Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini Cooper S R53 Clubsport -02
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (5303 totalt)
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Westersund skrev:
Kör med en LL01 olja, bilen är så gammal att det var det som användes då. LL04 är formulerad för att vara skonsammare mot katalysatorer och partikelfilter för renare avgaser, speciellt till dieselmotorer. Men det är inte fel att använda det men samtidigt finns det inga direkta fördelar, lite olika additiv bara men inget som gör någon direkt skillnad för det vi håller på med.

Och använd inte 10W-60 olja i en motor som inte är konstruerad för det, finns inga fördelar med det. Blir oljan för varm behöver du bättre kylning, inte tjockare olja.

Tack! Denna typ av svar jag hoppades på

DonPedro skrev:
Finns fin-fin olja på ICA Maxi, Shell 5w-40 med LL01 för 499kr per 4l 🙂

Vill tro mig sett billigare på Lidl

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Trådstartare
När man inte har något vettigare att göra en torsdagskväll... då målar man däcksidor

Sen den STÖRSTA frågan... vart ska R-märket sitta? Magnus har utslagsröst

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

E.Svensson skrev:

Jag röstar på förarbakrutan, Riktigt fin bil,

Mvh / Alex (också en röd R53-förare)

E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Trådstartare
mopack skrev:
E.Svensson skrev:

Jag röstar på förarbakrutan, Riktigt fin bil,

Mvh / Alex (också en röd R53-förare)

Kul med fler r53or här! Men hittar ingen tråd på din 😬😊
Angående klistermärket, lutar åt samma som ditt förslag! Där bak ska ju trots allt "Bitte ein bit" sitta, vill ju inte att något stör den 😂👍

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Innan jag börjar ta i med för mycket våld... någon som har tips på hur jag får bort spacern? Bankat som en tok från alla möjliga håll... men ändå helt omöjligt att typ "kila in" en smal mejsel eller kniv...

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Väldigt hög villhöver-faktor på den här!

Borås
Här sen Jan 2003

Fin Koja!! Grattis till en kul nöjesmaskin!

E.Svensson skrev:
Innan jag börjar ta i med för mycket våld... någon som har tips på hur jag får bort spacern? Bankat som en tok från alla möjliga håll... men ändå helt omöjligt att typ "kila in" en smal mejsel eller kniv...

Du har ju antagligen massa oxid som gör att den låst mot navet. Brukar tyvärr bli en envetet
seg "oxidmassa" om spacerplattorna varit med om "ur och skur" som gör att det fastnar alldeles för bra...

Prova med att spruta frikostigt med oxid-lösare, du kan testa med typ CRC Rostlösare eller motsvarande (lite effektivare än 5-56). Du kommer ju åt att spruta både på ytterkant och innerkant. Räkna med att du kan behöva låta det verka i flera dagar (med påfyllning av medel emellanåt).

Oxidlösare typ ättiksyra (fälgrent) eller citronsyra kan man ju också tänka sig, men syra angriper aluminium så då får man ha lite mer uppsikt och koll.

De flesta spacerplattor har små anvisningar längs kanten för att kunna få dit en skruvmejsel att bända med, synd att dina saknar sådana...

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Fin Koja!! Grattis till en kul nöjesmaskin!

E.Svensson skrev:

Du har ju antagligen massa oxid som gör att den låst mot navet. Brukar tyvärr bli en envetet
seg "oxidmassa" om spacerplattorna varit med om "ur och skur" som gör att det fastnar alldeles för bra...

Prova med att spruta frikostigt med oxid-lösare, du kan testa med typ CRC Rostlösare eller motsvarande (lite effektivare än 5-56). Du kommer ju åt att spruta både på ytterkant och innerkant. Räkna med att du kan behöva låta det verka i flera dagar (med påfyllning av medel emellanåt).

Oxidlösare typ ättiksyra (fälgrent) eller citronsyra kan man ju också tänka sig, men syra angriper aluminium så då får man ha lite mer uppsikt och koll.

De flesta spacerplattor har små anvisningar längs kanten för att kunna få dit en skruvmejsel att bända med, synd att dina saknar sådana...

Tack! E så man känner sig lite dum för att man inte själv tänkte på det 😂 springer direkt ut i garaget 😊

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Kunde inre hålla mig förra helgen... så jag smög iväg med mini'n till återvinningsstationen! på hemresan gasade jag lite... "går det inte bättre?" tänkte jag... sen kom jag faktiskt på att den gick ju ändå ungefär likadant som bruksisen... (m140i)...

Nu inväntar jag våren på riktigt... så jag faktiskt kan få provköra på riktigt.

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Idag har jag äntligen fått tagit premiärturen i minin!

Herre j-vlar vad den går! Accelerationen e som i min 400hk m140 men väghållning e ju mycket bättre i kurvor, men även, cambern och toe'n gör den lite "läskig"...
Hur som väldigt nöjd med bilen, första gången jag kört en framhjulsdriven bil som faktiskt bara vill gasa, gasa, gasa, genom kurvorna!

Tänkte både fotografera och filma en massa... den låter som ett jetplan! Men det blev båda händerna på ratten istället... en bild innan den startades upp han jag med i alla fall!

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Trådstartare

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini Cooper S R53 Clubsport -02