Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14548 besök totalt |
Köpte en 1.75l AFFF-skumsläckare från dom här i vintras
http://www.motorsportshop.nu/ kostade ca 800-900 (=lite dyrare än Demon-Tweeks inkl frakt). Den verkar inte finnas kvar i den storleken på deras hemsida nu men... Annars skulle jag kollat in Demon-Tweeks i England för gruppinköp av AFFF-släckare, dom har rätt bra priser och pundet är lite lägre nu _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Jag vet iaf om man har släckt en bil med pulversläckare köper iaf mitt försäkringsbolag den, eftersom de anser att man aldrig kan riktigt sanera bilen från pulver. Men jag bor i Finland, kanske det är annat i Sverige....
_________________ Daniel Karlsson |
||||
Det beror nog lite på omständigheterna hur "allvarligt" det blir så att säga. Jag har fått en _stor_ pulversläckare tömd av misstag inne i kupen i en bil jag hade för några år sen. Det var mycket arbete att få ALLT rent (inuti dörrar, och alla andra "krypin") men jag hade inga som helst problem med bilen under de åren jag hade den efter detta. _________________ ![]() |
||||
Att sanera pulver är ett h-vete. Det enda som fungerar riktigt bra är vatten, massor av vatten efter att man dammsugit bort allt "löst". Har aldrig sanerat en bil men väl ett kemilab med alla dess pryttlar och apparater. Öppen elektronik kan anses vara skrot eftersom det är svårt att vattensanera och frätskador kan redan uppstått "torrt". Pulver tränger in överallt (det ska göra det).
Men hur känsligt ett motorrum är för pulver och saneringen är svårt att veta. Det bör nog skilja sig på elektroniken och dess placering. Att köra en pulversläckare under instrumentbrädan på en modern bil kan nog ses som ett säkert sätt att få problem, förr eller senare. Att låta det brinna ger större problem med en gång iofs ![]() En sak är säker, pulver släcker effektivt map släckarens vikt. Det är väl endast brinnande pölar av olja/bensin som skum måste användas (yttäckande). |
||||
Mot pulvrets alla nackdelar så skulle jag hellre personligen vilja ha min bil hel, men pulverskadad, än totalt sönderbränd...
Där pulvret har gjort för mycket skada kan man byta utvalda komponenter (säg databox, instrumenthus eller likväl komplett elsystem) men då lever iaf resten av bilen! ...att se min bil nedbränd vill jag verkligen inte! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Pulver är bra, det lägger sig som en matta över härden som inte så lätt flammar upp igen. Själv har jag, Gud förbjude, 5 kg sprinkler hallon i bilen. Men det finns säker erättningsmedel. Det släcker det mesta men är det en elbrand som startat så kan man tömma en pulversläckare bara på den härden, annars kan det blossa upp igen när gasen försvunnint. följaktligen har jag även 2kg pulver i bilen.
Den som tittat på min hemsida har sett Panteran som brann upp vid Norrtull för ett antal år sedan. Sprinklern låg på hyllan i garaget ![]() Hallon eller ett medel med samma verkan och sprinkler är nog enda möjligheten i ett så pass extremt läge. Jag rekomederar med andra ord VARMT ett sprinklersystem för banåkning. http://hem.passagen.se/hemipanter/ Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Det här är lite halvt rejs-OT...
![]() Man kan faktiskt ha nytta av en släckare i bruxbilen också. För en massa år sedan stod jag i en kö inför ett rödljus när jag uppmärksammade att det rök rätt ordentligt om en Saab i filen bredvid. Föraren av bilen verkade helt omedveten om att det brann under huven. Efter några sekunder insåg jag att det var dags att ingripa, hoppade ur min bil och knäppte loss släckaren som satt framför förarstolen, rusade fram till Saaben och pekade på huven. Vid det här laget brann det rätt friskt. Jag sa till mannen att öppna upp huven. Jag gläntade så lite som möjligt på huven och släckte elden så gott det gick med min 2kg släckare. När jag var klar så kom det en kille springande med en större släckare. Tydligen så stod det en bärgningsbil i kön på andra sidan korsningen som också sett vad som var på gång. Han bättrade på mitt arbete med sin stora släckare. Efter ytterligare några minuter kom brandkåren stormande. När vi står och betraktar förödelsen och pustar ut börjar plötslig den brandskadade bilen att röra på sig. Kablarnas isolering, eller nåt annat elektriskt, hade tydligen skadats så att startmotorn fick spänning. Bilen började spöklikt att stånka iväg. En av brandgubbarna tog helt sonika en stor avbitare och klippte av pluskabeln till batteriet. Mannen med Saaben tackade oss som hjälpt till, vi bytte visitkort och jag åkte vidare. Några dagar senare ringde Saab-farbrorn och insisterade på att jag skulle komma förbi hemma hos honom. Han bodde i närheten. Väl där tryckte han en bamseflaska whisky i näven på mig och berättade att han, när bilbranden inträffade, kom direkt från Arlanda. Han hade varit på ett filmjobb utomlands och att han hade en väska med massor av rullar oklippt film i bagageluckan på bilen. Typ 14 dars jobb för ett filmteam… Han var hyggligt tacksam för att vi lyckades rädda bilen med filmen i bagaget. ![]() |
||||
Det där låter likadant som när jag var på väg till Kinnekulle men Panteran och en Saab stod å brann vid sidan av vägen. Släckte i huvspringan med ett par kilo pulver och det mesta var ok när branbilen kom.
![]() Ägaren av bilen bar stod å skrek "katastrof" så jag fick varken tack eller pengar till ny släckare. Ja, brankåren tyckte ju att det var bra förståss. Blev sur å ringde försäkringsbolaget som bara struntade i saken. Man undrar? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag råkade för många år sedan ut för en motorbrand i min dåvarande lekbil, en A-ascona turbo, packning mellan förgasarna och insugningsrören hade gett upp och det hade sprutat bensinblandning på filten som issolerade mellan fuggarna och turbo/avgasrör.....
Jag upptäckte branden då lacken på huven började skrynkla sig när jag stannade för rött ljus. Huven var för het för att öppna med jag fick in slangen från brandsläckaren i huvspringan och lyckade släcka, sen flytta undan bilen från korsningen. när brandkåren kom så sköljde de rent ordentligt så nästan allt pulver försvann, och det enda som behövde bytas pg pulvret var ena strålkastren, delar av lacken i motorrummet hade oxo blivit pulverskadad, men det var även brandsakadad lack så det behövdes ju endå lackas om. |
||||
Fixa bra pris på en vettig liten brandsläckare?
OMP har Ecolife i sina släckare, är det någon som vet vad Ecolife är för nått? behövs stor sanering? för/nackdelar? vill ha fast släcksystem i bilen... Anders Hellberg _________________ Tackar för all hjälp! Anders Hellberg De Tomaso Pantera GR3 -75 Ford Capri 2.0 -77 Volvo PV 544 -58 Tack för hjälpen! www.mrtuning.se |
||||
Hmm.. är det vanligt att saabar brinner ??
kompisen fick brand under huven i en 96a och sprang snabbt in i en reconfirma som låg intill.. dom vägrade dock låna ut en släckare trots att bilen brann... ![]() nöden har ingen lag och kompisen hade ett flak öl i baksätet.. resten kan ni räkna ut själva... ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
![]() Jag ledde nog in den här tråden på fel spår. Ber om ursäkt... ![]() Jag måste skaffa en till 2kg pulversläckare, så jag är på om det blir ett praktiskt och enkelt samköp... |
||||
nja.. nu måste jag som gammal flygplatsbrandman lägga mig i lite (346 dagar på F4:p så jag vet ju vad jag snackar om ![]() Skum grejjar med ytspänningen på vattnet samt både kyler och kväver elden. Halon förbrukar syret (gissa varför det är förbjudet ![]() Pulvret är väl vad jag vet det mest allrounda släckmedlet även om det krävs en del saneringsarbetet. Jag är intresserad av en 2kg släckare! _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Det absorberar värme, menar du att man kan släcka en gummibrand? Det var ju några år sedan jag gick brandkurs på Mantorp så jag minns inte all ordenterligt. Men kolsyra kunde man spräcka motorblock med pga kylan. Däck släcktes med vatten, fast svårligen. Hur som helst så kan man lägga pulver på en specifik plats när man ser var problemet ligger. Mitt minne av varför Hallon är förbjutet var att det förstör ozon. Alltså av samma anledning som kylmedia förbjöds. Det lär även utveckla nån senapsgasliknande farlighet vid hög upphettning, men jag är osäker på det. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Halonsläckare finns fortfarande, brandförsvaret, flyget och marinen använder dem på dispens fortfarande. När jag låg i flottan och fick rökdykarutbildning lärde vi oss att halon, precis som tidigare skrivits, tar bort syret. Det bör dock aldrig användas där människor finns i lokalen. När man släcker motorrumsbränder på fartyg innebär det ibland att instängd personal dör pga Halongasen. Faktum kvarstår att det är ytterst effektivt men väldigt farligt om det hanteras felaktigt. Halonsläckare= farliga men effektiva. Hallonsläckare=syrliga röda och fruktsmakande. ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Pulver är bra till att kyla skivorna på J35 draken ![]() och det filmbildande skummet som finns , är ett väldigt bra släckmedel till bensinbränder , men anser att pulver är mest användbara i bilen _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Det får inte bli fel när det gäller sådana här saker som säkerhet. Magnus får avgöra om det behövs en ny tråd eftersom det kanske är of topic.
Här några rader från Umeå universitet. INTRODUCTION. Brandsläckare har du säkert sett på många ställen. Pulversläckare är en vanlig typ av brandsläckare som finns i många hem. Hur fungerar den då? Jo, genom att spruta pulvret på elden kommer elden att kvävas men även att kylas av. Pulversläckare används också ofta vid bensin och oljebränder. MER SPECIFIKT. Pulversläckare används ofta vid bensin- eller oljebrand. Pulver som används för brandsläckning består till största delen av natriumvätekarbonat, kaliumvätekarbonat eller ammoniumfosfat, i mycket finfördelad form. Pulvrets släckeffekt består i en kombination av olika verkningar, bl. a kvävning, kylning och inhibation (omvänd katalys). Brand är en typ av kedjereaktion. När pulverkornen kastas in i branden avbryts kedjereaktionen. Den värme som krävs för denna process tas ur branden och på så sett får pulvret en kylande effekt. Vid reaktionen sönderdelas pulvret och det utvecklas ämnen (koldioxid och vatten) som bidrar till släckningen genom kvävning. Gaserna stänger ut syret. Av hettan av elden bildar pulvret dessutom en smälta som täcker det brinnande föremålet. Smältan kväver branden under så pass lång tid att temperaturen i det brinnande materialet hinner sjunka under antändningstemperaturen. Det är dom sista raderna jag tänkte på. Här är bilsportsförbundets sida. www.sbf.se/pdf/utbildning/DR_UTB_All Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
På detta vis uppstår brand.
Länk till Prestos sida om brandtriangeln http://www.presto.se/new2/underpages _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Hmm, vi har Halon i flera av våra server hallar.. Jobbar ju inom försvaret och vi har ju lite dispans på det där, och enligt killarna som var där och testade lite sensorer och så ska det inte vara någon fara och vara kvar om brandlarmet utlöses. Dock blir man lite Kalle Anka i rösten som de sa.. ![]() Vad som är sant eller inte vet inte jag!!! ![]() |
||||
ahh... då är jag med... min källa till kunskap var ju som sagt värnplikten och syftet med min brandutbildning var att släcka flygplan mkt snabbt... vi övade nästan uteslutande på att släcka bränsle.. i bilbränder så är det ju inte bara bränslet som brinner utan det finns ju en hel del gummi så att kvävningseffekten är ju inte att förringa i dem. Men vi hade alltså båda rätt! ![]() Halon kan man nog glömma då det var snack redan -95 att dispenserna skulle försvinna för användningen av det, nu har jag inte följt med utvecklingen efter det men att få tillstånd att ha det i sin gatbil verkar inte rimligt. _________________ Tord Ringenha11 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14548 besök totalt |