Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 316ti -95 | m43 turbo
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (3428 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Heja, heja!!

Kul med ett "shoestring"-projekt! Skall bli spännande att se vad du får till!

Tips - kolla lite på att byta ut trumbromsar bak till skivor nu när du trimmar. Betydligt mindre risk för överhettade bromsar med skivor.
Länkarmar för skivbromsar börjar bli svåra att hitta numera, men de finns!

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005

Trådstartare
baumgardt skrev:
Snyggt jobbat!

robber skrev:
Skoj att du körde vidare med m43an ändå, dålig koll på den då alla snackar om m42 som du nämner ovan är svår att få tag på.

Vad blir det för styrsystem?

Bla Fekzen borde kunna "mappa" ditt befintliga till en början iaf.
Pallar en oöppnad m43 250-300hk?

Det finns några som har bromsat över 300whp med standardmotor men då kan nog en stake titta ut när som helst

Runt 250 verkar funka bra för många.

Jag vet inte riktigt vad det blir, maxxecu verkar de flesta köra med. Det lutar väl åt det för mig också, men det kanske blir att testa lite med originalsprut och lite justering av fekzen först. Jag har kikat lite på ecumaster det3 också, det skulle kunna vara ett alternativ.

Christian Jansson skrev:
Heja, heja!!

Kul med ett "shoestring"-projekt! Skall bli spännande att se vad du får till!

Tips - kolla lite på att byta ut trumbromsar bak till skivor nu när du trimmar. Betydligt mindre risk för överhettade bromsar med skivor.
Länkarmar för skivbromsar börjar bli svåra att hitta numera, men de finns!

Ja skivbromsar står absolut på att göra-listan, Jag trodde att det bara skulle vara att köpa ok hållare, bromsok och skivor från valfri e36 och smälla dit men riktigt så lätt var det ju inte

Det finns laserskurna hållare att köpa för rimliga pengar men det kan nog bli tufft med handbromsbackar när den sitter. Funderade lite på om det kanske skulle gå att få dit ett bromsok från någon VAG med handbroms i oket. Tillsammans med en bromsskiva från 328 eller liknande. Men jag har lite annat som snurrar i huvudet nu med motorn så det har lagts på is för nu.

Karlstad
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Då var det dags att ta tag i oljereturen. Jag köpte ett kit hos en lokal speedshop för att få tag i en stålfläns att svetsa i men det visade sig vara en alufläns i påsen så jag fick tillverka en egen av en bit utrymningstrappa

Det var ett riktigt elände att svetsa, slipade rent och tvättade men det bubblade och blev skit hela tiden, hoppas det ska hålla tätt nu.

Röret ska kapas av på mitten ungefär, och en 19mm alunippel ska svetsas i tråget.
Det verkar som vissa har problem med låg oljeretur och för andra fungerar det perfekt att sätta returen i avtappningspluggen som inte är speciellt grov och väldigt låg. Jag hoppas det fungerar för mig med såpass grov retur. Och den kommer ju iallafall ha lite fall hela vägen.

Karlstad
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Innan motorn åkte ur för att svetsa oljeretur så passade jag på att svetsa röret till luftfiltret

Sen var det dags för oljeretur. Jag har alltid problem med att få två bitar att smälta ihop, och tillsatsmaterialet vill hellre rinna iväg åt något annat håll än där smältan är

Först började jag med att köra lite väl djupt med hålsågen, men det löste sig förhållandevis enkelt med svetsen

Efter många om och men så fick jag till returen drägligt

Men först såg det ut såhär

Sen fick jag paket från Ungern

Komplett kit med adapterplatta, vag 1.8t insug och 730cc spridare

Som så ofta innan så var det vissa tveksamheter med grejerna man köpt.
Här ser man t.ex oringarna titta ut. Och insuget har ju helt annan form jämfört med m43an, det tog jag för givet att adapterplattan skulle kompensera för.
Så var givetvis inte fallet, där man kan se oringen kika ut är det även 5mm aluminiumkant på båda sidorna som luften från insuget får smita förbi innan den kommer in i adapter och insug.

Jag tänkte att det borde ju gå ganska enkelt att porta upp men när jag delade insug och adapter såg jag att oringen satt i plattan och inte i insuget.
Funderar på om man ska svetsa igen spåret för oringen och tillverka en egen packning om det inte finns att köpa.
Det fungerar garanterat att köra med ändå med mitt effektmål, men riktigt störande att veta att det ser ut så där inne.

Det passar fint mot toppen iallafall

Gillar att det ser original ut

BMW 316ti -95 | m43 turbo
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (3428 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande