Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fixa bra pris på en vettig liten brandsläckare?
<<   1, 2, 3   >>
14548 besök totalt
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Köpte en 1.75l AFFF-skumsläckare från dom här i vintras

http://www.motorsportshop.nu/

kostade ca 800-900 (=lite dyrare än Demon-Tweeks inkl frakt). Den verkar inte finnas kvar i den storleken på deras hemsida nu men...

Annars skulle jag kollat in Demon-Tweeks i England för gruppinköp av AFFF-släckare, dom har rätt bra priser och pundet är lite lägre nu

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Dekker
Finland
Här sen Sep 2004

Jag vet iaf om man har släckt en bil med pulversläckare köper iaf mitt försäkringsbolag den, eftersom de anser att man aldrig kan riktigt sanera bilen från pulver. Men jag bor i Finland, kanske det är annat i Sverige....

Malmköping
Här sen Nov 2002

Ligger i förhandling med Anglo Nordic om priserna på Presto släckare thumbs up . Info kommer innom en snar framtid.

Så här ser monteringen av en Presto 2kg ut i min bil .

NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Dekker skrev:
Jag vet iaf om man har släckt en bil med pulversläckare köper iaf mitt försäkringsbolag den, eftersom de anser att man aldrig kan riktigt sanera bilen från pulver. Men jag bor i Finland, kanske det är annat i Sverige....

Det beror nog lite på omständigheterna hur "allvarligt" det blir så att säga. Jag har fått en _stor_ pulversläckare tömd av misstag inne i kupen i en bil jag hade för några år sen. Det var mycket arbete att få ALLT rent (inuti dörrar, och alla andra "krypin") men jag hade inga som helst problem med bilen under de åren jag hade den efter detta.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Att sanera pulver är ett h-vete. Det enda som fungerar riktigt bra är vatten, massor av vatten efter att man dammsugit bort allt "löst". Har aldrig sanerat en bil men väl ett kemilab med alla dess pryttlar och apparater. Öppen elektronik kan anses vara skrot eftersom det är svårt att vattensanera och frätskador kan redan uppstått "torrt". Pulver tränger in överallt (det ska göra det).

Men hur känsligt ett motorrum är för pulver och saneringen är svårt att veta. Det bör nog skilja sig på elektroniken och dess placering. Att köra en pulversläckare under instrumentbrädan på en modern bil kan nog ses som ett säkert sätt att få problem, förr eller senare. Att låta det brinna ger större problem med en gång iofs .

En sak är säker, pulver släcker effektivt map släckarens vikt. Det är väl endast brinnande pölar av olja/bensin som skum måste användas (yttäckande).

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Mot pulvrets alla nackdelar så skulle jag hellre personligen vilja ha min bil hel, men pulverskadad, än totalt sönderbränd...

Där pulvret har gjort för mycket skada kan man byta utvalda komponenter (säg databox, instrumenthus eller likväl komplett elsystem) men då lever iaf resten av bilen!

...att se min bil nedbränd vill jag verkligen inte!

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Pulver är bra, det lägger sig som en matta över härden som inte så lätt flammar upp igen. Själv har jag, Gud förbjude, 5 kg sprinkler hallon i bilen. Men det finns säker erättningsmedel. Det släcker det mesta men är det en elbrand som startat så kan man tömma en pulversläckare bara på den härden, annars kan det blossa upp igen när gasen försvunnint. följaktligen har jag även 2kg pulver i bilen.
Den som tittat på min hemsida har sett Panteran som brann upp vid Norrtull för ett antal år sedan. Sprinklern låg på hyllan i garaget . En bill tutade bakom och sekunderna senare var det ett eldhav i bakrutan. Min vän stannade bilen och hann bara försvinna från plattsen innan tankarna sprängdes. Napalmbomben finns på min site fotad av en fotograf på Karolinska. Enda changsen i ett sådant läge är sprinkler, för ingen kan stå närma bilen. Och pulver hade inte heller varit till nytta i ett sådant läge.
Hallon eller ett medel med samma verkan och sprinkler är nog enda möjligheten i ett så pass extremt läge.
Jag rekomederar med andra ord VARMT ett sprinklersystem för banåkning.
http://hem.passagen.se/hemipanter/
Göran Malmberg

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det här är lite halvt rejs-OT...

Man kan faktiskt ha nytta av en släckare i bruxbilen också.
För en massa år sedan stod jag i en kö inför ett rödljus när jag uppmärksammade att det rök rätt ordentligt om en Saab i filen bredvid. Föraren av bilen verkade helt omedveten om att det brann under huven.
Efter några sekunder insåg jag att det var dags att ingripa, hoppade ur min bil och knäppte loss släckaren som satt framför förarstolen, rusade fram till Saaben och pekade på huven. Vid det här laget brann det rätt friskt. Jag sa till mannen att öppna upp huven. Jag gläntade så lite som möjligt på huven och släckte elden så gott det gick med min 2kg släckare. När jag var klar så kom det en kille springande med en större släckare. Tydligen så stod det en bärgningsbil i kön på andra sidan korsningen som också sett vad som var på gång. Han bättrade på mitt arbete med sin stora släckare. Efter ytterligare några minuter kom brandkåren stormande.
När vi står och betraktar förödelsen och pustar ut börjar plötslig den brandskadade bilen att röra på sig. Kablarnas isolering, eller nåt annat elektriskt, hade tydligen skadats så att startmotorn fick spänning. Bilen började spöklikt att stånka iväg. En av brandgubbarna tog helt sonika en stor avbitare och klippte av pluskabeln till batteriet. Mannen med Saaben tackade oss som hjälpt till, vi bytte visitkort och jag åkte vidare.

Några dagar senare ringde Saab-farbrorn och insisterade på att jag skulle komma förbi hemma hos honom. Han bodde i närheten. Väl där tryckte han en bamseflaska whisky i näven på mig och berättade att han, när bilbranden inträffade, kom direkt från Arlanda. Han hade varit på ett filmjobb utomlands och att han hade en väska med massor av rullar oklippt film i bagageluckan på bilen. Typ 14 dars jobb för ett filmteam…

Han var hyggligt tacksam för att vi lyckades rädda bilen med filmen i bagaget. thumbs up

Rice and shine
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det där låter likadant som när jag var på väg till Kinnekulle men Panteran och en Saab stod å brann vid sidan av vägen. Släckte i huvspringan med ett par kilo pulver och det mesta var ok när branbilen kom.

Ägaren av bilen bar stod å skrek "katastrof" så jag fick varken tack eller pengar till ny släckare.
Ja, brankåren tyckte ju att det var bra förståss. Blev sur å ringde försäkringsbolaget som bara struntade i saken. Man undrar?
Göran Malmberg

Umeå
Här sen Maj 2004

Jag råkade för många år sedan ut för en motorbrand i min dåvarande lekbil, en A-ascona turbo, packning mellan förgasarna och insugningsrören hade gett upp och det hade sprutat bensinblandning på filten som issolerade mellan fuggarna och turbo/avgasrör.....

Jag upptäckte branden då lacken på huven började skrynkla sig när jag stannade för rött ljus.

Huven var för het för att öppna med jag fick in slangen från brandsläckaren i huvspringan och lyckade släcka, sen flytta undan bilen från korsningen. när brandkåren kom så sköljde de rent ordentligt så nästan allt pulver försvann, och det enda som behövde bytas pg pulvret var ena strålkastren, delar av lacken i motorrummet hade oxo blivit pulverskadad, men det var även brandsakadad lack så det behövdes ju endå lackas om.

--VVTS--
Citera
Anders H
Luleå
Här sen Sep 2003

OMP har Ecolife i sina släckare, är det någon som vet vad Ecolife är för nått?
behövs stor sanering?
för/nackdelar?

vill ha fast släcksystem i bilen...
Anders Hellberg

Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75
Ford Capri 2.0 -77
Volvo PV 544 -58

Tack för hjälpen!
www.mrtuning.se
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Hmm.. är det vanligt att saabar brinner ??

kompisen fick brand under huven i en 96a och sprang snabbt in i en reconfirma som låg intill.. dom vägrade dock låna ut en släckare trots att bilen brann...

nöden har ingen lag och kompisen hade ett flak öl i baksätet.. resten kan ni räkna ut själva...

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Jag ledde nog in den här tråden på fel spår. Ber om ursäkt...

Jag måste skaffa en till 2kg pulversläckare, så jag är på om det blir ett praktiskt och enkelt samköp...

Rice and shine
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Göran Malmberg skrev:
Pulver är bra, det lägger sig som en matta över härden som inte så lätt flammar upp igen....

nja.. nu måste jag som gammal flygplatsbrandman lägga mig i lite (346 dagar på F4:p så jag vet ju vad jag snackar om )... inget snack om att pulver är bra, men själva släckegenskaperna... Det släcker på flera sätt men ett av det främsta är att det tar bort en av de tre ingredienserna för att det ska kunna brinna... det absorberar värme ordentligt (de två andra är syre och bränsle). Sen att det ska lägga sig som en matta över härden låter märkligt, om du menar att det lägger sig över härden och förbrukar värmen så håller jag med... det kväver dock inte elden

Skum grejjar med ytspänningen på vattnet samt både kyler och kväver elden. Halon förbrukar syret (gissa varför det är förbjudet )

Pulvret är väl vad jag vet det mest allrounda släckmedlet även om det krävs en del saneringsarbetet.

Jag är intresserad av en 2kg släckare!

Bromma
Här sen Feb 2003

Tord skrev:

det absorberar värme ordentligt (de två andra är syre och bränsle). Sen att det ska lägga sig som en matta över härden låter märkligt, om du menar att det lägger sig över härden och förbrukar värmen så håller jag med... det kväver dock inte elden

Halon förbrukar syret (gissa varför det är förbjudet )

Det absorberar värme, menar du att man kan släcka en gummibrand?
Det var ju några år sedan jag gick brandkurs på Mantorp så jag minns inte all ordenterligt. Men kolsyra kunde man spräcka motorblock med pga kylan. Däck släcktes med vatten, fast svårligen.
Hur som helst så kan man lägga pulver på en specifik plats när man ser var problemet ligger.

Mitt minne av varför Hallon är förbjutet var att det förstör ozon. Alltså av samma anledning som kylmedia förbjöds. Det lär även utveckla nån senapsgasliknande farlighet vid hög upphettning, men jag är osäker på det.
Göran Malmberg

Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Göran Malmberg skrev:

Mitt minne av varför Hallon är förbjutet var att det förstör ozon. Alltså av samma anledning som kylmedia förbjöds. Det lär även utveckla nån senapsgasliknande farlighet vid hög upphettning, men jag är osäker på det.
Göran Malmberg

Halonsläckare finns fortfarande, brandförsvaret, flyget och marinen använder dem på dispens fortfarande. När jag låg i flottan och fick rökdykarutbildning lärde vi oss att halon, precis som tidigare skrivits, tar bort syret. Det bör dock aldrig användas där människor finns i lokalen. När man släcker motorrumsbränder på fartyg innebär det ibland att instängd personal dör pga Halongasen. Faktum kvarstår att det är ytterst effektivt men väldigt farligt om det hanteras felaktigt.

Halonsläckare= farliga men effektiva.
Hallonsläckare=syrliga röda och fruktsmakande.

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Tord skrev:
Göran Malmberg skrev:
Pulver är bra, det lägger sig som en matta över härden som inte så lätt flammar upp igen....

nja.. nu måste jag som gammal flygplatsbrandman lägga mig i lite (346 dagar på F4:p så jag vet ju vad jag snackar om )... inget snack om att pulver är bra, men själva släckegenskaperna... Det släcker på flera sätt men ett av det främsta är att det tar bort en av de tre ingredienserna för att det ska kunna brinna... det absorberar värme ordentligt (de två andra är syre och bränsle). Sen att det ska lägga sig som en matta över härden låter märkligt, om du menar att det lägger sig över härden och förbrukar värmen så håller jag med... det kväver dock inte elden

Skum grejjar med ytspänningen på vattnet samt både kyler och kväver elden. Halon förbrukar syret (gissa varför det är förbjudet )

Pulvret är väl vad jag vet det mest allrounda släckmedlet även om det krävs en del saneringsarbetet.

Pulver är bra till att kyla skivorna på J35 draken ganska spännande jobb , med magnesium fälg , div hydralslangar mm mm

och det filmbildande skummet som finns , är ett väldigt bra släckmedel till bensinbränder , men anser att pulver är mest användbara i bilen

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det får inte bli fel när det gäller sådana här saker som säkerhet. Magnus får avgöra om det behövs en ny tråd eftersom det kanske är of topic.
Här några rader från Umeå universitet.

INTRODUCTION.
Brandsläckare har du säkert sett på många ställen. Pulversläckare är en vanlig typ av brandsläckare som finns i många hem. Hur fungerar den då? Jo, genom att spruta pulvret på elden kommer elden att kvävas men även att kylas av. Pulversläckare används också ofta vid bensin och oljebränder.

MER SPECIFIKT.

Pulversläckare används ofta vid bensin- eller oljebrand. Pulver som används för brandsläckning består till största delen av natriumvätekarbonat, kaliumvätekarbonat eller ammoniumfosfat, i mycket finfördelad form. Pulvrets släckeffekt består i en kombination av olika verkningar, bl. a kvävning, kylning och inhibation (omvänd katalys). Brand är en typ av kedjereaktion. När pulverkornen kastas in i branden avbryts kedjereaktionen. Den värme som krävs för denna process tas ur branden och på så sett får pulvret en kylande effekt. Vid reaktionen sönderdelas pulvret och det utvecklas ämnen (koldioxid och vatten) som bidrar till släckningen genom kvävning. Gaserna stänger ut syret. Av hettan av elden bildar pulvret dessutom en smälta som täcker det brinnande föremålet. Smältan kväver branden under så pass lång tid att temperaturen i det brinnande materialet hinner sjunka under antändningstemperaturen.

Det är dom sista raderna jag tänkte på.

Här är bilsportsförbundets sida.
www.sbf.se/pdf/utbildning/DR_UTB_Allman_brandlara.PDF
Göran Malmberg

Malmköping
Här sen Nov 2002

På detta vis uppstår brand.

Länk till Prestos sida om brandtriangeln
http://www.presto.se/new2/underpages/doc.asp?id=243

NS BTG: 9.10.21

Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Superswift skrev:
Göran Malmberg skrev:

Göran Malmberg

Halonsläckare finns fortfarande, brandförsvaret, flyget och marinen använder dem på dispens fortfarande. När jag låg i flottan och fick rökdykarutbildning lärde vi oss att halon, precis som tidigare skrivits, tar bort syret. Det bör dock aldrig användas där människor finns i lokalen. När man släcker motorrumsbränder på fartyg innebär det ibland att instängd personal dör pga Halongasen. Faktum kvarstår att det är ytterst effektivt men väldigt farligt om det hanteras felaktigt.

Halonsläckare= farliga men effektiva.
Hallonsläckare=syrliga röda och fruktsmakande.

Hmm, vi har Halon i flera av våra server hallar.. Jobbar ju inom försvaret och vi har ju lite dispans på det där, och enligt killarna som var där och testade lite sensorer och så ska det inte vara någon fara och vara kvar om brandlarmet utlöses. Dock blir man lite Kalle Anka i rösten som de sa.. Frågade nämligen specifikt om det var någon fara och vara kvar!!

Vad som är sant eller inte vet inte jag!!!

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Göran Malmberg skrev:
Det får inte bli fel när det gäller sådana här saker som säkerhet. Magnus får avgöra om det behövs en ny tråd eftersom det kanske är of topic.
Här några rader från Umeå universitet.

INTRODUCTION.
Brandsläckare har du säkert sett på många ställen. Pulversläckare är en vanlig typ av brandsläckare som finns i många hem. Hur fungerar den då? Jo, genom att spruta pulvret på elden kommer elden att kvävas men även att kylas av. Pulversläckare används också ofta vid bensin och oljebränder.

MER SPECIFIKT.

Pulversläckare används ofta vid bensin- eller oljebrand. Pulver som används för brandsläckning består till största delen av natriumvätekarbonat, kaliumvätekarbonat eller ammoniumfosfat, i mycket finfördelad form. Pulvrets släckeffekt består i en kombination av olika verkningar, bl. a kvävning, kylning och inhibation (omvänd katalys). Brand är en typ av kedjereaktion. När pulverkornen kastas in i branden avbryts kedjereaktionen. Den värme som krävs för denna process tas ur branden och på så sett får pulvret en kylande effekt. Vid reaktionen sönderdelas pulvret och det utvecklas ämnen (koldioxid och vatten) som bidrar till släckningen genom kvävning. Gaserna stänger ut syret. Av hettan av elden bildar pulvret dessutom en smälta som täcker det brinnande föremålet. Smältan kväver branden under så pass lång tid att temperaturen i det brinnande materialet hinner sjunka under antändningstemperaturen.

Det är dom sista raderna jag tänkte på.

Här är bilsportsförbundets sida.
www.sbf.se/pdf/utbildning/DR_UTB_Allman_brandlara.PDF
Göran Malmberg

ahh... då är jag med... min källa till kunskap var ju som sagt värnplikten och syftet med min brandutbildning var att släcka flygplan mkt snabbt... vi övade nästan uteslutande på att släcka bränsle.. i bilbränder så är det ju inte bara bränslet som brinner utan det finns ju en hel del gummi så att kvävningseffekten är ju inte att förringa i dem.

Men vi hade alltså båda rätt! Det känns som det blev lite offtopic, men det är ju som sagt viktigt att vi har rätt släckmedel!

Halon kan man nog glömma då det var snack redan -95 att dispenserna skulle försvinna för användningen av det, nu har jag inte följt med utvecklingen efter det men att få tillstånd att ha det i sin gatbil verkar inte rimligt.

<<   1, 2, 3   >>
14548 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande