Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Budgetbygge BMW+SAAB.
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (6961 totalt)
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Så låt oss säga att jag monterar turbo, byter växellåda + diff, monterar glasfiberhuv+skärmar+baklucka. Vad säger herr Pinto???

Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Daniel Ekström skrev:
Så låt oss säga att jag monterar turbo, byter växellåda + diff, monterar glasfiberhuv+skärmar+baklucka. Vad säger herr Pinto???

Montera turbo på en sugmotor som aldrig haft turbo innan?.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Mattias Hellöre skrev:
Daniel Ekström skrev:

Yepp

Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Daniel Ekström skrev:
Mattias Hellöre skrev:
Daniel Ekström skrev:

Yepp

Jag vill påstå att om bilen är nyare än 75 så kommer du att få problem att få intyg från motorfabrikanten att motorn ifråga med turbo kommer att uppfylla alla upptänkliga krav som krävs av en katalysatorrenad motor.

Mitt tips är att köp en motor som redan har turbo från början, mindre bök.

Stockholm
Här sen Apr 2003

therealpinto skrev:
Hej
om vi ska ge några korta råd om gatreggningsbiten, kan det se ut så här:
1. Välj en E30 utan kat
2. Välj en Saabmotor komplett med original (utanpå i alla fall) styrsystem och i övrigt originalutförande med katalysator

1+2 gör att avgasbiten i reggningen är enkelt löst (så kallat "katalysatorundantag" när man "uppgraderar" en bil utan kat). Den saken är VIKTIG, om E30:n har kat blir reggningen enormt mycket knöligare då avgasintyg från Saab kommer att krävas.
/Gustaf

Men, räcker det _bara_ med intyg från Saab när det gäller kat-bilar?
Avgastypningen för katalysatorbilar görs väl för motor och låda i kombination vilket betyder att BMW:n borde, ve och fasa , bli framhjulsdriven
om jag nu inte läst på fel.

Eller är det så att Saab intygar även en icke original motor-låda-kombination?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Amatörbyggt fordon blir det inte tal om här, det räcker inte med "monterar turbo, byter växellåda + diff, monterar glasfiberhuv+skärmar+baklucka", du måste modifiera fordonet betydligt mer. För att en bil med självbärande kaross ska bli amatörbygge brukar det krävas att man kapar ur golvet och bygger en helt bärande rörram, konverterar till mittmotor eller liknande.

poh99 skrev:
Men, räcker det _bara_ med intyg från Saab när det gäller kat-bilar?
Avgastypningen för katalysatorbilar görs väl för motor och låda i kombination vilket betyder att BMW:n borde, ve och fasa , bli framhjulsdriven
om jag nu inte läst på fel.

Eller är det så att Saab intygar även en icke original motor-låda-kombination?

Jo, du har i princip rätt men det är Saab som praktiskt sett avgör om man ändå anser att BMWn med Saabmotor omfattas av Saabens avgascertifikat. Jag vet att Saab vid minst ett tillfälle utfärdat ett sådant intyg - men om det var ett undantag kan jag förstås inte säga.

/Gustaf
(jag läser nog mest de trådar som är intressanta, och där brukar ni ju skriva om sådana här kul projekt... )

Citera
Marko 1880

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Hej,

Går även att läsa lite om budgetbygget på:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14082&postdays=0&postorder=asc&start=0
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s=&threadid=186318&highlight=budgetbygge
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=63769&highlight=budgetbygge

All ny info och kompletta detaljerade lösningar på problem kommer presenteras på www.lowbudgetrides.com , där kommer även en liten forumsdel att finnas.

Alla skall kunna ta del av info/tips som berör bygget.

Projektet är nära start och förhoppningen är att det skall bli färdigt till nästa sommar - för lite kul/billig ban och stripp åka

Stockholm
Här sen Apr 2003

therealpinto, vad säger man till SBP när man vill besiktiga enligt katalysatorundantaget?
Hur kollar dom att det är rätt motor?

Hur mycket får motorn avvika från originalutförandet?
Tänker då närmast på att hänga i ett Saab 9000-B202-turboblock (motorn på tvären) i en Saab 900 (motorn på längden) då man måste byta insug och grenrör för att grejorna ska passa.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Man hänvisar till rätt bitar i SNFS 1992:12, och sedan är det upp till besiktningsmannen att identifiera motorn med stöd av dina uppgifter.

Motorn får egentligen inte avvika alls från originalutförande. Men som alltid kan olika besiktningsmän ha olika kompetens att se om det är ändrat, och olika "smärtgräns". Ser det original ut har det bra möjlighet att funka.

/Gustaf

Citera
Marko 1880

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Nu är "tysken" rensad på det mesta.
Även lite delar i glasfiber i "framänden"på gång

Nästa vecka lyfter jag i en skrotmotor/låda för att se hur de kan tänkas bli.

Mycket jobb kvar , tur man har hjälp på lite tillverkning

Till sommaren ska det rulla hoppas jag.

Lite kluven till hur man skall gå vidare med chassit dock - köra "orginal" tillsvidare eller satsa på något halvdant.

Tips uppskattas.

Mvh Marko

Norrköping
Här sen Jun 2003

M3Jonas skrev:
Hur mycket vrid är det standard i SAABmotorerna? original i en 325:a är det väl 230nm om jag inte minns fel. Det skulle då innebära att man får ha 204hk resp 253nm om man ökar effekt och vrid med 20 resp 10%.
Bästa vore väl att få tag på papper från en alpina B6 3,5 som original har 261hk resp 346nm. Då skulle man mao kunna regga med 313hk resp 380nm. De siffrorna kommer väl ingen SAAB motor i närheten av i originalskick fast å andra sidan är det inte helt lätt att få tag på en B6:a heller...

Kul med annorlunda projekt men varför inte "bara" turbokonvertera en 325 motor? (Bara nyfiken, klagar inte)

B204E - 150 hk, 215 Nm
B204L - 185 hk, 263 Nm
B234E - 170 hk, 260 Nm
B234L - 200 hk, 323 Nm
B234R - 225 hk, 342 Nm

Hirsch utförandet av B235 (305 hk) får inte monteras i en Alpina B6 3,5 pga för högt vridmoment, sedan tror jag inte det är så många som har de planerna, varken bilen eller motorn lär vara lätt att få tag på.
Citera
Marko 1880

Här sen Okt 2004

Trådstartare
En jämförelse ang vikt/effekt förhållande.

En film med B234 motor och Trionic 5 sprut - ca 500hk/550Nm
Ett "register" 3400-7300 rpm.
En Saab 9000CS väger ca 1600kg ink förare.
Det ger ett vikt/effekt förhållande på ca 3.2kg/hk och ett mer än körbart register på 3900rpm.

Film för att åskådliggöra prestanda med 3.2kg/hk och ett brett körbart register:
http://www.lowbudgetrides.com/Movie..._grovmappat.avi
Filmad hastighetsmätare - givetvis viss felmarginal.
100-150 km/h - 2.5 sek
100-180 km/h - 4.2 sek

B234 motor och Trionic 5 sprut - ca 350hk/400NM.
Ett "register" 2500-6400 rpm.
BMW E30 med B234 - vikt ca 1150kg ink förare.
Det ger ett vikt/effekt förhållande på ca 3.2kg/hk och ett mer än körbart register på 3900rpm.

B234 motorn till BMW:n komplett med det avancerade sprutet bygger man riktigt billigt jämförelsevis.

Mvh Marko

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Nu finns det ett forum där diverse saker ang konverteringar med billiga Saab turbomotorer mm kan ventileras.

Förhoppningen är att det skall fungera som en bra informationskälla till er som håller på - eller tänker börja med ett liknande projekt.

http://www.lowbudgetrides.com/forum/

Mvh Marko

Budgetbygge BMW+SAAB.
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (6961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande