Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tillfälligt stopp på brandsläckarfronten! Vad gäller?????
<<   1, 2
3487 besök totalt
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

På min bil har jag den frammför passagerarstolen, och det gnäller min flickvän på då den tydligen är ivägen.

Sätter jag den frammför förarstolen så kan jag inte kliva i eller ur bilen. thumbs down

--VVTS--
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Tobbe... skrev:
ege skrev:

F.ö. tror jag inte så mkt på brandsläckare i bilarna vid bankörning. Bättre att folk tar med sig 9 el. 12kgsläckare som placeras längs med banan (kanske med ngn typ av vimpel för att synas bättre). Om bilen brinner är det väl viktigare att komma i säkerhet första hand. Inte sitta kvar i bilen o försöka slita loss en släckare som sitter fast.

dessutom känns det lite blingbling-aktigt med släckare, lite i stil med de nissarna som lackar dem blåa o skriver nos på dem.

Jag kan efter egen erfarenhet säga att det absolut är en fördel med släckare i bilen-gärna på en plats där man kan nå den fastspänd. Om plats finnes, är utrymmet mellan stol och dörr det bästa och fastspänd på framsidan av stolen det näst bästa. Jag hade en bil som brann upp för några år sedan efter allmän väg-där fanns det tyvärr inga funktionärer posterade heller
Jag tömde min släckare, osannolikt nog kom det en kille springande som också hade släckare i bilen så vi tömde hans också-hade bara brandkåren inte haft häcken full med en bilolycka nån mil bort, så hade nog bilen kunnat räddats. Nu tog det 45min innan brandkåren behagade dyka upp, och vid det laget hade det flammat upp igen-och då var det slut på brandbekämpningsmedel

Så slutklämmen:Köp en brandsläckare till varje bil! Tyvärr lever jag inte som jag lär-jag har för närvarande ingen i bruxen

Var det pulver eller skum du hade?

NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Har vi fått rätsida på detta så att erbjudandet kan fortsätta?

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

NiklasFalk skrev:
... Är framför förarstolen ett vettigt ställe...

Jag har alltid monterat mina släckare på golvet framför förarstolen. Tycker att det är den överlägset placeringen. Kan på rak arm inte komma på några nackdelar.

Rice and shine
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Magnus o jag jobbar hårt på vilket släckmedel som passar vår verksamhet bäst.

Detta är en förklaring som jag har fått från Anders Karlsson på Anglo Nordic.

"Skumsläckare är en renare variant av släckning. Pulver dammar ner, det råder det ingen tvekan om. Skum kräver en speciell teknik när man släcker och är ingen släckare för gemene man att ta till. Pulver kan Du spruta rakt ut i rummet och ändå ha släckningseffekt. Dels är skum hälften så effektiv som vad en pulversläckare är och då måste Du ändå ha 9 liters släckaren för att nå dit. Ex Man skall ha så högt A värde som möjligt för att klara fibrösa bränder och B står för bränsle.

Jag förklarar: Pulversläckare 6 kg har 34A 183 B ( max 55A 233B) C står för gas. Skumsläckare 9 liter har 21A 183B. 2 kg pulver har 13A 89B.

En skumsläckare fryser vid 0 grader. Det är ju mest vatten i den. Pulversläckaren fungerar problemfritt ner till -30 grader.

Vart 5:e år måste en skumsläckare laddas om. Efter 5 år görs en s.k toppfyllning och efter 10 år skall hela vätskan bytas ut. Inga större kostnader, men kommer man ihåg detta. Efter 5 år är det i stort sätt bara vatten i släckaren och 10 liter vatten är det sämre klassificering på än vad 2 kg pulver har.

Håller man på med garagearbete etc så är det pulver som gäller. Är det i tävlingssammanhang så blir 9 liter skum så otroligt tungt och klantigt att Ni inte vill ha det i Era bilar.

// Anders"

Har vi ingen brandman här på forumet som kan ge lite fler infallsvinklar?

Nån som har koll på var försäkringsbolagen kräver för släckare? Eller har dom inga krav på vad det är för typ av släckare?

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Skum går väl egentligen bort direkt i en bruksbil i det här klimatet. (bara -15 här idag)

Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002

Vi som beställde innan det stoppades har fått våra släckare skickade va?
Jag har ett paket som väntar på posten...

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Dom är skickade thumbs up .

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Vidare skriver Anders:

"Jag antar att det är ett fast system som sätts in I bilen med rörsystem och dysor. Jag är inte så bevandrad i racingens värld. Det finns mindre släckare med skum också. Både 1 liters och 2 liters, men det är att lura sig själv enormt. Det är för dåligt helt enkelt.

När man tittar på WRC så pratar de om brand i motorrum och då har sprinklersystemet löst ut. De är oftast med skum tror jag, men handredskapen har inte jag hört att någon har skum."

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Anders förklarar AFFF skum.

"AFFF betyder att det är filmbildande = bildar en henna ovanpå det som brinner och på så sätt kväver och kyler ner. Det blir inte så mycket skum i den bemärkelsen. Allt skum heter inte AFFF utan det finns olika varianter som man klassar som tung, mellan och lättskum. Lättskum är det som "förökar" sig mest i volym och tungskum minst. Ju mer luft Du har i skummet, ju mer skum blir det."

Även jag gjorde lumpen som flygplatsbrandman (Malmslätt F 16) o jag kan intyga att pulver är bra mycket mer lätt jobbat än skum.

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Magnus o jag ber er om lite hjälp.
Kan ni kolla med era försäkringsbolag om det fins några krav från deras sida vad det ska vara för släckare?

Vi hoppas att erbjudandet kommer att komma upp under morgondagen thumbs up !

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

ingen som kan svara om Halon är tillåtet samt om det är bra att använda vid bilbränder? Vet att marinen använder det i sina båtar...

Karlskrona
Här sen Feb 2004

beepbeep skrev:
ingen som kan svara om Halon är tillåtet samt om det är bra att använda vid bilbränder? Vet att marinen använder det i sina båtar...

Inte tillåtet med Halon, Försvaret har dispans!!

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Det kommer att tillkomma em 6liters skumsläckare + stålband till erbjudandet.
Tyvärr så kommer inte stålbanden att vara så billiga, men dom fins i allafall där om det är nån som vill ha dom.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Galne skrev:
beepbeep skrev:

Inte tillåtet med Halon, Försvaret har dispans!!

så jag får inte ens använda den jag har? Är det bara att lämna in den eller?

Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

Fredrik C skrev:
Tobbe... skrev:
ege skrev:

F.ö. tror jag inte så mkt på brandsläckare i bilarna vid bankörning. Bättre att folk tar med sig 9 el. 12kgsläckare som placeras längs med banan (kanske med ngn typ av vimpel för att synas bättre). Om bilen brinner är det väl viktigare att komma i säkerhet första hand. Inte sitta kvar i bilen o försöka slita loss en släckare som sitter fast.

dessutom känns det lite blingbling-aktigt med släckare, lite i stil med de nissarna som lackar dem blåa o skriver nos på dem.

Jag kan efter egen erfarenhet säga att det absolut är en fördel med släckare i bilen-gärna på en plats där man kan nå den fastspänd. Om plats finnes, är utrymmet mellan stol och dörr det bästa och fastspänd på framsidan av stolen det näst bästa. Jag hade en bil som brann upp för några år sedan efter allmän väg-där fanns det tyvärr inga funktionärer posterade heller
Jag tömde min släckare, osannolikt nog kom det en kille springande som också hade släckare i bilen så vi tömde hans också-hade bara brandkåren inte haft häcken full med en bilolycka nån mil bort, så hade nog bilen kunnat räddats. Nu tog det 45min innan brandkåren behagade dyka upp, och vid det laget hade det flammat upp igen-och då var det slut på brandbekämpningsmedel

Så slutklämmen:Köp en brandsläckare till varje bil! Tyvärr lever jag inte som jag lär-jag har för närvarande ingen i bruxen

Var det pulver eller skum du hade?

Lite sent, men:
Skum.
Visst släckte det bra-men det märktes vilken uppsugningsförmåga ljudisoleringssmattan under huven hade
När Trygg-Hansa hade utrett klart, så konstaterade dom att det hade antagligen läkt från en skadad bränsleledning i motorrummet och upp i ljudisoleringen under huven-och fortsatt tills isoleringen var mättad innan det började droppa ner på turbo och grenrör....
Varje gång vi släckte branden (tre ggr) så gick det några sek innan det slog upp igen, jag antar att det var väl bränsle kvar i isoleringen?
Där ser man vad en massa onödigt isolerande kan ställa till med!

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
AntX
Danderyd
Här sen Mar 2004

För er i skåne så kan en tur över bron till BILKA i Örestad rekomenderas:
99DK för en 2kg TUV godkänd pulversläckare,Billig olja har de också så här till jul:
http://www.bilka.dk/internet/bilka/info/catalogue.nsf/webBrochures/024 . . . .

Anders

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Erbjudandet är på G upp igen vilken dag som hälst. Vill man beställa innan det kommer upp så går det fint thumbs up !

Mejla mig
fredrik@hellmansforlag.se

Citera
Allmänt banåkaforum
Tillfälligt stopp på brandsläckarfronten! Vad gäller?????
<<   1, 2
3487 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande