Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 344i E30 -88 SFRO
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6514 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5869



Re:

MrQuickzilver skrev:
Gått lite trögt ett tag nu men nu är det igång lite smått igen!
Blir mindre och mindre bil kvar för varje gång man är ute i garaget. ...ska fixa lite nya bilder snart.

En fundering som dykt upp är att sätta motorn bakom framvagnsbalken, men någon som har koll på om det kommer medföra några problem vid reggning? Planen från början var Ombyggt fordon men var går gränsen för Amatörbyggt? Finns ju ingen knivskarp gräns mellan dom vad jag förstått men et sånt ingrepp kanske får det att tippa över till Amatörbyggt?


Det begrepp som Transportstyrelsen använder är att man ska känna igen grundkonstruktionen för att det ska klassas som ombyggt fordon.

På en E30 brukar jag beskriva grundkonstruktionen som ungefär "självbärande kaross, motor fram, drivning bak". Därmed inte sagt att en flytt av motorn så den sitter bakom framvagnsbalk men ändå "fram" automatiskt gör det till amatörbyggt fordon. Så länge du behåller originalliknande struktur i övrigt (dvs inte kapar ur hela golvet, kardantunnel, torpedvägg osv och bygger upp ny struktur med plana plåtar/fyrkantsrör osv) så kan det absolut stanna som ombyggt fordon.

Nyckeln här brukar vara att modifiera så lite som möjligt i stommen och göra det man ändå ändrar så likt original som det går.

Sedan ska man inte underskatta andra bekymmer av mer praktisk karaktär som man kan få med motorn "under" vindrutan. Du ska ju få till en vettig ergonomi (kan lösas delvis genom att flytta förarplatsen bakåt men tänk på att det påverkar till exempel övre infästning för bälte), det ska gå att lösa en fungerande defroster (vilket generellt sett är mycket enklare om man kan ta in friskluft framför vindrutan som "original") till exempel.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MrQuickzilver
Varberg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 80


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
MrQuickzilver skrev:
Gått lite trögt ett tag nu men nu är det igång lite smått igen!
Blir mindre och mindre bil kvar för varje gång man är ute i garaget. ...ska fixa lite nya bilder snart.

En fundering som dykt upp är att sätta motorn bakom framvagnsbalken, men någon som har koll på om det kommer medföra några problem vid reggning? Planen från början var Ombyggt fordon men var går gränsen för Amatörbyggt? Finns ju ingen knivskarp gräns mellan dom vad jag förstått men et sånt ingrepp kanske får det att tippa över till Amatörbyggt?


Det begrepp som Transportstyrelsen använder är att man ska känna igen grundkonstruktionen för att det ska klassas som ombyggt fordon.

På en E30 brukar jag beskriva grundkonstruktionen som ungefär "självbärande kaross, motor fram, drivning bak". Därmed inte sagt att en flytt av motorn så den sitter bakom framvagnsbalk men ändå "fram" automatiskt gör det till amatörbyggt fordon. Så länge du behåller originalliknande struktur i övrigt (dvs inte kapar ur hela golvet, kardantunnel, torpedvägg osv och bygger upp ny struktur med plana plåtar/fyrkantsrör osv) så kan det absolut stanna som ombyggt fordon.

Nyckeln här brukar vara att modifiera så lite som möjligt i stommen och göra det man ändå ändrar så likt original som det går.

Sedan ska man inte underskatta andra bekymmer av mer praktisk karaktär som man kan få med motorn "under" vindrutan. Du ska ju få till en vettig ergonomi (kan lösas delvis genom att flytta förarplatsen bakåt men tänk på att det påverkar till exempel övre infästning för bälte), det ska gå att lösa en fungerande defroster (vilket generellt sett är mycket enklare om man kan ta in friskluft framför vindrutan som "original") till exempel.

Gustaf


Tackar för svaret!

En del av sakerna du nämner har jag tänkt på men andra får jag ta en funderare på innan jag fortsätter kapa. ...kanske redan gått över gränsen och då kan man ju lika gärna gå hela vägen.
Ska ta och skriva ner lite fler funderingar och slå en signal till nån sfro tekniker i min närhet och bolla lite.

_________________
Namn: Jerry Walfridsson
Bil: BMW E30 M62TUB44
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 344i E30 -88 SFRO
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6514 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande