Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hjulkonstant vs Fjäderkonstant. Olika sätt att räkna?
<<   1, 2, 3, 4   >>
10882 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

om nu stötdämparens infästning sitter precis åvanför övrebärarmens infästing och det är fjäder kontra hjulkopnstant du är ute efter borde det bli.

alfa=arctan[ (e+f) / (a-d) ]
khj=k*{a*sin(alfa)/b}^2



Edit1:
FET fel,
Formen var
khj=k*{a*sin(arctan[ (e-f) / (a-b)/b ]}^2
minustäcknet var skriv fel och d och b är ett för mig helt normalt korskoppling bugg
Jag hatar d och b

Edit2:
Hmm idag skulle jag tydligen inte skriva former.
var
khj=k*{a*sin(arctan[ (e+f) / (a-d)/b ]}^2

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



fuling skrev:
om nu stötdämparens infästning sitter precis åvanför övrebärarmens infästing och det är fjäder kontra hjulkopnstant du är ute efter borde det bli.

khj=k*{a*sin(arctan[ (e-f) / (a-b)/b ]}^2


Ja, jag är ute efter hjulkonstant. Kfjäder är alltså fjäderkonstanten.

Jag förstår inte din formel. Varför e-f och a-b?? Jag fattar inte det. Vill du inte bara ha vinkeln av fjäderbenet? Det är ju

arctan[(e+f)/(a-d)]?

och sen delar du en gång till med b? en vinkel delat med en längd och sen sin på det? Jag hänger inte med?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Hej, här är ett uttdrag från min bok.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Westfield:
Sorry för förvirringen, jag har ändrat mitt förra inlägg.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



OK, jag tolkar det så här då:


Det är alltså Ks * Mr * Mr (hoppas jag)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



oh no. jag ser att jag vände bråktecknet upåchned. Det ska vara med "b"-et under strecket, inte ovanför.


Jag gör om och gör rätt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Så här ska det vara då:



/

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nu är jag överens thumbs up

om vi nu låter d(D) gå mot a, med andra ord blir det ett oändligt stort tal under bråksräcket i tan.
Arctan för ett oändligt stort tal är 90grd och sin för 90grd=1 ---> Mr=a/b om stötdämparn är rätt upp.
Bara en snabbkoll.

Denna gång vart det jä.... d åt rätt håll

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Re:

Göran Malmberg skrev:
Hej, här är ett uttdrag från min bok.

Göran Malmberg


Hej!
Jag har läst din bok, och några andra med ungefär samma skisser.
Vad jag inte fattar är att om man skulle behålla vikten på bilen, och spårvidden och fjäderkonstanten..

om man sen skulle flytta förlänga länkarmen en (1) centimeter och flytta ut fästet i spindeln en centimeter så tappar jag tråden.
Fortfarande skulle avståndet mellan däckets mittpunkt och länkarmens karossfäste vara konstant liksom positionen av nedre fjäderfästet utefter den sträckan, men ändå skulle bilen sjunka ner lite.
Nästan så att man måste göra en modell och testa.. eller finns det en enkel förklaring?

_________________
Arne Lindgren
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Så här står det i mina papper (ursäkta utrikiskan):

WhLF=((ShMo*1000*DCOF^4/(8*(DSpF-DCOF)^3*TCOF))*(BeSpF^2/BeBaEF^2))/9,82
BeBaEF=BeBaF/(1-CaGaF*(1-(2*BeBaF+BeBeF)/TWF))

WhLF=Wheel rate Left Front (kg/mm)
ShMo=Shear Modulus (kN/mm²)
DCOF=Diameter Coil Front (mm)
DSpF=Diameter Spring outer Front (mm)
TCOF=Turns Coil active Front (-)
BeSpF=Bearing to Spring distance Front (mm)
BeBaEF=Bearing to Ball joint Equivalent distance Front (mm)
BeBaF=Bearing to Ball joint distance Front (mm)
CaGaF=Camber Gain Front (deg/deg)
BeBeF=Bearing to Bearing distance Front (mm)
TWF=Track Width Front (mm)

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Re:

ice skrev:
Så här står det i mina papper (ursäkta utrikiskan):

WhLF=((ShMo*1000*DCOF^4/(8*(DSpF-DCOF)^3*TCOF))*(BeSpF^2/BeBaEF^2))/9,82
BeBaEF=BeBaF/(1-CaGaF*(1-(2*BeBaF+BeBeF)/TWF))

WhLF=Wheel rate Left Front (kg/mm)
ShMo=Shear Modulus (kN/mm²)
DCOF=Diameter Coil Front (mm)
DSpF=Diameter Spring outer Front (mm)
TCOF=Turns Coil active Front (-)
BeSpF=Bearing to Spring distance Front (mm)
BeBaEF=Bearing to Ball joint Equivalent distance Front (mm)
BeBaF=Bearing to Ball joint distance Front (mm)
CaGaF=Camber Gain Front (deg/deg)
BeBeF=Bearing to Bearing distance Front (mm)
TWF=Track Width Front (mm)


Det blir en stund med skissblocket hemma ikväll.

_________________
Arne Lindgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Mer att läsa i ämnet, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26052


ice:
Har du lust att göra en skiss på vad som är vad.
Mitt korskopplingsfel i pallet gör att jag fattar NOLLLLLLLLLL.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

fuling skrev:
Mer att läsa i ämnet, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26052


ice:
Har du lust att göra en skiss på vad som är vad.
Mitt korskopplingsfel i pallet gör att jag fattar NOLLLLLLLLLL.

Jag snyltar lite på Görans skiss:
BeSpF=B
BeBaF=A
BeBeF=TWF-2*(A+E)

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Denna skiss, eller???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

fuling skrev:
Denna skiss, eller???

thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

WhLF=((ShMo*1000*DCOF^4/(8*(DSpF-DCOF)^3*TCOF))*(BeSpF^2/BeBaEF^2))/9,82

ks=((ShMo*1000*DCOF^4/(8*(DSpF-DCOF)^3*TCOF))/9,81
ks=fjäderkonstant i kg/mm

WhLF=ks*(BeSpF^2/BeBaEF^2)

MR^2=(BeSpF^2/BeBaEF^2)

WhLF=ks*MR^2

MR^2=(BeSpF^2/BeBaEF^2) --> MR=BeSpF/BeBaEF
Så långt allt frid och fröjd.

BeBaEF=BeBaF/(1-CaGaF*(1-(2*BeBaF+BeBeF)/TWF))

CaGaF=Camber Gain Front (deg/deg)
Hmm Camber Gain vad är det???
Camber kompesation??????, eller?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

fuling skrev:
...Hmm Camber Gain vad är det???
Camber kompesation??????, eller?????

om Camber Gain = 0 förändras Camber lika mycket som bilen lutar.
om Camber Gain = 1 förändras inte Camber då bilen lutar.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

ok då är frågan vad har camberkompensation(Camber Gain) med utväxlingen mellan fjäder och hjul att göra???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

fuling skrev:
ok då är frågan vad har camberkompensation(Camber Gain) med utväxlingen mellan fjäder och hjul att göra???

Camberförändringen sker över radien av en hävarm som i princip är samma som scrubavståndet.
Det blir därmed en höjdförandring kopplad till camberkompensationen. Är scrub noll så sker inte detta.
ALLTSÅ, grovt sagt UTAN decimalförändringar, då det alltid (nästan) är ett dynamiskt förlopp.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Det blir därmed en höjdförandring kopplad till camberkompensationen.


Höjd skilnsad på vad???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

fuling skrev:
Citat:
Det blir därmed en höjdförandring kopplad till camberkompensationen.


Höjd skilnsad på vad???

Hjulet mot chassiet. Alltså, om hjulet sitter på en axel som har en längd av scrubdistansen och cambrar x-antal grader så höjs respektive sänks hjulet mot sin infästning beroende på om det cambrar positivt eller negativt.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Hjulkonstant vs Fjäderkonstant. Olika sätt att räkna?
<<   1, 2, 3, 4   >>
10882 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande