Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil MC motor i bil, hur tung? Håller det? | << 1, 2 1 besök senaste veckan (1641 totalt) |
Audi A4 snurrar åt "fel" håll
Montera motor ovanför / eller vid sidan av differentialen med utgående axel på motorn riktad framåt kedjetransmission mellan motor och axel, medger justering av utväxling. Paketet blir kompakt nog för att få plats i en smart. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Au Lycka till _________________ Tommy Karlsson |
||||||
Nja jag vill slippa kedja om det går helst.
Som det ser ut nu siktar vi på en Ford diff med aluhus i bak, vänd uppochner, smörjningfår man lösa på nåt sätt men annars är det nog inga större problem ☺️. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
_________________ Carl Blomén CRF250R |
||||||
Diffen måste ju snurra åt rätt håll (som i att pinjongen snurrar åt samma håll som orginal jämnfört med huset). Men kanske en framdiff fast uppochner (eller blir det för många vändningar då ).
Har man diffkylning med pump skulle man ju kunna spruta in oljan dit man misstänker att det är dålig smörjning pga uppochnervändandet. _________________ Markus Ålind |
||||||
Borde det inte gå att få en tillverkare som gör pinjong och kronhjul att spegla dom bara? Är inte direkt svårt att göra i valfritt CAD-program för att göra en Step-fil till fräsningen. Så behöver du inte vända uppochner. Utgår från att du lär behöva nya grejer ändå för ändamålet.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Ja justfan, drevsatsen kommer ju att backa då... Hum, framdiff uppochner kanske kan funka, men då är nog audi diffen ovan bättre _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Jeansgaraget tror jag de var som satte en R1 motor i en Kadett C City, dock där fram. Så viktmässigt borde det gå bra. Den borde ha vägt nått sånt, 850-900kg.
Nu lusläste jag inte tråden men de finns ju MC motorer med kardan, kanske inga sportiga dock? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Du läste inte alls menar du 😅 Jo kardan vill vi ha, men dem snurrar åt fel håll 😁 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Typ så ja Audi diffar nämndes ju, de var inte gångbart eller? Dom går ju "fel håll" ( de bakre på quattros. T ex Audi V8 som har torsen original). _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Att byta håll på diffen, är det ett problem? Det har ju gjorts många gånger.
Vanliga stela jänke bakaxlar är ju i princip bara att montera upp och ner. Har sett Porsches 915 och G50 lådor moteras upp och ned i mittmotorbilar, bara att fixa ventilationen. Har sett BMW diffar monteras upp och ner också men bara ändring av ventilationen. Är man nojig över smörjningen så kan man väl sätta in en oljepump och se till att man får olja där man vill. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Vända den uppochner är ingen större fara, men att snurra år fel håll, dvs kraften baklänges genom diffen lär inte bli bra?
Förtydligande, utgående kardan på hojmotorerna som går bakåt snurrar motsols. Tvärtemot en vanlig kardan! MVH Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Du menar att dreven får kraften på "baksidan", som när man backar eller motorbromsar? Är det ett verifierat problem? Spontant tycker jag dreven bör vara lika starka så länge de är rätt shimsade. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Jag har en v8 torsen diff jag kan tänka mig sälja.. men jag får nog inte loss den från bilen förrän till våren :/
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Tandprofilen är väldigt olika framåt och bakåt. Framåt är den den typ rakt ut från drevet, bakåt nästan 45*. _________________ Markus Ålind |
||||||
Man får tänka på alla delar, även lager och lagerhållare är konstruerade för belastning i en viss riktning, om man byter håll på kuggen så lastar man kanske lagren i en riktning som skapar höga laster i området runt lagren. Dessutom är smörjningen av pinjonglagren och i viss mån diffen konstruerad med fall för att funka när den är monterad åt rätt håll, dränering mellan pinjonglagren t ex. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Största(?) anledningen till att kronhjul och pinjong ser ut som dom gör, är väl att de ska snurra tystare framåt!
Dvs. om du vänder på den så kommer den att leva om mer när du kör framåt och vara tystare när du backar! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
Det beror mer på hur mycket tillverkaren fokuserat på att få en tyst kugg åt det hållet, en vanlig automatbil lägger inte mycket moment åt det hållet så de brukar vara lite mindre nogaräknade på den flanken. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Vi har nog ändrat oss ang koncept, vi går nog på konventionell bilmotor pga hållbarhet .
Vad återstår att se. S85b50 🎉 S65b40👌 LS nånting 😐 Honda f20c med turbo 🫠 BMW n54 med singelturbo. 😁 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Skruva banåkabil MC motor i bil, hur tung? Håller det? | << 1, 2 1 besök senaste veckan (1641 totalt) |