Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee VeeMax MkIVB 1970, Race i Anderstorp
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (3811 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Kul att se och grattis till bra körning. Det känns som du har lite mycket gatbilsattack och tar kurbs väldigt ofta vilket det ser ut som du tappar tid på det jämfört med de som ligger framför (framför allt race 2). Kinnekulle är ju lite speciell med väldigt aggressiva kurbs som påverkar en så lätt bil mycket mer än en normal personbil.


Måste kika igen, jag som tyckte jag knappt använde kurbsen alls denna gång

Tidsmässigt vet jag att jag förlorar lite in i kvarnen då jag aldrig riktigt bromsade tillräckligt sent, samt tillbaka under bron där jag inte vågar köra lika fort in mot pelaren som en del andra. Sen fegar jag lite innan tv krönet ibland. Måste få träna lite mer för att våga mig närmare där, allti jobbigt med räcket så nära banan, man känner sig lite extra utlämnad sittandes i sin lilla rörbalja.

Ja bilarna är förvånansvärt snabba och känns förvånansvärt bra med tanke på att den är rätt primitiv, allt blir bättre av låg vikt . Man undrar hur fort det hade gått bara med ett par Rdäck, troligtvis mindre kul dock, men ännu mer trött i nacken .

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 288



Kul!
Uppdatera gärna.

Lycka till!

_________________
SO Johansson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Här blev det lite tyst

Efter rejset så glappade ju vänster bakhjul rejält, så det blev att ta isär och försöka fatta vad som hänt, och hur i helskotta en typ1 bakvagn är tänkt att fungera, drivknutslösingen är verkligen märklig. Sen blev jag sjukskriven igen eftersom sommaren så planerna på att köra fick skjutas på till 2024. Men hursomhelst så tror jag att jag har isolerat problemet, men det tar ett tag att fatta vad som egentligen sitter på bilen, det är mixat massa delar från flera årsmodeller, och bakaxelrören är breddade för att maxa spårvidd enligt reglementet, men det är olika mycket på höger och vänster sida av nån oklar anledning.

Nu är iaf bakaxeln och ny drivaxel tillbakamonterad, förhoppningsvis kommer drivknuten sitta på plats den här gången och inte hoppa lös.

Bytte även ratt då orginalratten visserligen är cool, men den kändes som en lös falukorv att hålla i tyvärr, och lite mer plats för knäna uppskattas då bilen är sjukt trångt.

Bil och industribromsar i ursvik lägger på nytt sportigt material på mina gamla backar (läckte ut olja i trumman när allt glappade löst). När jag hämtat dom kan jag skruva ihop det sista i bakvagnen.

Kvar på listan:
Fixa styrsnäckan fram, lite gängpaj som gör att den inte går att dra ihop
Färdigställa avstrippning av dekaler och montering av namn+startnummer
Nya konvexa speglar så man har en chans att se bilen bakom
Nya däck
Laga ett trasigt bromsrör
Eventuellt pappersarbete för att flytta HTP papprena till svenska förbundet.
Säkert mer som jag kommer ihåg under tiden

Annars är det Formel Vees testdag i vår som kommer bli det jag siktar på, en perfekt testhelg för att bli varm i kläderna och testa ur bilen, och kanske lura med nån som vill prova köra

För er som kan VW, övriga fattar nog inte vad det är på bild Slitet iaf



Vä respektive höger sida spacerstack bakom hjullagret, klart hemsnickrat, det ska bara vara en sådan bakom lagret egentligen. Ganska viktig då den styr var drivaxeln hamnar relativt plattan som man ser ovan, som är en del av drivknuten. Troligtvis därför allt ramlade löst på vänster sida under tävlingen.


Fick svarvat en ny längre och styvare hylsa som lagret kommer sitta mot och styra drivaxeln till rätt placering djupmässigt.


Har tvättat av och börjat strippa av en del sponsordekaler och gamla startnumret, en del klistermärken från tävlingar i europa får hänga kvar Och huvudsponsorn Lucifer förstås !

Bakändan också rengjord å rensad på lite dekaler.


Ny ratt, känns mycket stabilare och ger mig mer plats


Så märkligt hela lösningen med halvmånebitarna och drivaxeln som en platt spade..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Synd att jag inte kunde köra falkenberg, hade varit kul att prova då jag aldrig kört banan. Får nöja mig med en stämningsbild därifrån, det har varit många Vee bilar på tävlingarna i år helt klart !



från Formelvee.se

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834



Nu vet jag hur den ser ut. thumbs up

Cool liten bil. Blir kul att följa nu.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Cammo skrev:
Nu vet jag hur den ser ut. thumbs up

Cool liten bil. Blir kul att följa nu.


VW prylarna är ju lite yxiga, kanske inte min favorit att meka med alla delar av bilen, men å andra sidan såpass rimliga priser på grejerna att folk verkligen rejsar på riktigt, välfyllda startfält, och motorn är faktiskt väldigt lätt. Väl bakom ratten så märks det inte mycket av, en välbygg och väl inställd är riktigt kul att köra, finns ganska få räserbilar som är mindre å lättare än såhär




Just nu pågår småpill för att få den klar till den officiella Formel Vee testdagen 20 April på Sviestad. En heldag av testning, och middag på kvällen. Hoppas få kunna låna ut bilen för test också i slutet av dagen, om den håller ihop så länge

Nu ska vi se vad jag skrev i förra inlägget, blir bra hjälp för att komma ihåg vad jag gjort och inte gjort än

Kvar på listan:
Fixa styrsnäckan fram, lite gängpaj som gör att den inte går att dra ihop- KLAR
Färdigställa avstrippning av dekaler och montering av namn+startnummer- Halvklar, måste hitta siffror till startnummer
Nya konvexa speglar så man har en chans att se bilen bakom- KLAR
Nya däck - Beställt
Laga ett trasigt bromsrör - KLAR
Eventuellt pappersarbete för att flytta HTP papperna till svenska förbundet. - Påbörjat

lägger till:
Växellådsolja påfyllning
Justering bromsar
Ev montera nya bromsbackar fram
Nytt bränslefilter, inkapslat - KLAR
Bytt gasvajer - KLAR
Oljetryckslampa och sändare
Köpa tändinställningslampa

Snäppte ju av gasvajern på kinnekulle, som lagades lite temporärt. Men nu passade jag på att köpa en fin teflonlinad vajer från Venhill, wow vilken skillnad mot en gammal sliten vajer. Kan verkligen rekommenderas, so smooooth.


Trångt mellan rören, man får hålla sig i form om man ska komma ner här


Nya backspeglar, man ser sjukt mycket bättre. Fick printa en adapterplatta för att kunna utnyttja föregående hål, dessa är inte riktigt gjorda för att monteras i tunn glasfiber.


Hydroscan fick göra en ny bromsvajer, den gamla var nästan hål på. Passade på att printa en klämma för att hålla den på plats.


Testar lite finolja då jag kom över den rätt billigt, blir mycket köra under testdagen förhoppningsvis. Testar 5w40 då den verkar gå rätt kallt, och testdagen är i april dessutom.


Tog upp hålen i "stolen" eller vad man nu ska kalla den, blir betydligt lättare att få igenom att modern bältesspänne, vilket var väldigt klurigt innan. Inte kul att brottas med när man råkar få bråttom att komma in i bilen.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Försäsongstestet avklarat nu iaf (Formel Vee kör en egen testdag, inkl licens och prova osv), bilen höll ihop hela dagen, även fast jag kommer att behöva skruva isär bakvagnen och ta en liten extra kik igen.

Styrningen var dock illa, iaf på rakan kring centrum, ska försöka få tag på en ny styrsnäcka att testa med. I övrigt betedde sig bilen riktigt bra, sjukt lättroterad och lätt att hantera på gränsen. Omöjligt att få upp tempen i olja och däck tyvärr då det var knappt ovanför nollan, så jag vågade inte använda alla motorvarv. Som vanligt bra stämning i depån, och en rolig middag på kvällen för hela gänget.

Småfix mao innan den är helt raceklar, men inget jättestort, fixa en liten tippbar kärra ligger dock på priolistan..





Max fick även provköra två pass och han verkade verkligen gilla det, fullt motstyr, men det räckte inte tydligen

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Det är en fantastisk liten bil! De ser ju rätt lustiga ut, med sina okonventionella hjulupphängningar, men känslan i bilen är väldigt fin. Dunlop racingdäcken för historisk racing är väldigt festliga att köra på, då de gillar stora slipvinklar. Och vem gör inte det?! Jäkla skoj att få koma ut på bana i en riktig racerbil igen. Jag inser att det var tio år sedan senast... Jag är supertacksam för att jag har såna bra vänner! Och det ska bli riktigt skoj att få hänga med och hjälpa till på kommande tävlingar.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Liten kort uppdatering från rejshelgen på Anderstorp, så jag själv kan hålla reda på vad jag gjorde , som blev min enda denna säsong. Har aldrig kört Anderstorp tidigare, så det var lite kul att testa en ny bana, och det var den helgen som passade bäst i år med resten av livslogistiken.
'
Hursom så fick dom två första passen köras i väldigt blött och lite upptorkade, vilket var väldigt spännande då jag aldrig kört bilen i blött heller. Fick tack och lov häng bakom en mer rutinerad förare som jag kunde ta rygg på, vilket gjorde att jag kunde få upp farten snabbare. Ganska latjo att laborera med olika spår, och känna hur olika grepp det kan vara i olika kurvor när det är blött. Det blev herrejösses mycket drifting, men det gick lätt att kontrollera tack å lov, hade kul iaf, men det känns verkligen långsamt med så lite grepp

Kval:

Kval i torrt blev spännande, eftersom det blev mina första varv i torrt på Anderstorp. Bankningarna var klart brantare än vad jag tänkt mig, och det tog ett tag att bygga upp farten då det fanns så mycket grepp att tillgå. Hade tyvärr ingen att slipstreama bakom, en konst jag inte provat så mycket eftersom jag mest kört track days tidigare. Tyvärr rensade jag splinesen i ena bromstrumman efter 4 varv, så det blev tyvärr bärgning. Helt ok startposition trots allt, missade att vara strategisk så jag kom ut sent med hela fältet framför mig, så det blev mycket trafik, en läxa helt klart. Fick tag på en ny trumma i depån vilket tack och lov löste problemet, var rädd att diffen var rasad, tydligen inte helt ovanligt med obrandade trummor som dessa. Den nya är made in germany och håller troligtvis bättre.

Varvtid: 2:02.10 P13 av 23

Race 1:

Startade mitt i smeten bredvid den långväga besökaren Michael Kernick (https://www.youtube.com/@magicmike92 , kolla in hans körning )från sydafrika, som har ett imponerande racing CV, men för honom var det också första gången nånsin på plats. Han körde även en Ford GT40 den helgen(4st GT40 på plats var häftigt), och van båda heaten med otroligt imponerande körning, inte lättaste farkosten att köra i stökigt väder på en ny bana.

Hursom blev det en massa omkörningar ganska omgående och en del rätt spännande och stressiga situationer, hade tyvärr justerat bort mig på bromsarna när jag bytte trumman, så hade lite svårt att få stopp på ekipaget som jag kunde tidigare, vilket var lite dålig tajming. Men det var kul att träna på racing, det är det jag är här för Dom sista varven blev väldigt hala och jag körde mer eller mindre på sladd i framförallt högerkurvor (jobbig upptäckt i startkurvan vilket gjorde att jag flög över curbsen/gräset ut på långa rakan, men det var bara hålla pedalen i botten:) ), nånting var fel men jag visste att jag hade tagit en del platser och att det inte var mycket kvar så jag försökte verkligen hålla i och köra tillräckligt defensivt, Jari korohonen bakom mig försökte med alla medel köra om min sladdande bil i 3 varv innan jag äntligen nådde mållinjen och fick pusta ut efter ett hektiskt race. Synd att min kamera tappade vinkeln när jag råkade ta några curbs hårt, hade varit kul att se slutet

P6 slutade jag 01:57.881 som snabbast varvtid precis i början av racet. Rätt nöjd ändå då dom snabbaste körde 1:56,5 ungefär. i slutet tappade jag flera sekunder per varv pga sladdandet tyvärr.

Skulle verkligen behöva få fjutt på bakåtkameran, så man bättre kan se röjet som händer bakom ens rygg



Race 2: DNS Hade startat P4 ! i andra startled tack vare min varvtid, vilket hade blivit spännande i ösregnet.

Motorn var tyvärr rätt blöt med olja på ovansidan visade det sig, troligtvis det som gjort att det var så fruktansvärt halt i race 1, då den fläktat ut det på bakhjulen. Lyckades inte hitta nån enkel lösning, i bästa fall är det en oljeslang till kylaren, i sämsta fall nånting jobbigt. Börjar med att byta slangen så får vi se, men det blir en fix jag får ta i garaget, på plats gick det inte att göra mer.


Anderstorp var en intressant upplevelse, rätt olik allt annat jag kört på. Dom långa bankade kurvorna blev nästan lite som att köra ovalbana. Den breda banan (i synnerhet i dom små bilarna) skapade mycket plats för att rejsa på och stark slipstream på rakaorna, vet inte om jag skulle åka hit för en trackday, men som rejsbana var den oväntat kul. Rätt latjo upplevelse i karusellen tex där jag höll ca 127km/h och 1,4g i kurvan samtidigt som man håller pedalen i botten, vilket nog också var anledningen till att splinesen i trumman gick just här och inte på ett iskallt sviestad. Supertrevligt i depån som vanligt, både när man behvöver hjälp eller bara vill snacka skit Däremot hade 2 dagarshelg definitivt varit mer än tillräckligt, 3 dagar är långt, speciellt när man försöker få med sig medhjälpare. Skulle gärna komma tillbaka och tävla igen, då tror jag definitivt att jag kan närma mig toppen med lite fler varv bakom mig.



Tack Bengt-Åce "RaceFoto" för bilderna















Varma däckskuldror helt klart !



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Har ju också köpt mig en liten Neptun-trailer med tipp och vinsch, funkade rätt bra att få med sig bil, extradäck och tält, bilen i sig var rätt enkel att få upp. Fördelen är att det är 750kg, så om man har medhjälpare som bara har C kort kan dom köra ekipaget. Samt att det inte tar så stor plats på tomten(eller för den delen när man behöver parkera ekipaget någon stans längs vägen), då det är ett vanligt trädgårdssläp resten av året


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42263

Forumägare
Forumägare

Här har det jobbats hårt

(såg din kommentar om skuldran)


_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Här har det jobbats hårt

(såg din kommentar om skuldran)

[img].https://rejsa.nu/im/user/1552/2024-09-10-22-06-40_img20240830175640.jpg[/img]


Såhär i efterhand kanske man skulle se till att byta sida på Vä/hö mellan passen om man vill vara snäll mot däcken. Har man en riktigt tung bil borde dom här långa kurvorna kunna bli otroligt brutala mot däcken, med 460kg nånting på startlinjen med låg tyngpunkt blir det ju ändå relativt lindrigt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee VeeMax MkIVB 1970, Race i Anderstorp
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (3811 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande