| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Budgetbygge BMW+SAAB.
|
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (6961 totalt) |
Montera turbo på en sugmotor som aldrig haft turbo innan?. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Yepp _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Jag vill påstå att om bilen är nyare än 75 så kommer du att få problem att få intyg från motorfabrikanten att motorn ifråga med turbo kommer att uppfylla alla upptänkliga krav som krävs av en katalysatorrenad motor. Mitt tips är att köp en motor som redan har turbo från början, mindre bök. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Men, räcker det _bara_ med intyg från Saab när det gäller kat-bilar? Avgastypningen för katalysatorbilar görs väl för motor och låda i kombination vilket betyder att BMW:n borde, ve och fasa , bli framhjulsdriven
om jag nu inte läst på fel. Eller är det så att Saab intygar även en icke original motor-låda-kombination? |
||||||
|
Amatörbyggt fordon blir det inte tal om här, det räcker inte med "monterar turbo, byter växellåda + diff, monterar glasfiberhuv+skärmar+baklucka", du måste modifiera fordonet betydligt mer. För att en bil med självbärande kaross ska bli amatörbygge brukar det krävas att man kapar ur golvet och bygger en helt bärande rörram, konverterar till mittmotor eller liknande.
Jo, du har i princip rätt men det är Saab som praktiskt sett avgör om man ändå anser att BMWn med Saabmotor omfattas av Saabens avgascertifikat. Jag vet att Saab vid minst ett tillfälle utfärdat ett sådant intyg - men om det var ett undantag kan jag förstås inte säga. /Gustaf (jag läser nog mest de trådar som är intressanta, och där brukar ni ju skriva om sådana här kul projekt... )
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Hej,
Går även att läsa lite om budgetbygget på: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14082&postdays=0&postorder=asc&start=0 http://forum.zatzy.com/showthread.php?s=&threadid=186318&highlight=budgetbygge http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=63769&highlight=budgetbygge All ny info och kompletta detaljerade lösningar på problem kommer presenteras på www.lowbudgetrides.com , där kommer även en liten forumsdel att finnas. Alla skall kunna ta del av info/tips som berör bygget. Projektet är nära start och förhoppningen är att det skall bli färdigt till nästa sommar - för lite kul/billig ban och stripp åka
_________________ Marko Räisänen |
||||||
|
therealpinto, vad säger man till SBP när man vill besiktiga enligt katalysatorundantaget?
Hur kollar dom att det är rätt motor? Hur mycket får motorn avvika från originalutförandet? Tänker då närmast på att hänga i ett Saab 9000-B202-turboblock (motorn på tvären) i en Saab 900 (motorn på längden) då man måste byta insug och grenrör för att grejorna ska passa. |
||||||
|
Hej
Man hänvisar till rätt bitar i SNFS 1992:12, och sedan är det upp till besiktningsmannen att identifiera motorn med stöd av dina uppgifter. Motorn får egentligen inte avvika alls från originalutförande. Men som alltid kan olika besiktningsmän ha olika kompetens att se om det är ändrat, och olika "smärtgräns". Ser det original ut har det bra möjlighet att funka. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Nu är "tysken" rensad på det mesta.
Även lite delar i glasfiber i "framänden"på gång
Nästa vecka lyfter jag i en skrotmotor/låda för att se hur de kan tänkas bli. Mycket jobb kvar , tur man har hjälp på lite tillverkning
Till sommaren ska det rulla hoppas jag. Lite kluven till hur man skall gå vidare med chassit dock - köra "orginal" tillsvidare eller satsa på något halvdant. Tips uppskattas. Mvh Marko _________________ Marko Räisänen |
||||||
B204E - 150 hk, 215 Nm B204L - 185 hk, 263 Nm B234E - 170 hk, 260 Nm B234L - 200 hk, 323 Nm B234R - 225 hk, 342 Nm Hirsch utförandet av B235 (305 hk) får inte monteras i en Alpina B6 3,5 pga för högt vridmoment, sedan tror jag inte det är så många som har de planerna, varken bilen eller motorn lär vara lätt att få tag på. |
||||||
|
En jämförelse ang vikt/effekt förhållande.
En film med B234 motor och Trionic 5 sprut - ca 500hk/550Nm Ett "register" 3400-7300 rpm. En Saab 9000CS väger ca 1600kg ink förare. Det ger ett vikt/effekt förhållande på ca 3.2kg/hk och ett mer än körbart register på 3900rpm. Film för att åskådliggöra prestanda med 3.2kg/hk och ett brett körbart register: http://www.lowbudgetrides.com/Movie. Filmad hastighetsmätare - givetvis viss felmarginal. 100-150 km/h - 2.5 sek 100-180 km/h - 4.2 sek B234 motor och Trionic 5 sprut - ca 350hk/400NM. Ett "register" 2500-6400 rpm. BMW E30 med B234 - vikt ca 1150kg ink förare. Det ger ett vikt/effekt förhållande på ca 3.2kg/hk och ett mer än körbart register på 3900rpm. B234 motorn till BMW:n komplett med det avancerade sprutet bygger man riktigt billigt jämförelsevis. Mvh Marko _________________ Marko Räisänen |
||||||
|
Nu finns det ett forum där diverse saker ang konverteringar med billiga Saab turbomotorer mm kan ventileras.
Förhoppningen är att det skall fungera som en bra informationskälla till er som håller på - eller tänker börja med ett liknande projekt. http://www.lowbudgetrides.com/forum/ Mvh Marko _________________ Marko Räisänen |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Budgetbygge BMW+SAAB.
|
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (6961 totalt) |