Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Läskig/instabil bakvagn efter fler men mindre justeringar.
<<   1, 2
2043 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Lurkblom skrev:
MaZ skrev:
Provat på olika vägsträckor? R-däck med markerad skuldra (ser fyrkantigare ut bakifrån/framifrån) kan klättra som fan på spårig väg.

Annars tycker jag du skall kolla bussningarna i bakvagnen och eller hjullager. Kolla så alla skruvar faktiskt är dragna också.

Jo det har blivit en del mil nu och ja, fenomenet består oavsett underlag. Jag tänkte exakt samma sak första gången det hände och tyckte att Fan vad vintern slitit på vägarna i år! Sen blev det lite SuperStage och en hel del mer avsides landsväg med högre tempo. Bilen är hal över lag i bak och överstyrningen kommer lååångt tidigare än förr om än beskedligt. Det är liksom lättare/tryggare att åka på sväng för den beter sig som den "skall", alltså en snabb kompetent bakhjuldriven bil med mycket effekt och R-däck, men gränser och genombrott sker obehagligt mycket tidigare. Kunde jag forcera en kurva i 150 förut med lätt slip i bak kanske jag klarar det i 110 nu med samma beteende.
Rakt fram, hög fart, full gas börjar den vandra och det som sätter igång beteendet är dock säkert ojämnheter i vägen osv men vad det leder till och hur känslan upplevs kan jag tyvärr inte gå med på att tillskriva ojämn väg kontra kvadratiska r-däck. Mer punktering eller friktionsvinterdäck med 50mm mönsterdjup.

Att allt sitter ihop ordentligt är kollat fler gånger än jag vågar berätta. Vinklar är kollade 4 gånger. De bussningar som finns kvar är det som byttes precis och resten är uni-balls.

Jag kommer backa av kränghämmaren till gamla läget eftersom det är en no-brainer.
Värre är att minska camber då det är lite plåt i vägen men det måste ju lösas.
Jag fastnar gärna själv i tanken att 595órna inte uppskattar vinkeln och är boven i dramat men det är tyvärr inte en "bara att göra" manöver.

Väldigt tacksam för all snabb feedback!

Kul att se dig vid liv själv gamle MooseMan! Ja man måste ju ha något kvar från en svunnen tid för att känna sig relativt ung fortfarande eller hur!?

Utifrån dina svar, testa med smalare / andra däck bak som nästa test som några föreslagit thumbs up tycker jag

Åby
Här sen Feb 2006

Jag tycker andra däck är steg ett att testa,
om möjligt mindre hjul, smalare däck och med mer profil.
Brefdre däck än nödvändigt tillsamnans med uniballs på landsväg , är aldrig en behaglig upplevelse, thumbs down
Har man provat formelbil på landsväg så vet man. Som att sväva på moln på bana i farter som en karossbilsförare knappt troe är möjliga, vita knogar och dödsskräck på samma landsväg som en modern svenssonbil håller samma fart med inkopplad farthållare och filasistans medans föraren sitter och fejsbookar

Skruva banåkabil
Läskig/instabil bakvagn efter fler men mindre justeringar.
<<   1, 2
2043 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande