Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) SPVM? | << 1, 2, 3 >> 12273 besök totalt |
Jahopp, det diskuterades en del i lördags fast inte så mycket om definitioner av vad som är en sportbil utan mer om seriens upplägg och om hur vi ska göra för att få ut alla potentiella SPVM-bilar. Nästa år kommer inte någon klubb ha huvudansvaret för serien utan det kommer föreningen SPVM ha vilket är bra eftersom det går att styra när tävlingarna ska gå på ett annat sätt. Som det varit i år var de tre första tävlingarna utlagda på fem veckor, en i juli och en i augusti så nu är säsongen slut om man inte lagt in extra tävlingar som vi i Racersport 1800 och de i RS gjort. Nästa år är målet att tävlingarna ska gå ungefär var tredje vecka och att de ska spänna över längre tid. En diskussion fördes också om att utöka serien med en tävling i Norge för att försöka få fler norrmän att köra i serien. Ett annat förslag som troligtvis kommer bli av är att Sportvagnsmästerskapet kommer att föra närmare samtal med de olika märkesföreningar som har potentiella deltagare och kanske ha deras klasser som inbjudningsklasser på något race. Att köra två heatstävlingar eller endagstävlingar var också uppe på tapeten för att minska kostnaden alt. öka racingen.... Det är väl det jag kommer ihåg men det var säkert mer saker som jag glömt bort. _________________ Erik Lundkvist |
||||
Tack för det Erik.
Just SPVM och de olika märkesserierna känns spontant som om de har en hel del gemensamt. Vore kanske intressant med ngn form av sammarbete? Har tidigare haft en "dröm" om BMW, Alfa, Porsche och ngn mer klubbs racing skulle husera ihopa med just SPVM. men det hade väl inte varit helt enkelt att genomföra. Men som inbjudna vore det nog enklare. Sen får vi alltså vänta med att se om definitionen skrivs om. |
||||
I Roadsports fall borde Miataklubben vara intresserade av ett samarbete. Det är få bilar som är så lämpade för Roadsport C! Tyvärr har de ju ingen egen tävlingsverksamhet för närvarande vilket förvånar mig en del.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Angående diskussionen om vad man får åka och inte åka med i Sportvagnsmästerskapet finns en lista över hittills godkända bilar. Detta behöver ju inte betyda att andra bilar inte är godkända men ger en liten fingervisning...
http://www.spvm.se/sportbilar_spvm.p _________________ Erik Lundkvist |
||||
En bastion är på väg att falla! Kolla in vad för bil som smugit sig i i roadsport b på höst racet:
http://www.bjernflo.se/km/anmalda_km Suck, Andreas är på väg att få sin dröm uppfylld _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
"Angående diskussionen om vad man får åka och inte åka med i Sportvagnsmästerskapet finns en lista över hittills godkända bilar. Detta behöver ju inte betyda att andra bilar inte är godkända men ger en liten fingervisning...
http://www.spvm.se/sportbilar_spvm.p Ni borde kanske ta en extra titt på listan...en Alfa Romeo 1750 Berlina är iofs en fantastiskt trevlig bil men knappast en sportvagn [/img][/quote] _________________ /Patrik Rylander |
||||
Ah! Fyrdörrars. Då platsar min osså då _________________ Magnus Thomé |
||||
|
||||
Är det på gång att principerna för vilka bilar som får köras i roadsport ändras? Hittils har ju GT/sportkupéer byggda på sedan-plattor varit diskade. Jag undrar hur 504 Coupé kommer att ses. Har inte brytt mig att ens skicka en förfrågan eftersom Fiat 124 SC inte godkänts och det är ju en mindre och sportigare variant av 504 C.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Det där är väl en sanning med modifikation. Alfa Romeo GTV och Alfetta GTV har ju varit godkända rätt länge nu. Varför 124:an aldrig blev det vet jag inte, men just den bilen ledde till sådana diskussioner att Kalmar SVK tog bort kravet på sportbilsinnehav för att kunna bli medlem.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Vilket vi tackar för(har sparat mycket pengar på reservdelar tragiskt nog)... att få 405an klassad till sportvagn är inte lätt även om jag har försökt.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Aktuell lista: Roadsport B Eva Dürholt, 924 otto Dürholt, 924 Ingemar Svensson, Porsche 924 S Thomas Persson, Lotus seven Lars Bondesson, Alfa Romeo GTJ-1600 Dan Hovang, Porsche 944 Turbo S Torbjörn Svensson, Datsun 240 Z Heikki Särg, Lotus Elise 111S Jan Blomberg, Alfa Romeo 2000 GTV thomas ahrens, Hans Hillerström, Porsche 911 ove Schaar, OHD 7 Vad är det som får dig att krevera????? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Ser på listan att den legendariska dussinvagnen Porsche 948 lite otippat finns med på listan. Ni som har sådana har ett ypperligt tillfälle på Höstracet, dom är ovanliga på räserbanorna och borde luftas betydligt oftare....... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Tänkte skrivit det efter att ha läst listan...
Men om en fyrgrindars Alfa kan vara med bara för att det är en Alfa och om det är mer sportbil än en M3 E30 börjar man ju fundera ... *nästan sur* Som jag sagt tidigare, jag gillar inte godtycke. Men har man rätt fabrikat (läs italienskt eller engelskt) så går visst vad som... Lätt överdrivet, jag vet, men det är nog så många uppfattar det vid en första anblick. Vad var det med den svarta M3:an? Var den med? Var det norrmannen som det inte hade skrivits ut ngn bil på? Intressant...av flera anledningar. |
||||
Vad som fick mig att reagera var att (precis som i Andreas våta dröm) en M3 E30 plötsligt var med i startlistan. Antar att den kom med i.o.m. automatisk registrering och sen försvann när någon i MGCC upptäckte vad det var för bil.
Saknar Tollis V8-bygge. Var visst en 924 från födseln. Om man skulle... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Även vid en andra anblick.... _________________ Pär Hylander |
||||
|
||||
Precis så gick det till, med tillägget att vi informerade Simon. Om liknande händelser blir vanligt förekommande så blir det till att införa manuell kontroll på anmälningarna. _________________ Thomas Bjernflo |
||||
Ehm...ja... vad kostar en miata att köpa? Sen behövs ytterligare prylar, kanske 40' till för att bli konkurrenskraftig (vi pratar dämpare, bromsar, bussningar, hjul osv). Då är vi ganska snabbt uppe i 100' plus trailer osv osv. Det är få personer som har den sortens pengar att bara satsa på sin hobby. Miata-ägare verkar i gemen inte ha den sortens passion för just tävlandet. Jag är lika förvånad på bantrffarna att det är så få som verkligen vågar köra med sina bilar. Det är mkt lucköppning och polerande... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Majoriteten av miataklubbens medlemmar verkar inte prioritera bankörning och ännu mindre tävling, men klubben är stor och jag tycker mig se att vi blir fler och fler som vill tävla. Jag tror dock inte att SPVM i nuvarande format är aktuellt för flertalet av oss (och därmed inte för klubben) - av bl a de skäl som jag tagit upp tidigare. Den tävlingsform som MGCC kör tror jag betydligt mer på. Både direkta kostnader och risken för oplanerade kostnader är lägre/mindre. Dessutom är allt klart på en dag, vilket både minskar kostnader och konflikter med familjen (om man har någon). Har man dessutom fler intressen, så blir det riktigt problematiskt... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Uppslutningen på banträffarna ligger runt 15-25 bilar varav ca 10 nöter många varv. Detta är lite lite i en klubb med 600 medlemmar med tanke på hur bra miatan klarar av banåka i orginalskick (inte som vrak med koreadäck). Den tävlingsform som passar bäst verkar vara MGCC KM och där är det en hel del miator aktiva. Det du behöver är en vagnsbok och moddarna för att vara konkurenskraftig (bland miatorna) borde ligga på knappt 40' (Båge, stol, bälte, fjädrar, dämpare, krängare, bussningar, däck&fälg) om du inte får tag på en halvfärdig (ingen får tillbaka pengarna för modifieringar). Edit: Usch va långsam jag är på att skriva inlägg. Dennis har iaf samma syn om MGCC's attraktiva upplägg. Synd att jag saknar en del detaljer för att delta med min pråm. |
||||
Elitracing (åskådarracing) SPVM? | << 1, 2, 3 >> 12273 besök totalt |