Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (1666 totalt) |
Vanlig rosafärgad.. Tycker det är helskumt. _________________ Axel Söderlund |
||||||
Nja blocket är bearbetat för massa pengar (close deck mm) och kolvarna lär ju vara skadade också. Borra en gång till och större kolvar tänker jag. _________________ Axel Söderlund |
||||||
se hur mkt som försvinner _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Det är 'skrot'
Antingen lämna in och få ny nikasil pålagd. Eller byta block. Kan ha varit fel glykol också, om det står länge med fel glykol samt det kryper under nikasilen så blir det att se ut sådär. Det flakar loss nikasilen. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
Vad gör man med den informationen? _________________ Axel Söderlund |
||||||
Är det Nikasil? Ser nyhonad ut, brukar vara skit att göra... Vem har byggt motorn och vad har man gjort? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Just det.. Inte borra rakt av alltså. För alla aluminumblock har någon sorts beläggning i cylindrarna va? Sleeves kan det vara ett alt.? Godset i cylinderväggarna i sig är rätt tjockt. ![]() _________________ Axel Söderlund |
||||||
En ansedd firma utomlands. Topparna är en egen historia men med blocket: "Bore and hone" av cylindrarna + fräst genom mitten där veven ligger för att få helt rakt + "close deckat" + borrat och stiftat så blockhalvorna inte skall röra sig i förhållande till varandra + vev, stakar, kolvar. Du menar att det inte blir bra efter att honing eller? _________________ Axel Söderlund |
||||||
Nikasil-lining verkar vara tufft att få till på eftermarknaden, kanske finns företag som gör sånt men hur bra det blir är en annan sak. Jag hade satsat på att få blocket borrat och sleevat hos en firma som har lång erfarenhet av sådant och är erkänt duktiga.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Alright.. Subaru också? Förlåt men vilken apa till ingenjör låter den här avgöra katastrofalt motorhaveri eller ej? Man behöver byta ut och uppgradera varenda del på bilen för att det ska hålla för att piskas och i slutändan faller allt på en sketen gummipackning. Fy fan. Tror jag håller mig till tyska bilar efter det här. Hojar verkar de dock kunna bygga. Äej FYFAN vad sne jag är. ![]() _________________ Axel Söderlund |
||||||
Alright tack, får börja kolla på sånt. _________________ Axel Söderlund |
||||||
Nikasil är inga problem att få nytt, mer än vad det kostar då iofs.
Blixtens i jönköping. Cylinderdoktorn i Husqvarna. Det är ett par som kan greja det. Att hena nikasil går, det är inge bekymmer för en seriös motorrenoverare som har diamant stenar. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
Problemet kommer när det blir stora motorblock, vet inte om Subaru har lösa cylindrar som tex gamla luftkylda pjåche och vw, eller lösa cylinderrader eller ett gigantiskt boxerblock. De ställen som kan göra stora motorblock kan i princip räknas på fingrarna. En crosscylinder eller snöskotercylinder behöver inte alls lika stort bad för processen, och blir det fel är det inte lika jobbigt att göra om en en V12 ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||
Jag ser fortfarande inga problem, förutom kostnaden då
![]() https://www.blixtensracing.se/nikasi I övrigt så tar de även v12 motorblock skriver de på sidan. Och cylinderdoktorn: https://cylinderdoktorn.se/bil-block _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
Det finns två saker jag skulle lita på, Nikasil från fabriken eller stålfoder.
Läst för mycket skit från tex USA där Nikasil misslyckats. Haft kompisar här i Sverige också som haft misslyckade behandlingar. Och går det åt skogen så är det ingen som tar ansvar utan skyller på andra. Sen är det så att det finns en handfull firmor som gör Nikasilbeläggning, ingen i Sverige, alla skickas till samma fabriker. Hittar du ett schysst fabriksblock så gör absolut ingen honing. Nikasilet är otroligt hårt och nästan outslitlig. Lite rengöring med scotch brite räcker långt. Rätt kolvringar är viktigt att använda, man använder inte samma typ i Nikasil som i stålfoder. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Det var en Golf III _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Jag har bara haft problem en gång, men då fick jag skylla mig själv. Jag svetsade i cylindern, ganska nära borret efter ny nikasil, pga ett litet roligt haveri ![]() Hursom, på andra stycket : nej, de har olika leverantörer, powerseal och langcourt är två. Sen kan man faktiskt skicka själv till Airsal(https://airsal.com/en/reparation/) _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
Nej, glykol. Den går på e85 men innan den ställdes undan tömde och körde igenom systemet med bensin just pga ev. korrosiva effekter ![]() _________________ Axel Söderlund |
||||||
Jag har verkligen sökt info om Subaru blocken men hittar inte ett smack om vilken legering eller hur cylinderloppen är behandlade.
Är tveksam till om det är nikasil, är inte det stenhårt? Provade att försiktigt repa ytan och visst är cylinderväggen betydligt hårdare än utsidan av blocket men fortfarande förhållandevist mjukt. Wiseco erbjuder 3 storlekar av kolvar 92, 92.5 och 93. Nu är det överdimensionerat till 92.5. Är det möjligt att fräsa bort 0.5mm och i med nya kolvar om det vore nikasilbelagt? Såg M539s video där han renoverade en S65 och där framgick att BMW och andra tyska tillverkare kör en aluminum-kisel legering i blocken där man vid renovering först tar bort material sedan etsar med ett särskilt medel för att få en hård yta bestående av mestadels kisel. Han och firman som utförde jobbet var mycket tveksamt inställda till att sleeva ett block.. https://www.youtube.com/watch?v=413v Blir mycket spekalution nu men har inte hört något från byggaren efter frågan om hur man går vidare. Bästa fall omarbeta blocket + överdimensionerade kolvar igen antar jag. _________________ Axel Söderlund |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (1666 totalt) |