Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Seven Duratec 2013
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (3829 totalt)
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Magnus Mårtenson skrev:
De är för bromskylning. Anders sågade ut dem efter en diskussion vi hade om att det går 3-4 uppsättningar bakbelägg mellan ett byte av frambeläggen.

Bra med lite fakta.

Vet du om det hjälpte?

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Patrik Rydh skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
De är för bromskylning. Anders sågade ut dem efter en diskussion vi hade om att det går 3-4 uppsättningar bakbelägg mellan ett byte av frambeläggen.

Bra med lite fakta.

Vet du om det hjälpte?

Jag har inte bytt belägg än (ca 20 st bandagar/race) men ångesten växer då jag inte tittat till dem än, första racet är bara veckor bort....

Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Patrik Rydh skrev:
Magnus Mårtenson skrev:

Bra med lite fakta.

Vet du om det hjälpte?

Jag har för mig att det hjälpte en del, så det var inte helt tokigt.
För min del har jag byggt om till ventilerade skivor bak och det har gjort stor skillnad.

www.MSCC.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Magnus Mårtenson skrev:
Patrik Rydh skrev:
Magnus Mårtenson skrev:

Bra med lite fakta.

Vet du om det hjälpte?

För min del har jag byggt om till ventilerade skivor bak och det har gjort stor skillnad.

Det rör ju bakbromsar på en Westfield, så nästan i biltrådens anda... skäll på mig om jag sabbar tråden!
Nåt är strul därbak på min Westfield, funderar på att byta ut Sierra-oken mot något annat. Tips på skivor och ok?

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Patrik Rydh skrev:
Magnus Mårtenson skrev:

Bra med lite fakta.

Vet du om det hjälpte?

Det rör ju bakbromsar på en Westfield, så nästan i biltrådens anda... skäll på mig om jag sabbar tråden!
Nåt är strul därbak på min Westfield, funderar på att byta ut Sierra-oken mot något annat. Tips på skivor och ok?

Missat din fråga. Jag har inte så bra koll på vilka alternativ som finns men gissar på att sierra eller Vw ok med handbroms som säljs som standard av Westfield funkar bra.

Jag har Westfields ok från Hispec bak på min. Lättare än gjutjärnsoken men med sådär bra lösning på handbromsen. Jag skulle beställt nya handbromsbelägg från westfield men de var slut. Köpte då på nätet istället. Det är små runda belägg från Renault 2CV. Missade att man modifierar dem för dessa oken genom att borra och gänga hål för skruvar som håller fast dem. Så det fick jag göra själv. Lite meckigt men nu sitter de där. Ska försöka besiktiga bilen snart så hoppas bromsverkan blir tillräcklig.

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Har mekat lite bromsar fram också.
Bilen har vibrerat och dragit lite åt vänster vid broms. Vänster fram såg ok ut men höger skiva är skev/kastar.
Tänkte svarva den lätt först men när jag rivit ned det såg jag att de är ganska slitna så det får bli nya.

Frågan är bara vad det sitter för skivor på. Tycker inte måtten stämmer med de jag hittar på tex Rallydesign.
Nån som har tips?

Passar även på att byta hjullager när jag ändå har naven lösa.

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Jag chansade på skivor från Rallydesign men de var inte 100% identiska i måtten.
Fick svarva ner dem 5-6mm på ytterdiametern och lägga shims mellan ok och upright då backspacingen inte var riktigt samma. Nu sitter dom där och bromsarna tar som de ska thumbs up

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Nu kan jag provköra lagligt. Senaste gången den var besiktigad var 2018.
Ska försöka få den regbesiktigad med T12BF också innan vintern.

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Patrik Rydh skrev:
Fick svarva ner dem 5-6mm på ytterdiametern...

Fick big-brake med mitt kit, men troligen inte Westfields egna fälgar (mina ser ut som dina), fick också svarva ner diametern...

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Nillet skrev:
Patrik Rydh skrev:
Fick svarva ner dem 5-6mm på ytterdiametern...

Fick big-brake med mitt kit, men troligen inte Westfields egna fälgar (mina ser ut som dina), fick också svarva ner diametern...

Va?
Jag har Wilwood-bromsar på min Westfield med adpatrar för bromsoken. Det bromskitet såldes av Wesfield tidigare, men nu är det andra som säljer det (tex Rallydesign).
På min bil fungerar 265mm (o-ventilerade iofs) bromsskivor under 13" Compomotive CXR-fälgar (de jag tycker et ser ut som på bilderna att ni och jag har).

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Seven Duratec 2013
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (3829 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande