Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 3569 besök totalt |
Re:
+1. Snygg bil dessutom. ![]() ![]() |
||||
Re:
Det gör inget om man är lite partisk ![]() I Helgen blev det ett avbrott i altanbygget, grabben ville åka och köpa glass, utan tak. ![]() Funkar ganska bra till det också faktiskt! _________________ Anders Svensson |
||||
Jag tänkte bidra lite till tråden. Denna bilen har ju varit med på lite grejjer på sistone och som omväxling fastnade den i kameran.
Så ser bilen ut och låter utifrån. Och i den nedersta videon så ser man hur bilen går med fel förare också. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
SVKG Knutstorp
Knutan med SVKG var lika kul som som tidigare år, med bättre väder (inte 30 grader varmt). Finns mycket kvar att hämta (såklart) efter granskning av loggar, men lyckades med att förbättra mig från förra året med 1,11,87 som bäst. Bra fighter med bland andra Chris (grön Miata), Claes (Röd Miata) och Mats (grå Kadett) Bilen gick som vanligt utan problem , varje pass, hela dagen. Funderar på lite mjukare fjädrar bak till nästa säsong... ![]() Det kommer även ett par filmer. Finns bilder och lite film i eftersnack-tråden. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Anders Svensson |
||||
Re: SVKG Knutstorp
Vad har du för fjäderkonstanter nu av nyfikenhet? Och hur funkar den där bäversvansen till luftintag? ![]() Går den ned framför kylaren och hämtar friskluft? Hemmapulad eller går den att köpa? Och ja, väääldigt snygg Miata! /Filip _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Re: SVKG Knutstorp
"Bävern" funkar fint. Luftfiltret sitter framför kylet. Det är i stort sett samma insugstemp som utomhustemp. Det är 3d-printat och sedan plastat utanpå med glasfiber, så det är i högsta grad hemmapul. ![]() Fjädrarna har hårdhet 12kg fram och 8,7kg bak. Jag ska börja med att köra med mindre krängare bak (många tar ju t.o.m. bort den bak). Sedan kanske något steg mjukare fjädrar om det behövs. Hittade en bild till.. Konbana med SVKG. ![]() _________________ Anders Svensson |
||||
Re: SVKG Knutstorp
Åfan, är den där framhjulsdriven?! ![]() Du vet var det finns en originalkrängare att hänga dit. Och att det tar en kvart att göra det. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Re: SVKG Knutstorp
Hmmm. nu var det ett tag sedan jag faktiskt forskade i detta. Mitt senaste inköp gick i ärlighetens namn till ungefär såhär: "Kent, skicka vad jag ska ha och vad jag ska betala.". Men om inget drastiskt har hänt på denna fronten de senaste åren vill jag påstå att 8,7kg är ovanligt hårt, parat med 12kg fram. Särskilt i en bil utan bur. Fjädrar är ju billigt - jag hade allt testat med t ex 7kg. Annars finns risk att du anpassar resten av bilen efter alltför hårda fjädrar bak, vilket är väldigt ineffektivt. Kom ihåg att klockan aldrig ljuger - ibland känns det fort som fan, för att bilen är lynnig. När man fått till inställningarna känns det helt odramatiskt, men går snabbare. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Re: SVKG Knutstorp
Bilen är jättesnäll, men lite mer grepp bak i långsamma partier hade gjort nytta. _________________ Anders Svensson |
||||
SVKG Kinnekulle
Efter att ha sett flera filmer från årets bankalas med SVKG fick jag tummen ur (trött småbarnsförälder läste jag i någon tråd...) och här får man åka med ett varv i alla fall. Mitt snabbaste för dagen. _________________ Anders Svensson |
||||
En liten tillblick innan körningen på Kinnekulle.....
Vintern bjöd på småfix: Oljeservice, ny växelspak (wow, vilken skillnad!), genomgång av bromsarna och förbättrad kylning - nu går all luft genom kylarna. ![]() När bilen rullades ut efter vintervilan hade ett lite oväntat problem uppstått. Oljetrycksmätaren vilade stabilt på "0" efter uppstart. Ny givare, kontrollerade så kablarna var hela, ny jordning till motorn, test med annat mätarhus.... inget hjälpte. Monterade dit en analog manometer i blocket och startade - oljetryck finns (borde väl börjat med det såhär i efterhand...) ![]() Efter det hittade jag en fin lösning. Klickade hem nödvändigt material och in med lite extra kablar i mätarhuset och en separat givare. ![]() Resultat. ![]() _________________ Anders Svensson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 3569 besök totalt |