Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
17-åriga drift-underbarnet Ken Gushi kör fabriks FORD i D1
<<   1, 2
3757 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Tja det är som vanligt med drifting höll jag på att säga...

Mkt få har egentlig kunskap och fakta att medela.
Sen refereras det ständigt till ett reglemente ingen kan, ingen sett och ingen i detta land åker efter.

Jag vill VETA mer...annars kommer jag säga att det är mer "show then go"...fast körande show med blingdelar för att det ska säljas tillbehör osv... Mkt konfunderande.

Sen dethär med däcken. För ngt år sedan då vi var nga som ställde frågor om varför man hade R-däck var svaret att det gick fortare då och man fick mer poäng. Men nu tolkar jag det som om man inte har haft R-däck innan utan det bara varit en som haft det nyligen... Vad är fakta och inte tro i bla denna fråga?

Andreas...

nu är du inte speciellt snäll tycker jag

det kan ju liksom inte vara någon annan än mig du syftar på eller hur ?

Har det verkligen refererats STÄNDIGT till ett reglemente i rejsa.nu's drifttrådar ?

------------------
Ang: R-däcken... Så förbjöds de, vad jag fått erfara antingen förra sommaren eller nu i somras.

& det var just Japanska D1 toppföraren Tamiguchi som körde på R-däck & vann = de förbjöds
då han var just så oerhört överlägsen.

De gav mera hastighet & bättre kontrollerade "sladdar" - precis som du skrev.

jjg har personligen läst det amerikanska (& till norska översatta reglementet) & det
finns en MASSA regler... Precis som i svensk racing.

jAG kan ÄVEN tillägga att jag blir jävligt ledsen när det på de flesta forum bara snackas skit om
driftingsportens framtid i Sverige - om dessa skitsnackare hade vetat HUR MKT jag engagerar
mig i denna frågan så hade de kanske vatt lite trevligare. (ingen annan gör det ju)
& SBF har kontaktat MIG - inte jag som kontaktade dem i denna fråga.

Men så e det ju så att alla kan inte tycka om samma saker/smaker/sporter/bilar eller hur

MVH/
.........Kristian
Den som mest pushar för Drifting i lilla Sverige - med bra resultat.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Den delen av drifting som handlar om stooora vingar, ballaste brudarna o annat irrelevant för köra-bil-med-bra-kontroll kan jag absolut förstå att en del här på Rejsa har svårt för.

Men den delen av drifting som handlar om bilkontroll är ju klockren! Att kunna köra både på tvärsen och flicka bilen fram o tillbaka och samtidigt placera den på asfalten med fantastisk precision är ju exakt sån kunskap som är kanon när man kör bana eller slalom. Att verkligen vara duktig på att kontrollera bilen! Det rockar fett i min värld
(jaja, "rockar fett" är säkert ett förlegat utryck men jag är gammal gubbe så jag är ursäktad )

Da Nang
Här sen Okt 2004

Exakt Magnus!

Min åsikt: -kan man åka fort och kontrollerat på ställ kan man nog minsann åka riktigt fort på bana, precis på gränsen till ställ, eftersom man så väl känner till vart den gränsen går.
och om man sen går över den, som ju kan hända lite då och då , så blir det ingen överaskning, utan man fortsätter bara som förut, med den enda skillnaden att det går lite på tvären, vilket man ju är van vid.

Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Magnus Thomé skrev:
Den delen av drifting som handlar om stooora vingar, ballaste brudarna o annat irrelevant för köra-bil-med-bra-kontroll kan jag absolut förstå att en del här på Rejsa har svårt för.

Jag håller med men detta är ju inte något som enbart ska förknippas med drifting och användas för att dissa det, även om det kanske syns extra tydligt där. Det är ju något som tyvärr gäller annan motorsport också då det finns pitbabes, gridgirls och gudvetvad även i lite "finare" motorsport.

oj, vilken moraltant jag blev nu då....

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:

Men den delen av drifting som handlar om bilkontroll är ju klockren! Att kunna köra både på tvärsen och flicka bilen fram o tillbaka och samtidigt placera den på asfalten med fantastisk precision är ju exakt sån kunskap som är kanon när man kör bana eller slalom. Att verkligen vara duktig på att kontrollera bilen! Det rockar fett i min värld
(jaja, "rockar fett" är säkert ett förlegat utryck men jag är gammal gubbe så jag är ursäktad )

Ja jag håller med till 100%.

Jag har väl bara extra svårt för att man ska behöva göra "sport" eller liknande av allt och inget...
Som du skriver, "kontrollera bilen på tvärsen är kanon i banåka och slalom" är enligt mig sådant alla som åker bana förr eller senare kommer bli duktiga på...utan att för den skulle göra en stor grej av det eller för den delen en "sport" av...
Funderade på vad för stollar det var som åkte Freestyle MX i början oxå och frågade mig om det bara var för att de inte vågade tävla på "riktigt"? Idag kollar jag på dessa stollar med glädje då det är mkt underhållande. Jag har hajjat mer vad som ligger bakom och hur det går till.

och nej Kristian, det var inte dig specifikt jag avsåg. Du kan nog mer om drifting än de flesta andra.
Så istället för att driva diskussionen vidare här och ev. skapa dålig stämning så viker jag mig med dina egna ord om att alla kan inte gilla samma sak.
Även om det kanske i sig inte var själva driftingdelen jag kanske är lite barnsligt avig emot...

Lycka till med det hårda, men förhoppningsvis roliga, jobbet.

MVH
AL - Som fortsätter leka på tvären på sjöis som alla tidigare vintrar.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
snällt sagt AL.
Tackar
thumbs up

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Drifting är en sport i dagens läge, men att använda R däck förstår jag inte mig på, varför inte enhetsdäck?

Sen så är sporten lite väl mycket bling-bling för min smak men det är väl detsamma med drag racing som jag aldrig gillat heller.

Med detta sagt ingen pik mot dig Kristian då jag inte pikar andra utövare av frimärkssamlings-VM eller liknande..

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
Drifting är en sport i dagens läge, men att använda R däck förstår jag inte mig på, varför inte enhetsdäck?

Sen så är sporten lite väl mycket bling-bling för min smak men det är väl detsamma med drag racing som jag aldrig gillat heller.

Med detta sagt ingen pik mot dig Kristian då jag inte pikar andra utövare av frimärkssamlings-VM eller liknande..

.
.

.jag tror det lättaste hade varit att ge er alla en rejäl åktur i min lilla
slöa GUBB BIL på 120 hk. med fenomenet TwinCam, 16Ventiler, variablet insug, & lamelldiff
(Corollan är ju en gubb bil i folkmun)

Ett exempel jag kan ge är..... en viss Christian Von C.... som fick en åktur på DD2 & höll på att garva öronen av sig - så skoj hade han - kommentarerna efter åkturen var enbart positiva.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det är klart! Att det är kul att åka på tvären ibland är nog de flesta överens om

Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag är klart sugen på att köra lite drifting, provade med Alfan lite på Sviesta men den är så baktung och höll greppet så bra (endast 145hk) att det var svårt att hålla bakvagnen ute hela esspartiet efter starten.

En arbetskamrat tycker vi skall bygga något kul. Är det någon som har förslag, hans var en gammal 245 som stog och en cheva 350 motor... Personligen känns det inte så lockande. Är det föresten förbjudet med automat V8 på 3-400hk kanske man inte behöver koppling att slira med? Funderar även på om en gammal BMW 535 kan vara något?
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

Björn skrev:
Jag är klart sugen på att köra lite drifting, provade med Alfan lite på Sviesta men den är så baktung och höll greppet så bra (endast 145hk) att det var svårt att hålla bakvagnen ute hela esspartiet efter starten.

En arbetskamrat tycker vi skall bygga något kul. Är det någon som har förslag, hans var en gammal 245 som stog och en cheva 350 motor... Personligen känns det inte så lockande. Är det föresten förbjudet med automat V8 på 3-400hk kanske man inte behöver koppling att slira med? Funderar även på om en gammal BMW 535 kan vara något?

Automat och drifting låter inte som en höjdarkombination i mina öron. Men häng en manuell låda bakom vinkeljärnet så borde det funka.
En 535 är en utmärkt driftingbil om än en smula stor (tar mycket plats på bredden) och högt växlad. De 2 nackdelarna väljer jag dock att se som en utmaning... :-)

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Tackar för tankarna skall fundera vidare.
Citera
Bilder o videos
17-åriga drift-underbarnet Ken Gushi kör fabriks FORD i D1
<<   1, 2
3757 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande