| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Nitar =)
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (5374 totalt) |
|
aha, trodde det hade något med krypande strömmar eller så. Bilen byggs i rostfritt stål och alu, inget annat. Men bör jag vara rädd för att korrosion kommer att uppträda då det är olika metaller? Eller klarar jag mig?
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
|
Har fått svar ang "Cherry" nitar. Saxar in mailet nedan:
Jag vet dock inte vad som menas med klämlängd eller kullrig eller försänkt. det skall vara 2mm kolfiber sen är det 2-3mm rostfritt som skall nitas ihop. 4mm i diameter. Någon som kan reda ut vad det är jag behöver? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
|
Cherry Max finns i både rostfritt och vanligt stål...
Kullrig = nithuvudet över plåten (som en vanlig skruv). Försänkt = Nithuvudet är försänkt i plåten (som en försänkt skruv )
Klämlängd = I ditt fall 5mm (2+3). Skall dock anges i 16-dels tum. Diameter = I ditt fall 4mm. Skall dock anges i 32-dels tum. _________________ /Kristian Elisson |
||
|
Hej!
Ett tips som kan vara bra är att du lägger lite fogmassa typ sikaflex eller dyligt i mellan plåten och röret. Det ute stänger fukt som anars ligger imellan och rostar. Va noga med att fogmassan inte reagerar med stål. Du ska inte ha silicone. Det rostar med silicone om det inte är speciellt för karroseri. Vi använder ett två komponents smack som vi lägger mellan plåtar när vi nitar på flygmaskiner. Jag kan rekomendera cherrymax nit för den blir massiv till skillnad mot vanlig nit som är som ett rör. Vanlig nit tål inte så mycke sjuv kraft innan den blir hoptryckt. Pinnen går av på cherry max och en del stannar kvar i niten och fyller ut hålrummet i niten. Lycka till! _________________ Stefan Hellström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Nitar =)
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (5374 totalt) |