| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 
		
			Andra projekttrådar
			 
			
			Projekt Användbart Enbilsgarage 30kvm - putsfärg...
		 | 
		<< 1, 2, 3 >> 24 besök senaste veckan (3247 totalt) | 
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Bra input, tack!   
Får klura vidare på hur många som ska sitta i taket och hur många på väggarna. _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...  | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Tips när du ändå skall dra ny belysning, dela upp det på minst två olika grupper på två olika huvudsäkringar - dödar du elen för att du är lite för ambitiös med en plasmaskärare eller dylikt blir det inte kolsvart om en fas ryker  
						_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.  | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Bra att koppla all belysning på en annan grupp än vägguttagen.  
						_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||
			  
Har inga så fancy verktyg, men hittar garanterat andra sätt att mörkläggning oplanerat...   Tar båda dessa tips + dela upp belysningen i flera grupper med elektrikern
						_________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...  | 
	||||
| 
			 
							
							Har man jordfelsbrytare (vilket man ju bör) så finns det många sätt att släcka allt i ett garage  
					 .
Har man mycket ljus kan det vara trevligt att ha de på två knappar. Slipper man ha operationssalsbelysning så fort man ska in i garaget. _________________ Markus Ålind  | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Med okoncentrerat ljus menar jag att det inte är bländande på samma sätt. Belysning vid bänkytor bör man också ha, finns smalare LED-paneler att använda för det... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se  | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Ivon borde annonsera här på Rejsa   
www.ivon.se _________________   Magnus Thomé
						 | 
	||||
| 
			 
							
							Kul med garage!   
					  
Mycket bra tips här i tråden redan men här kommer lite fler tankar! Du skrev att du testat Dialux, vill ändå göra en beräkning så lägg taket på högsta punkt och sedan vinkla själva armaturerna och försök syfta vinkeln   
Önskvärd ljusnivå är minst 500lux på golvnivå - men gärna uppåt 800-1000. Att dela upp armaturerna på två olika slingor är som sagt inte fel. Lite beroende på hur förutsättningarna ser ut på befintlig installation kan det vara smidigt att installera 5G1,5 mellan armaturerna, två tändningar och en fast fas. Den fasta fasen kan du då koppla in i exempelvis en sån här: https://www.plejd.com/sv-se/produkter/ccl-01 Då får du möjligheten med en lite mer "normal" belysning som dessutom har sensor som kan vara trevligt när man bra passerar. _________________ Tobias Flemgå'rd  | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Väldigt snygga grejer men känns som om det är för folk med snäppet högre krav än mig. Annonsera på Rejsa borde dom ju göra ändå dock  
						_________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...  | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Bra input, det uppskattas! Vi återkommer till belysningsämnet när jag kommit framåt där. Nu undrar jag om tryckluft istället. - min plan är att sätta en svängbar slangrulle på väggen så den även når ut på uppfarten minst 5-6m så man kan pumpa däck m.m. utanför. - har en enkel 24L kompressor som verkar duga för mina behov, men verkar som om 10mm eller grövre ID på slang är att föredra för att inte strypa tex muttersmack Nån som har input på detta?  
						_________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...  | 
	||||
| 
			 
							
							ha 19mm slang fram till rullen.
 
					Angående kompressor - försök ställ undan den någonstans så du slipper ljudet. Skaffa en smartplugg och starta den från telefonen. JAg satte min på loftet, och har satt cejnkopplingarna i taket (eftersom jag når till taket   ) för att slippa slangdragning ner på väggarna.
Sätt påminnelse på telefonen att lufta kompressorn varannan månad tex (och se till och gör det då)  
						 | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Precis sånt här - dvs grejer jag inte tänkt på alls - var det jag hoppades på   Har nog ingenstans att gömma kompressorn dock. 
Ehem, har aldrig luftat en kompressor... googlar på det då hehe _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...  | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Min, kanske något kontroversiella, åsikt är att tryckluft är grovt överskattat. Billigast möjliga slang funkar till det en liten kompressor klarar, pumpa däck och blåsa rent. För mutterknackar och sånt fungerar batteri drivet lika bra, troligen bättre och till 100% enklare. Man slipper starta en kompressor, vänta på att den fyller sig, dra ut en slang. Tom pumpa däck gör jag nog oftare med batteri, den följer dessutom med i bilen till banan. Sen ska man bara inte tala om energieffektivitet..... En användbar kompressor, 200 liter 5.5 hk. det är alltså över 4 kW.... Din lilla är säkert på 2 kW? Det är rätt mycket effekt för det arbete man vill att den ska utföra. Dock ett litet förbehåll, det finns verktyg som behöver luft, typ tryckluftshammare samt att vissa slipmaskiner är betydligt mindre och smidigare. Men de behöver en rejäl kompressor då. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Tycker det beror på vart man börjar. Dvs om man har flera bra luftverktyg redan, då är det vettigt att köpa en lite bättre kompressor som står ljudisolerat. Sen är oftast luftverktyg billigare än batteriverktyg (även utan medföljande batteri) Annars kan man köpa en billig kompressor för renblåsning och lägga mellanskillnaden på en laddare och 2 18v 5A batterier. Dock är en eldriven knack klart tyngre men man slipper slangen. Numera finns även batteridrivna kompressorer som duger fint för att pumpa däck och har en inställning för däckstryck. Jag har denna och det är sjukt smidigt förutom att man behöver skruva fast slangen, men använder den även till cyklar och annat. https://se.milwaukeetool.eu/sv-se/m1 En annan fördel med batteriverktygen är att man lättare kan ta med dom till banan än luftverktygen. Hade jag börjat helt utan verktyg i år hade jag kört hårt på batterispåret med en billig och liten kompressor. Nu har jag ett mellanting men de verktyg jag köper är mest batteriverktyg. Tex de små batterislipmaskinerna är sjukt trevliga att jobba med. _________________ Renault 5 GTE -88  | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Ja, det är detta som är väldigt smidigt. Mutterknacken och däckpumpen åker med till banan när de inte används hemma. Jag har fastnat i Ryobi (Milwaukees budgetmärke), har inga som helst problem med maskinerna men batterierna verkar inte vara av superkvalité. Haft flera som bara dött, men det kanske är samma med andra märken också. Alltså de blir inte sämre och sämre, bara från fullt fungerande till stendött. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 
 Jättebra tankar, tack för att ni delade med er   )
						_________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...  | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Mina makitabatterier funkar kanon fortfarande, sen 2016. Har gått stundtals hårt när man kapar träd med tigersågen och tömmer batterierna snabbt, tappas i golvet mm, men det verkar inte ha spelat så stor roll. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/  | 
	||||
| 
			 
							
							Ny fråga - har ni tips på lämplig väggfärg?
 
					Väggarna i garaget är i dag putsade och omålade. Efter lite läsande har jag kommit fram till att jag borde ha en diffusionsöppen färg. Vissa människor verkar ju gå igång så extremt på silikatfärg att man tror att dom sniffar den konstant? Dom hävdar att det är det enda som duger, medan andra säger att akrylatfärger går bra det med. Sneglar på Biltemas variant. Finns det några som har målat med denna och kan dela erfarenheter? Eller har ni kört andra alternativ som ni kan rekommendera? Tänker mig ljusgrå upp till midjehöjd så inte smutsstänk syns direkt, och sen vitt resten + innertak.   
Apropå det, golvet är också omålat. Ev är golvet "stålslipat" för det står så på ritningen, men jag vet inte vad det betyder och hur man ser om det faktiskt är gjort... Golvet är i alla fall skapligt jämnt så jag tänkte inte ytbehandla det på nåt vis, iaf inte än på ett tag. Är mån om att det ska kunna andas ordentligt också och blir inte riktigt klok på alla olika ytbehandlingar som finns. _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...  | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 När jag gjorde i ordning mitt garage för några år sen har jag för mig att det fanns billig silikatfärg på Hornbach, har nederdelen murad och är glad att jag gjorde den grå  
Körde Byggmax garageklinker i mitt garage, supernöjd fortfarande efter ett par års användning, inte sjukt mycket dyrare än epoxi, men såklart dyrare än en enklare dammbindare. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/  | 
	||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Fortsätter med min åsikter. Jag killgissar att måla ett gammalt golvet kan vara "riskabelt" ur en estetiskt synpunkt. Risk att det skadas släpper, blir fulare än innan. Alternativt dyrt om man låter någon göra det som man kan skylla på sen. I vårt garage med en gammal sliten platta så sprutade vi det med Betsil och det blir inte snyggare, men det dammar inte. Släpper bilen ifrån sig tex lite glykol så är pölen kvar dagen efter, det går inte ned i betongen, inte speciellt snabbt i alla fall. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||
![]()  | 
		
			Andra projekttrådar
			 
			
			Projekt Användbart Enbilsgarage 30kvm - putsfärg...
		 | 
		<< 1, 2, 3 >> 24 besök senaste veckan (3247 totalt) | 

