkar bra och är billiga...

Vet att pumpen till Nissans L-serie motorer (iofs Gerotor pump) funkar bra, men dom är inte så billiga eller lätta att få tag på.

Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Roggaman skrev:
Magnus L skrev:

Det är något sådant jag funderat på, frågan är bara vilka modeller som funkar bra och är billiga...

Vet att pumpen till Nissans L-serie motorer (iofs Gerotor pump) funkar bra, men dom är inte så billiga eller lätta att få tag på.

Enklast av de pumpar jag sett torde vara SAAB B-motor, en extrn pump, bara att tillverka nya gavlar, och sen köra. (tre-fyra såna pumpar då.) axeln som sitter på är lång nog, bara att korta ner den.

--VVTS--
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Tack, får kolla vad man kan få lös några sådana för!

Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Magnus L skrev:

Enklast av de pumpar jag sett torde vara SAAB B-motor, en extrn pump, bara att tillverka nya gavlar, och sen köra. (tre-fyra såna pumpar då.) axeln som sitter på är lång nog, bara att korta ner den.

Är det en pump för remdrift? Vad är det för typp av pump, kugghjul eller gerotor?
Göran Malmberg

Umeå
Här sen Maj 2004

Göran Malmberg skrev:
Magnus L skrev:

Är det en pump för remdrift? Vad är det för typp av pump, kugghjul eller gerotor?
Göran Malmberg

Den pumpen drivs i orginalmontage av en genomgående axel, och sitter monterad på axeln som har fördelaren i andra änden.

pumpen sitter mot blocket i anslutning till oljefiltershållaren.

Det man får göra är att tillverka egna gavlar/mellanstycken, med anslutning för in och ut, samt stapla några pumpar på samma axel, sen montera på ett kugremshjul. Jag har sett ett par stycken byggda enligt den principen.

Pumpen är såvitt jag minns av kugghjulstyp, men det kan vara osäkert.

--VVTS--
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004

Skulle vara väldigt intressant med mer exakt tillvägagångssätt för en som aldrig skruvat med oljepumpar tidigare.

Exempelvis, vad är en 3stegs-pump? varför måste man ha flera Saab-pumpar på rad osv?

Det låter verkligen väldigt intressant om det går att lösa med att bara tillverka nån gavel, iom att man jobbar som CNCare...

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Tegheim skrev:
Skulle vara väldigt intressant med mer exakt tillvägagångssätt för en som aldrig skruvat med oljepumpar tidigare.

Exempelvis, vad är en 3stegs-pump? varför måste man ha flera Saab-pumpar på rad osv?

Det låter verkligen väldigt intressant om det går att lösa med att bara tillverka nån gavel, iom att man jobbar som CNCare...

En tresegspump är egentligen tre separata pumpar. som sitter ihop på samma axel.

oftast används ett steg för att pumpa från trågets framkant till tanken, ett för att pumpa från trågets bakkant till tanken, och ett för att ta olja från tanken och trycksätta motorn.

Vissa pumpar har fler steg, ofta för att ta olja från fler ställen i motorn och pumpa till tanken.

--VVTS--
Citera
Tegheim
Här sen Nov 2004

Magnus L skrev:
Tegheim skrev:

En tresegspump är egentligen tre separata pumpar. som sitter ihop på samma axel.

oftast används ett steg för att pumpa från trågets framkant till tanken, ett för att pumpa från trågets bakkant till tanken, och ett för att ta olja från tanken och trycksätta motorn.

Vissa pumpar har fler steg, ofta för att ta olja från fler ställen i motorn och pumpa till tanken.

oljetråget blir väl i princip minimalt eller?? och varför pumpar man inte direkt från tråget till motorn??

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Tegheim skrev:
Magnus L skrev:
Tegheim skrev:

oljetråget blir väl i princip minimalt eller?? och varför pumpar man inte direkt från tråget till motorn??

Det är det som är hela iden med torrsump, att slippa ha olja i sumpen/tråget.

Det finns flera orsaker till att ha torrsump, dels så kan man ha grundare tråg, motorn närmare marken, lägre tyngdpunkt.
Dels så slipper man ha olja i tråget som vispas upp av veven och ställer till skumm och annat.
Dels så kan man utan att ha motorn jättehögt göra en riktigt bra utformning på oljetanken, så att man slipper riskera suga luft när man svänger/bromsar/gasar. sen så får man ett åtråvärt vacum i vevhuset.

--VVTS--
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Magnus L skrev:

Den pumpen drivs i orginalmontage av en genomgående axel, och sitter monterad på axeln som har fördelaren i andra änden.

pumpen sitter mot blocket i anslutning till oljefiltershållaren.

Det man får göra är att tillverka egna gavlar/mellanstycken, med anslutning för in och ut, samt stapla några pumpar på samma axel, sen montera på ett kugremshjul. Jag har sett ett par stycken byggda enligt den principen.

Pumpen är såvitt jag minns av kugghjulstyp, men det kan vara osäkert.

Jag förstår, en sådan pump sitter faktiskt även på Hemin orginal. Problemet är trots allt inte så enkelt.
Det behövs gavlar med lagringar och packboxar eftersom det nu blir sidokrafter av remdrift. JAg skulle inte förorda att driva allt med fördelaraxeln men det beror på hur kughjulsdrivningen ser ut med saxpinnar och annat. Sedan skall evakueringsstegen ha sammankoppling mellan gavlarna på utgångssidan, och spår för o-ringar på varje sida. Och det behövs T,ex AN anslutningsgängor på alla steg. Gärna även utifrån justerbar återcirkulation på trycksidan. Ska det vara remdrivan pump så skall mellangavlarna även tjäna som monterings beslag och därför sticka ut på sidan från pumpen. Ha ett slitsat långt hål för justeringen. Jag har själv varit inne på iden att bygga en pump men tröttnat på ritbordet.
Men visst, har man inte för många andra projekt så.

Göran Malmberg

Umeå
Här sen Maj 2004

Tegheim skrev:

Skaffa en saab-bmotorpump och titta hur den är konstruerad så förstår du vad du behöver göra för att få ihop den.

--VVTS--
Citera
Tegheim
Här sen Nov 2004

På min wankelmotor så har jag ingen vev som vispar i oljan
Min anledning till att bygga torrsump är enbart utrymmes-skäl... jag skulle helst bara ha ett helt slätt oljetråg...

Citera
Skruva banåkabil
Pump till Torrsump?
<<   1, 2, 3   >>
7563 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande