| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i -96 The track rat
|
<< 1, 2 274 besök senaste veckan (3698 totalt) |
|
Re:
Trevligt att jag ibland lyckas skriva underhållande.
Nej det ska kanske inte behövas en offergåva men i stundens hetta... Hoppas detta blir den enda på ett bra tag!
Tack för pep! _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
||
|
Re:
Hej David!
Ja jag ska försöka komma på någon mer träff med BMW CS Motorsport i sommar. Hoppas bilen är likasinnat inställd.
_________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
||
|
Ring Knutstorp 2024-08-10
Tanken var ju att det skulle körts några gånger under 2024 men eftersom det drog ut på tiden med fronten blev det inte kört något förrän augusti 2024. Förberedelserna inför det har jag skrivit om ovan, med byte av styrstag i jakt på klonkande ljud som inte gav effekt. Hade sedan tidigare bestämt mig för att inte använda A048:orna utan köra försöka köra slut på Hankook Ventus R-S2. Så att hjulinställningen inte var alldeles rätt bekymrade mig mindre. Väl incheckad på Ring Knutstorp tog jag en promenad runt banan och insöp atmosfären.
Sedan blev det inte mycket mer fotat. Allt fortlöpte som jag förväntade mig under förmiddagen och till lunch fick jag en glad överraskning när familjen dök upp! Jag hade ju helt missat att det var min namnsdag, 10/8, så det var den officiella anledningen till besöket. Men jag fick lite fotohjälp så några bidrag kommer här:
Resten av dagen förflöt i samma anda som förmiddagen, ja det för nedra klonkandet blev jag ju aldrig av med förstås men efter fem pass var jag trött och redo för att packa ihop med en bästa notering på 1:20,16. Jag har någon form av elfel också då instrumenten i instrumenthuset från gång till annan får för sig att helt slockna och falla döda ner som vissna blommor. Det kan hända när som helst och vara någon sekund till flera minuter. När jag nu körde från Knutstorp och tittade ner på miltalet så kände jag inte riktigt igen det.... Står det 500 000 km? men var det inte 270 000 när jag körde hit? Jo det var det, och så långt kan jag omöjligt hunnit med idag eller? 😊 Jag ser det som troligt att en justerad mätarställning nu hoppat tillbaka till verkligt antal km. Men eftersom den är högst opålitlig så måste jag ta tag i detta i vinter. Men först konstaterades att de väsnandet från bromsarna måste lokaliseras. _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
||
|
Bromsproblemet - bankande
Som jag skrivit ovan den 24 november 2024 så fick det en lösning i oktober samma år. Så här skrev jag: "Slut på klonkandet? Här var det ett tag sedan jag skrev något igen... Jo då, jag kom iväg till Ring Knutstorp och lyckades vara med på alla pass och få i hop ett fyrtiotal varv innan det var dags att vända kosan hemåt. Var då problemet löst? Nä... Men jag hoppas det är det nu, eller i alla fall är nog orsaken klar. Frågan är om botemedel finns? I början av oktober pallade jag upp och rev av vänster framhjul. Men va f-n! Övre bulten till vänster bromsok är lös så jag kan skruva den för hand! Jag gick ju över alla bultar och spände ordentligt sist... Spänner igen, och testkör, är det tyst nu? Nej. Less på skiten ställer jag in den i garaget... Tog nya tag några dagar senare när jag lånat Loctite från jobbet till den lösa bulten. Nu hade jag tid och skulle inte ge mig förrän jag hittat felet. Upp med bilen, av med vänsterhjulet och bromsoket, kollar bromsbeläggen, och efter en del letande hittar jag mitt troliga fel. Det inre bromsbelägget saknar "fjäder" som trycks in i cylindern för att sitta kvar. Så när jag flyttar den upp och ner glappar den i oket. Har jag hittat mitt klonkande nu? River andra sidan och jodå, samma konstruktion på höger sida, ingen fästanordning på inre belägget mot cylindern i oket, men belägget rör sig minimalt jmf med andra sidan. Sätter ihop högersidan. På vänster sidan tar jag fram kopparpastan och smörjer anläggningsytan på belägget mot cylindern innan jag monterar tillbaka allt och har loctite på bultarna till bromsoket. Kör sedan en runda och allt är tyst. Inget klonkande. Får se hur länge kopparpastan överlever i värmen, men nu vet jag trolig orsak i alla fall. Det är ju rätt mycket kvar av mina röda Pagid så jag är för snål att byta annars är ju det botemedlet. Nästa sats belägg ska ha fästanordning på de inre beläggen." _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
||
|
HANS- eller hybridskydd?
Jag har en stund funderat på att skaffa HANS- eller hybridskydd. Efter funderingar så stannade det vid ett hybridskydd men sen det här med tiden, när ska jag ha tid till att åka och prova ut ett? När då MSCC gjorde reklam för sin "Kväll hos APEX" och bjöd in oss i BMW CS Motorsport tog jag tillfälle i akt och anmälde mig. Jag tog med mig hjälmen och åkte dit. Det blev en rolig kväll. Det börjande med småprat över kaffe och fralla och som ny i gänget fick jag höra en del historier om tidigare äventyr, allt på något sätt upphängt kring ett missöde eller liknande, för det är ju det som är minnesvärt. "-Jag kommer ihåg när vi körde Mercedesen som jag renoverat och ...." Ja ni vet hur det fortsätter och det satte för mig en härlig prägel på kvällen. När frallan hamnat i magen, började Anders Åberg berätta om APEX och hur man utvecklats till det man är idag och hur man planerar för framtiden. Vilka större varumärken man har, hur man samarbetar med dem, och olika arrangörer inom olika motorsportgrenar. Där på följde rundvandring på lagret och vi hamnade en våning upp där vi fick möjlighet att köpa reavaror till rimliga pengar. Men här tänkte jag var ett utmärkt tillfälle att fånga en säljare och prova ut ett hybridskydd. Sagt och gjort. Jag och Rasmus gick ner igen till försäljningslokalen och han gick och hämtade ett hybridskydd. Jag hade sneglat på ett Hybrid Simpson Sport och efter mätt storleken hemma var jag ganska säker på att storlek L var rätt och när jag provade med hjälm kändes det bra. Förvisso satt den löst över magen men resten kändes bra. När jag kom tillbaka till gänget provades det overaller och drogs i olika lådor. Anders hade allmän utdelning av tjockare mekanikerstrumpor från Sparco ur en låda, så det var bara att ta för sig om man ville ha nya strumpor. Tack! Kvällen fortsatte och efter några timmar var vi nöjda, hem kom jag med hybridskydd, hjälmväska och strumpor. Efter någon dag tog jag på mig hybridskyddet och konstaterade att det inte gick att justera i midjan mer än var det var, så jag ringde upp APEX och förklarade att skyddet var en storlek för stort då jag inte kunde justera in bröstkorgsbältet. "-Inga problem, kom upp så fixar vi det, jag har den i en storlek mindre hemma, så ser vi hur den sitter." Nu blev det mer rätt, känns mer som fortsättningen på bilbältet nu när storleken blev rätt. _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
||
|
Instrumenthuset
I november plockade jag ut instrumenthuset och konstaterade att baksidan inte riktigt såg ut som original... Någon tidigare ägare har dragit sladdar mellan batterilampan och ABS-lampan för att få dem att lysa samtidigt för att komma igenom besiktningen.
Bevisligen tog jag bilder för att kunna bygga tillbaka allt igen efter att jag lämnat instrumenthuset för översyn. På Facebook hade jag fått upp pushreklam från ett företag i Sjöbo Relektronik och tänkte ge dem ett försök med instrument huset. Så jag lämnade in det och efter några veckor hörde de av sig och sa att det var klart. Redan när jag lämnade in fick jag veta att de inte kunde testa instrumenten, och de spelade mindre roll tänkte jag eftersom allt fungerar som det ska, bara inte hela tiden... Jag gissade att det är lödningar som släppt eller inte ser bra ut. Så när jag hämtade tillbaka efter några veckor fick jag förklarat att mycket av instrumenten är inkapslade och plockar de bort vaxskiktet kan de inte återställa det igen så de hade gått över allt de kunde utan att permanent göra åverkan. _________________ Lars Johansson BMW CS Motorsport Revisorn |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i -96 The track rat
|
<< 1, 2 274 besök senaste veckan (3698 totalt) |