Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (6514 totalt) |
Re:
Det begrepp som Transportstyrelsen använder är att man ska känna igen grundkonstruktionen för att det ska klassas som ombyggt fordon. På en E30 brukar jag beskriva grundkonstruktionen som ungefär "självbärande kaross, motor fram, drivning bak". Därmed inte sagt att en flytt av motorn så den sitter bakom framvagnsbalk men ändå "fram" automatiskt gör det till amatörbyggt fordon. Så länge du behåller originalliknande struktur i övrigt (dvs inte kapar ur hela golvet, kardantunnel, torpedvägg osv och bygger upp ny struktur med plana plåtar/fyrkantsrör osv) så kan det absolut stanna som ombyggt fordon. Nyckeln här brukar vara att modifiera så lite som möjligt i stommen och göra det man ändå ändrar så likt original som det går. Sedan ska man inte underskatta andra bekymmer av mer praktisk karaktär som man kan få med motorn "under" vindrutan. Du ska ju få till en vettig ergonomi (kan lösas delvis genom att flytta förarplatsen bakåt men tänk på att det påverkar till exempel övre infästning för bälte), det ska gå att lösa en fungerande defroster (vilket generellt sett är mycket enklare om man kan ta in friskluft framför vindrutan som "original") till exempel. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
Tackar för svaret! En del av sakerna du nämner har jag tänkt på men andra får jag ta en funderare på innan jag fortsätter kapa. ...kanske redan gått över gränsen och då kan man ju lika gärna gå hela vägen. ![]() Ska ta och skriva ner lite fler funderingar och slå en signal till nån sfro tekniker i min närhet och bolla lite. _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (6514 totalt) |