Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T590+T290+Porsche bygge
<<   1, 2
5002 besök totalt
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

magnusisjobo skrev:
En Porsche 996, vilken jag plockar fram och bakvagn från, har 2350 mm i hjulbas. En Lola 290 har 2330 mm i hjulbas, vilket då följaktligen karossen är gjord för. Kommer 20 mm på hjulbasen att märkas om jag väljer Lolans hjulbas till Porsche chassit eller justerar man till det på annat sätt?

Om det vore den ända ändringen och hur mycket det märks, troligen inte jättemycket.

Men nu har du inte så mycket val, ska du få in hjulen i hjulhusen får du nog minska ner pjårschens hjulbas. Eller förlänga karossen.
För en dödlig förare kommer det troligen inte märkas, oavsett vilken metod du väljer. för en formelbilsförare på världsmästarnivå kommer det märkas stort. Var är du?

Sjöbo
Här sen Jan 2009

Trådstartare
Då har jag riggat upp fram och bakvagn i riktbänken. Ska bygga om Boxter framvagnen och funderar på en Mazda RX8 fishbone. Någon som vet hur långa undre bärarm är på Boxter och 996? Ska börja skissa på infästningen nu.

912 -66
911S -69
MGB 1800 GT (ex Ulf Johansson)
Lola 290-Porsche 996/986 hotrod.
Citera
magnusisjobo
Sjöbo
Här sen Jan 2009

Trådstartare
Liten uppdatering

Har byggt en tillfällig framvagn för att få hjulen på rätt position så jag kan lyfta på karossdelarna för att sen kunna se vad som får plats och hur ramen bör se ut. Har nu en ganska klar bild, än så länge i alla fall. Sidepods som Lola 290 har i glasfiber kommer inte att bli bra känner jag så jag kommer nog att bygga sidepods i aluminium istället.

OSB-skivan är där golvet i bilen ska vara. Bygger för ca 100 mm markfrigång och sen ska jag kunna justera +/- 30 mm tänker jag. Ska nu börja bygga ramen vilken blir i 40x40x2 mm rör.

912 -66
911S -69
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016

hej
häftigt projekt
känner du till dom här
https://vintageeng.com/

Sjöbo
Här sen Jan 2009

Trådstartare
Uppdatering

Dags för en lite uppdatering. Har börjat bygga ramen, som bara är punktad ihop än så länge. Det ska givetvis in en massa snedsträvor och andra förstärkningar i konstruktionen också, men tänkte vänta med dessa tills jag kommit lite längre. Ska klämma in kylare i sidpoddarna och nya headers så det finns risk för lite mindre modifieringar. Har i alla fall släppt tanken på att använda den Lola T590 monocoque jag skaffat. Det blir bara att klippa itu det mesta och då finns det ingen anledning utan lättare att utgå från ny alu plåt till sidopoddarna. Då jag inte har så stor lust att ha fötterna framför framaxeln, vilket inte heller SFRO gillar kan jag tänka mig så sitter jag lite längre bak, vilket inte är några problem. Ska göra övre bärarmarna som nästa steg då jag ska bygga bort McPhearson dämparna och ha liggande coil-over i ett pushrod system. Ska använda Öhlins TTX30 runt om har jag tänkt. Dom finns ju båda som 2, 3 och 4 vägs att välja mellan. Om man inte är en vass pilot själv och inte har några tävlingsambitioner, skulle ni säga att det räcker med 2 vägs? Insuget till motorn kommer att sticka igenom bakre karossen.

912 -66
911S -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T590+T290+Porsche bygge
<<   1, 2
5002 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande