Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 10882 besök totalt |
om nu stötdämparens infästning sitter precis åvanför övrebärarmens infästing och det är fjäder kontra hjulkopnstant du är ute efter borde det bli.
alfa=arctan[ (e+f) / (a-d) ] khj=k*{a*sin(alfa)/b}^2 Edit1: FET fel, Formen var khj=k*{a*sin(arctan[ (e-f) / (a-b)/b ]}^2 minustäcknet var skriv fel och d och b är ett för mig helt normalt korskoppling bugg Jag hatar d och b ![]() ![]() Edit2: Hmm idag skulle jag tydligen inte skriva former. ![]() var khj=k*{a*sin(arctan[ (e+f) / (a-d)/b ]}^2 _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ja, jag är ute efter hjulkonstant. Kfjäder är alltså fjäderkonstanten. Jag förstår inte din formel. Varför e-f och a-b?? Jag fattar inte det. Vill du inte bara ha vinkeln av fjäderbenet? Det är ju arctan[(e+f)/(a-d)]? och sen delar du en gång till med b? en vinkel delat med en längd och sen sin på det? Jag hänger inte med? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Nu är jag överens
![]() om vi nu låter d(D) gå mot a, med andra ord blir det ett oändligt stort tal under bråksräcket i tan. Arctan för ett oändligt stort tal är 90grd och sin för 90grd=1 ---> Mr=a/b om stötdämparn är rätt upp. Bara en snabbkoll. Denna gång vart det jä.... d åt rätt håll ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Hej! Jag har läst din bok, och några andra med ungefär samma skisser. Vad jag inte fattar är att om man skulle behålla vikten på bilen, och spårvidden och fjäderkonstanten.. om man sen skulle flytta förlänga länkarmen en (1) centimeter och flytta ut fästet i spindeln en centimeter så tappar jag tråden. Fortfarande skulle avståndet mellan däckets mittpunkt och länkarmens karossfäste vara konstant liksom positionen av nedre fjäderfästet utefter den sträckan, men ändå skulle bilen sjunka ner lite. Nästan så att man måste göra en modell och testa.. eller finns det en enkel förklaring? _________________ Arne Lindgren |
||||
Så här står det i mina papper (ursäkta utrikiskan):
![]() WhLF=((ShMo*1000*DCOF^4/(8*(DSpF-DCOF)^3*TCOF))*(BeSpF^2/BeBaEF^2))/9,82 BeBaEF=BeBaF/(1-CaGaF*(1-(2*BeBaF+BeBeF)/TWF)) WhLF=Wheel rate Left Front (kg/mm) ShMo=Shear Modulus (kN/mm²) DCOF=Diameter Coil Front (mm) DSpF=Diameter Spring outer Front (mm) TCOF=Turns Coil active Front (-) BeSpF=Bearing to Spring distance Front (mm) BeBaEF=Bearing to Ball joint Equivalent distance Front (mm) BeBaF=Bearing to Ball joint distance Front (mm) CaGaF=Camber Gain Front (deg/deg) BeBeF=Bearing to Bearing distance Front (mm) TWF=Track Width Front (mm) _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re:
Det blir en stund med skissblocket hemma ikväll. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||||
Mer att läsa i ämnet, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ice: Har du lust att göra en skiss på vad som är vad. Mitt korskopplingsfel i pallet gör att jag fattar NOLLLLLLLLLL. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Jag snyltar lite på Görans skiss: BeSpF=B BeBaF=A BeBeF=TWF-2*(A+E) _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
WhLF=((ShMo*1000*DCOF^4/(8*(DSpF-DCOF)^3*TCOF))*(BeSpF^2/BeBaEF^2))/9,82
ks=((ShMo*1000*DCOF^4/(8*(DSpF-DCOF)^3*TCOF))/9,81 ks=fjäderkonstant i kg/mm WhLF=ks*(BeSpF^2/BeBaEF^2) MR^2=(BeSpF^2/BeBaEF^2) WhLF=ks*MR^2 MR^2=(BeSpF^2/BeBaEF^2) --> MR=BeSpF/BeBaEF Så långt allt frid och fröjd. BeBaEF=BeBaF/(1-CaGaF*(1-(2*BeBaF+BeBeF)/TWF)) CaGaF=Camber Gain Front (deg/deg) Hmm Camber Gain vad är det??? Camber kompesation??????, eller????? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
om Camber Gain = 0 förändras Camber lika mycket som bilen lutar. ![]() om Camber Gain = 1 förändras inte Camber då bilen lutar. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re:
Camberförändringen sker över radien av en hävarm som i princip är samma som scrubavståndet. Det blir därmed en höjdförandring kopplad till camberkompensationen. Är scrub noll så sker inte detta. ALLTSÅ, grovt sagt UTAN decimalförändringar, då det alltid (nästan) är ett dynamiskt förlopp. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Hjulet mot chassiet. Alltså, om hjulet sitter på en axel som har en längd av scrubdistansen och cambrar x-antal grader så höjs respektive sänks hjulet mot sin infästning beroende på om det cambrar positivt eller negativt. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 10882 besök totalt |