Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nitar =)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5374 totalt)
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 387



Elox

Bättre vidhäftning till limmet, ökar dramatiskt enl produktbladet för Hysol, på samma sätt skall ramen ej vara lackad där limmet skall fästa

_________________
Henrik Hansson
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
aha, trodde det hade något med krypande strömmar eller så. Bilen byggs i rostfritt stål och alu, inget annat. Men bör jag vara rädd för att korrosion kommer att uppträda då det är olika metaller? Eller klarar jag mig?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565


Trådstartare
Har fått svar ang "Cherry" nitar. Saxar in mailet nedan:

Citat:
Hej!

CherryMax-nitar är tillverkade i aluminium med stålpinne.

Det finns dock andra Cherry-nitar som är tillverkade i rostfritt. Vilken diameter och klämlängd är Ni ute efter? Kullrig eller försänkt?

Mvh

ARIGo TEKNIK AB

Curt Sandberg


Jag vet dock inte vad som menas med klämlängd eller kullrig eller försänkt. det skall vara 2mm kolfiber sen är det 2-3mm rostfritt som skall nitas ihop. 4mm i diameter.

Någon som kan reda ut vad det är jag behöver?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cherry Max finns i både rostfritt och vanligt stål...

Kullrig = nithuvudet över plåten (som en vanlig skruv).
Försänkt = Nithuvudet är försänkt i plåten (som en försänkt skruv )
Klämlängd = I ditt fall 5mm (2+3). Skall dock anges i 16-dels tum.
Diameter = I ditt fall 4mm. Skall dock anges i 32-dels tum.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Stefan Hellström
Kalmar
Här sen Dec 2004
Inlägg: 33



Hej!

Ett tips som kan vara bra är att du lägger lite fogmassa typ sikaflex eller dyligt i mellan plåten och röret.
Det ute stänger fukt som anars ligger imellan och rostar. Va noga med att fogmassan inte reagerar med stål. Du ska inte ha silicone. Det rostar med silicone om det inte är speciellt för karroseri.
Vi använder ett två komponents smack som vi lägger mellan plåtar när vi nitar på flygmaskiner.
Jag kan rekomendera cherrymax nit för den blir massiv till skillnad mot vanlig nit som är som ett rör.
Vanlig nit tål inte så mycke sjuv kraft innan den blir hoptryckt.
Pinnen går av på cherry max och en del stannar kvar i niten och fyller ut hålrummet i niten.

Lycka till!

_________________
Stefan Hellström
Citera
Skruva banåkabil
Nitar =)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5374 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande