Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Användbart Enbilsgarage 30kvm - putsfärg...
<<   1, 2, 3   >>
24 besök senaste veckan (3247 totalt)
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 508


Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Jag har 6st sådana långa julaarmaturer i garaget på 17m2 och 4st i källaren 34m2.

Jag tycker de lyser bra. Tipset är att sätta de i rader med en kort bit kabel emellan. Jag hade nog satt iaf 4st i två rader och en eller två mot ingången.

Man kan sällan ha förmycket ljus i ett garage men tipset med armatur på sidan är bra, blir ofta skugga i nått hjulhus eller under bilen ändå men med bra grundbelysning ser man hyffsat ändå.

Sen kan man alltid ha batteridrivna extralampor när man ska mecka med nått speciellt i bilen eller i hjulhusen. Tipset är att alltid ha två ljuskällor så man undviker att skugga det man jobbar med.


Bra input, tack! thumbs up . Jag handlade precis ett dussin motsvarande armaturer från Clas Ohlson på kampanj. Vet inte om jag kommer att behöva alla i garaget, men det finns ju ett snickeri i källaren som säkert behöver bättre belysning med

Får klura vidare på hur många som ska sitta i taket och hur många på väggarna.

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 516



Re:

Filip N skrev:
Andreas Millbro skrev:
Jag har 6st sådana långa julaarmaturer i garaget på 17m2 och 4st i källaren 34m2.

Jag tycker de lyser bra. Tipset är att sätta de i rader med en kort bit kabel emellan. Jag hade nog satt iaf 4st i två rader och en eller två mot ingången.

Man kan sällan ha förmycket ljus i ett garage men tipset med armatur på sidan är bra, blir ofta skugga i nått hjulhus eller under bilen ändå men med bra grundbelysning ser man hyffsat ändå.

Sen kan man alltid ha batteridrivna extralampor när man ska mecka med nått speciellt i bilen eller i hjulhusen. Tipset är att alltid ha två ljuskällor så man undviker att skugga det man jobbar med.


Bra input, tack! thumbs up . Jag handlade precis ett dussin motsvarande armaturer från Clas Ohlson på kampanj. Vet inte om jag kommer att behöva alla i garaget, men det finns ju ett snickeri i källaren som säkert behöver bättre belysning med

Får klura vidare på hur många som ska sitta i taket och hur många på väggarna.

Tips när du ändå skall dra ny belysning, dela upp det på minst två olika grupper på två olika huvudsäkringar - dödar du elen för att du är lite för ambitiös med en plasmaskärare eller dylikt blir det inte kolsvart om en fas ryker

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

OscWan skrev:


Tips när du ändå skall dra ny belysning, dela upp det på minst två olika grupper på två olika huvudsäkringar - dödar du elen för att du är lite för ambitiös med en plasmaskärare eller dylikt blir det inte kolsvart om en fas ryker


Bra att koppla all belysning på en annan grupp än vägguttagen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 508


Trådstartare


Har inga så fancy verktyg, men hittar garanterat andra sätt att mörkläggning oplanerat... Tar båda dessa tips + dela upp belysningen i flera grupper med elektrikern

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Har man jordfelsbrytare (vilket man ju bör) så finns det många sätt att släcka allt i ett garage .

Har man mycket ljus kan det vara trevligt att ha de på två knappar. Slipper man ha operationssalsbelysning så fort man ska in i garaget.

_________________
Markus Ålind
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4190



Re:

Filip N skrev:
Nillet skrev:
LED-paneler ger ett okoncentrerat ljus, sådana ska jag montera när jag får tid över.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/belysning/inomhusbelysnin . . . .
Man får räkna på lumen och höjder för att ta reda på hur många man bör ha.
https://www.zhitov.com/sv/light/


Med risk för att vara lite trög Menar du att man förutom LED-paneler vill ha mer koncentrerat ljus i punktbelysning, typ över bänk? För det låter ju rimligt och finns i min plan. Eller vad menar du?

Tack för länk till verktyget! Verkar ligga mer på min nivå av önskad tidsinvestering än DIAlux gjorde thumbs up

Med okoncentrerat ljus menar jag att det inte är bländande på samma sätt.
Belysning vid bänkytor bör man också ha, finns smalare LED-paneler att använda för det...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 93



Hej jag har satt upp hexagonbelysning från ivonligth i mitt garage , det bästa jag gjort , uppdelat så man bara kan köra ramen runt , för vanlig belysning, sen tänder man allt då har man ljus mvh erik

_________________
Erik Nygårds
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Re:

nygge skrev:
Hej jag har satt upp hexagonbelysning från ivonligth i mitt garage , det bästa jag gjort , uppdelat så man bara kan köra ramen runt , för vanlig belysning, sen tänder man allt då har man ljus mvh erik


Ivon borde annonsera här på Rejsa

www.ivon.se

_________________
Magnus Thomé
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 83



Kul med garage!

Mycket bra tips här i tråden redan men här kommer lite fler tankar!
Du skrev att du testat Dialux, vill ändå göra en beräkning så lägg taket på högsta punkt och sedan vinkla själva armaturerna och försök syfta vinkeln

Önskvärd ljusnivå är minst 500lux på golvnivå - men gärna uppåt 800-1000.

Att dela upp armaturerna på två olika slingor är som sagt inte fel.

Lite beroende på hur förutsättningarna ser ut på befintlig installation kan det vara smidigt att installera 5G1,5 mellan armaturerna, två tändningar och en fast fas.

Den fasta fasen kan du då koppla in i exempelvis en sån här:
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/ccl-01
Då får du möjligheten med en lite mer "normal" belysning som dessutom har sensor som kan vara trevligt när man bra passerar.

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 508


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
nygge skrev:
Hej jag har satt upp hexagonbelysning från ivonligth i mitt garage , det bästa jag gjort , uppdelat så man bara kan köra ramen runt , för vanlig belysning, sen tänder man allt då har man ljus mvh erik


Ivon borde annonsera här på Rejsa

www.ivon.se


Väldigt snygga grejer men känns som om det är för folk med snäppet högre krav än mig.

Annonsera på Rejsa borde dom ju göra ändå dock

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 508


Trådstartare
Re:

Toobb skrev:
Kul med garage!

Mycket bra tips här i tråden redan men här kommer lite fler tankar!
Du skrev att du testat Dialux, vill ändå göra en beräkning så lägg taket på högsta punkt och sedan vinkla själva armaturerna och försök syfta vinkeln

Önskvärd ljusnivå är minst 500lux på golvnivå - men gärna uppåt 800-1000.

Att dela upp armaturerna på två olika slingor är som sagt inte fel.

Lite beroende på hur förutsättningarna ser ut på befintlig installation kan det vara smidigt att installera 5G1,5 mellan armaturerna, två tändningar och en fast fas.

Den fasta fasen kan du då koppla in i exempelvis en sån här:
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/ccl-01
Då får du möjligheten med en lite mer "normal" belysning som dessutom har sensor som kan vara trevligt när man bra passerar.


Bra input, det uppskattas! thumbs up Hade inte ens tänkt på rörelsesensor men tar upp det med elektrikern när han är här.

Vi återkommer till belysningsämnet när jag kommit framåt där. Nu undrar jag om tryckluft istället.
- min plan är att sätta en svängbar slangrulle på väggen så den även når ut på uppfarten minst 5-6m så man kan pumpa däck m.m. utanför.
- har en enkel 24L kompressor som verkar duga för mina behov, men verkar som om 10mm eller grövre ID på slang är att föredra för att inte strypa tex muttersmack

Nån som har input på detta?

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317



ha 19mm slang fram till rullen.
Angående kompressor - försök ställ undan den någonstans så du slipper ljudet. Skaffa en smartplugg och starta den från telefonen.
JAg satte min på loftet, och har satt cejnkopplingarna i taket (eftersom jag når till taket ) för att slippa slangdragning ner på väggarna.

Sätt påminnelse på telefonen att lufta kompressorn varannan månad tex (och se till och gör det då)

Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 508


Trådstartare
Re:

And ersJepp sson skrev:
ha 19mm slang fram till rullen.
Angående kompressor - försök ställ undan den någonstans så du slipper ljudet. Skaffa en smartplugg och starta den från telefonen.
JAg satte min på loftet, och har satt cejnkopplingarna i taket (eftersom jag når till taket ) för att slippa slangdragning ner på väggarna.

Sätt påminnelse på telefonen att lufta kompressorn varannan månad tex (och se till och gör det då)



Precis sånt här - dvs grejer jag inte tänkt på alls - var det jag hoppades på Har nog ingenstans att gömma kompressorn dock.

Ehem, har aldrig luftat en kompressor... googlar på det då hehe

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

Filip N skrev:

Vi återkommer till belysningsämnet när jag kommit framåt där. Nu undrar jag om tryckluft istället.
- min plan är att sätta en svängbar slangrulle på väggen så den även når ut på uppfarten minst 5-6m så man kan pumpa däck m.m. utanför.
- har en enkel 24L kompressor som verkar duga för mina behov, men verkar som om 10mm eller grövre ID på slang är att föredra för att inte strypa tex muttersmack

Nån som har input på detta?


Min, kanske något kontroversiella, åsikt är att tryckluft är grovt överskattat.
Billigast möjliga slang funkar till det en liten kompressor klarar, pumpa däck och blåsa rent.

För mutterknackar och sånt fungerar batteri drivet lika bra, troligen bättre och till 100% enklare. Man slipper starta en kompressor, vänta på att den fyller sig, dra ut en slang.
Tom pumpa däck gör jag nog oftare med batteri, den följer dessutom med i bilen till banan.

Sen ska man bara inte tala om energieffektivitet..... En användbar kompressor, 200 liter 5.5 hk. det är alltså över 4 kW.... Din lilla är säkert på 2 kW? Det är rätt mycket effekt för det arbete man vill att den ska utföra.

Dock ett litet förbehåll, det finns verktyg som behöver luft, typ tryckluftshammare samt att vissa slipmaskiner är betydligt mindre och smidigare. Men de behöver en rejäl kompressor då.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3022



Re:

safe skrev:
Filip N skrev:

Vi återkommer till belysningsämnet när jag kommit framåt där. Nu undrar jag om tryckluft istället.
- min plan är att sätta en svängbar slangrulle på väggen så den även når ut på uppfarten minst 5-6m så man kan pumpa däck m.m. utanför.
- har en enkel 24L kompressor som verkar duga för mina behov, men verkar som om 10mm eller grövre ID på slang är att föredra för att inte strypa tex muttersmack

Nån som har input på detta?


Min, kanske något kontroversiella, åsikt är att tryckluft är grovt överskattat.
Billigast möjliga slang funkar till det en liten kompressor klarar, pumpa däck och blåsa rent.

För mutterknackar och sånt fungerar batteri drivet lika bra, troligen bättre och till 100% enklare. Man slipper starta en kompressor, vänta på att den fyller sig, dra ut en slang.
Tom pumpa däck gör jag nog oftare med batteri, den följer dessutom med i bilen till banan.

Sen ska man bara inte tala om energieffektivitet..... En användbar kompressor, 200 liter 5.5 hk. det är alltså över 4 kW.... Din lilla är säkert på 2 kW? Det är rätt mycket effekt för det arbete man vill att den ska utföra.

Dock ett litet förbehåll, det finns verktyg som behöver luft, typ tryckluftshammare samt att vissa slipmaskiner är betydligt mindre och smidigare. Men de behöver en rejäl kompressor då.


Tycker det beror på vart man börjar. Dvs om man har flera bra luftverktyg redan, då är det vettigt att köpa en lite bättre kompressor som står ljudisolerat. Sen är oftast luftverktyg billigare än batteriverktyg (även utan medföljande batteri)

Annars kan man köpa en billig kompressor för renblåsning och lägga mellanskillnaden på en laddare och 2 18v 5A batterier. Dock är en eldriven knack klart tyngre men man slipper slangen.

Numera finns även batteridrivna kompressorer som duger fint för att pumpa däck och har en inställning för däckstryck. Jag har denna och det är sjukt smidigt förutom att man behöver skruva fast slangen, men använder den även till cyklar och annat.
https://se.milwaukeetool.eu/sv-se/m12-kompakt-kompressor/m12-bi/

En annan fördel med batteriverktygen är att man lättare kan ta med dom till banan än luftverktygen. Hade jag börjat helt utan verktyg i år hade jag kört hårt på batterispåret med en billig och liten kompressor. Nu har jag ett mellanting men de verktyg jag köper är mest batteriverktyg. Tex de små batterislipmaskinerna är sjukt trevliga att jobba med.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

Andreas Millbro skrev:

En annan fördel med batteriverktygen är att man lättare kan ta med dom till banan än luftverktygen. Hade jag börjat helt utan verktyg i år hade jag kört hårt på batterispåret med en billig och liten kompressor. Nu har jag ett mellanting men de verktyg jag köper är mest batteriverktyg. Tex de små batterislipmaskinerna är sjukt trevliga att jobba med.


Ja, det är detta som är väldigt smidigt. Mutterknacken och däckpumpen åker med till banan när de inte används hemma.
Jag har fastnat i Ryobi (Milwaukees budgetmärke), har inga som helst problem med maskinerna men batterierna verkar inte vara av superkvalité. Haft flera som bara dött, men det kanske är samma med andra märken också. Alltså de blir inte sämre och sämre, bara från fullt fungerande till stendött.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 508


Trådstartare
Re:

safe skrev:

Min, kanske något kontroversiella, åsikt är att tryckluft är grovt överskattat.
Billigast möjliga slang funkar till det en liten kompressor klarar, pumpa däck och blåsa rent.

För mutterknackar och sånt fungerar batteri drivet lika bra, troligen bättre


Andreas Millbro skrev:


Tycker det beror på vart man börjar. Dvs om man har flera bra luftverktyg redan, då är det vettigt att köpa en lite bättre kompressor som står ljudisolerat. Sen är oftast luftverktyg billigare än batteriverktyg (även utan medföljande batteri)

Annars kan man köpa en billig kompressor för renblåsning och lägga mellanskillnaden på en laddare och 2 18v 5A batterier.


Jättebra tankar, tack för att ni delade med er thumbs up Dom funkade som en liten reality check för mig. Insåg att jag nog möter mina behov bäst genom att 1) köra på en enkel slangvinda för att pumpa däck och blåsa rent, och sen 2) skaffa fler batteriverktyg, är redan i Ryobi-svängen jag med, i långsam takt (nytt gammalt hus = jättebra för ekonomin... )

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3295



Re:

safe skrev:
Andreas Millbro skrev:

En annan fördel med batteriverktygen är att man lättare kan ta med dom till banan än luftverktygen. Hade jag börjat helt utan verktyg i år hade jag kört hårt på batterispåret med en billig och liten kompressor. Nu har jag ett mellanting men de verktyg jag köper är mest batteriverktyg. Tex de små batterislipmaskinerna är sjukt trevliga att jobba med.


Ja, det är detta som är väldigt smidigt. Mutterknacken och däckpumpen åker med till banan när de inte används hemma.
Jag har fastnat i Ryobi (Milwaukees budgetmärke), har inga som helst problem med maskinerna men batterierna verkar inte vara av superkvalité. Haft flera som bara dött, men det kanske är samma med andra märken också. Alltså de blir inte sämre och sämre, bara från fullt fungerande till stendött.


Mina makitabatterier funkar kanon fortfarande, sen 2016. Har gått stundtals hårt när man kapar träd med tigersågen och tömmer batterierna snabbt, tappas i golvet mm, men det verkar inte ha spelat så stor roll.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 508


Trådstartare
Ny fråga - har ni tips på lämplig väggfärg?

Väggarna i garaget är i dag putsade och omålade. Efter lite läsande har jag kommit fram till att jag borde ha en diffusionsöppen färg. Vissa människor verkar ju gå igång så extremt på silikatfärg att man tror att dom sniffar den konstant? Dom hävdar att det är det enda som duger, medan andra säger att akrylatfärger går bra det med.

Sneglar på Biltemas variant. Finns det några som har målat med denna och kan dela erfarenheter?

Eller har ni kört andra alternativ som ni kan rekommendera?

Tänker mig ljusgrå upp till midjehöjd så inte smutsstänk syns direkt, och sen vitt resten + innertak.




Apropå det, golvet är också omålat. Ev är golvet "stålslipat" för det står så på ritningen, men jag vet inte vad det betyder och hur man ser om det faktiskt är gjort...
Golvet är i alla fall skapligt jämnt så jag tänkte inte ytbehandla det på nåt vis, iaf inte än på ett tag. Är mån om att det ska kunna andas ordentligt också och blir inte riktigt klok på alla olika ytbehandlingar som finns.

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3295



Re:

Filip N skrev:
Ny fråga - har ni tips på lämplig väggfärg?

Väggarna i garaget är i dag putsade och omålade. Efter lite läsande har jag kommit fram till att jag borde ha en diffusionsöppen färg. Vissa människor verkar ju gå igång så extremt på silikatfärg att man tror att dom sniffar den konstant? Dom hävdar att det är det enda som duger, medan andra säger att akrylatfärger går bra det med.

Sneglar på Biltemas variant. Finns det några som har målat med denna och kan dela erfarenheter?

Eller har ni kört andra alternativ som ni kan rekommendera?

Tänker mig ljusgrå upp till midjehöjd så inte smutsstänk syns direkt, och sen vitt resten + innertak.




Apropå det, golvet är också omålat. Ev är golvet "stålslipat" för det står så på ritningen, men jag vet inte vad det betyder och hur man ser om det faktiskt är gjort...
Golvet är i alla fall skapligt jämnt så jag tänkte inte ytbehandla det på nåt vis, iaf inte än på ett tag. Är mån om att det ska kunna andas ordentligt också och blir inte riktigt klok på alla olika ytbehandlingar som finns.


När jag gjorde i ordning mitt garage för några år sen har jag för mig att det fanns billig silikatfärg på Hornbach, har nederdelen murad och är glad att jag gjorde den grå

Körde Byggmax garageklinker i mitt garage, supernöjd fortfarande efter ett par års användning, inte sjukt mycket dyrare än epoxi, men såklart dyrare än en enklare dammbindare.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

Filip N skrev:

Apropå det, golvet är också omålat. Ev är golvet "stålslipat" för det står så på ritningen, men jag vet inte vad det betyder och hur man ser om det faktiskt är gjort...
Golvet är i alla fall skapligt jämnt så jag tänkte inte ytbehandla det på nåt vis, iaf inte än på ett tag. Är mån om att det ska kunna andas ordentligt också och blir inte riktigt klok på alla olika ytbehandlingar som finns.


Fortsätter med min åsikter.

Jag killgissar att måla ett gammalt golvet kan vara "riskabelt" ur en estetiskt synpunkt. Risk att det skadas släpper, blir fulare än innan. Alternativt dyrt om man låter någon göra det som man kan skylla på sen.
I vårt garage med en gammal sliten platta så sprutade vi det med Betsil och det blir inte snyggare, men det dammar inte. Släpper bilen ifrån sig tex lite glykol så är pölen kvar dagen efter, det går inte ned i betongen, inte speciellt snabbt i alla fall.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Andra projekttrådar
Projekt Användbart Enbilsgarage 30kvm - putsfärg...
<<   1, 2, 3   >>
24 besök senaste veckan (3247 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande