Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3487 besök totalt |
På min bil har jag den frammför passagerarstolen, och det gnäller min flickvän på då den tydligen är ivägen.
Sätter jag den frammför förarstolen så kan jag inte kliva i eller ur bilen. ![]() |
||||||
Var det pulver eller skum du hade? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Jag har alltid monterat mina släckare på golvet framför förarstolen. Tycker att det är den överlägset placeringen. Kan på rak arm inte komma på några nackdelar. |
||||||
Magnus o jag jobbar hårt på vilket släckmedel som passar vår verksamhet bäst.
Detta är en förklaring som jag har fått från Anders Karlsson på Anglo Nordic. "Skumsläckare är en renare variant av släckning. Pulver dammar ner, det råder det ingen tvekan om. Skum kräver en speciell teknik när man släcker och är ingen släckare för gemene man att ta till. Pulver kan Du spruta rakt ut i rummet och ändå ha släckningseffekt. Dels är skum hälften så effektiv som vad en pulversläckare är och då måste Du ändå ha 9 liters släckaren för att nå dit. Ex Man skall ha så högt A värde som möjligt för att klara fibrösa bränder och B står för bränsle. Jag förklarar: Pulversläckare 6 kg har 34A 183 B ( max 55A 233B) C står för gas. Skumsläckare 9 liter har 21A 183B. 2 kg pulver har 13A 89B. En skumsläckare fryser vid 0 grader. Det är ju mest vatten i den. Pulversläckaren fungerar problemfritt ner till -30 grader. Vart 5:e år måste en skumsläckare laddas om. Efter 5 år görs en s.k toppfyllning och efter 10 år skall hela vätskan bytas ut. Inga större kostnader, men kommer man ihåg detta. Efter 5 år är det i stort sätt bara vatten i släckaren och 10 liter vatten är det sämre klassificering på än vad 2 kg pulver har. Håller man på med garagearbete etc så är det pulver som gäller. Är det i tävlingssammanhang så blir 9 liter skum så otroligt tungt och klantigt att Ni inte vill ha det i Era bilar. // Anders" Har vi ingen brandman här på forumet som kan ge lite fler infallsvinklar? Nån som har koll på var försäkringsbolagen kräver för släckare? Eller har dom inga krav på vad det är för typ av släckare? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Skum går väl egentligen bort direkt i en bruksbil i det här klimatet. (bara -15 här idag)
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Vidare skriver Anders:
"Jag antar att det är ett fast system som sätts in I bilen med rörsystem och dysor. Jag är inte så bevandrad i racingens värld. Det finns mindre släckare med skum också. Både 1 liters och 2 liters, men det är att lura sig själv enormt. Det är för dåligt helt enkelt. När man tittar på WRC så pratar de om brand i motorrum och då har sprinklersystemet löst ut. De är oftast med skum tror jag, men handredskapen har inte jag hört att någon har skum." _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Anders förklarar AFFF skum.
"AFFF betyder att det är filmbildande = bildar en henna ovanpå det som brinner och på så sätt kväver och kyler ner. Det blir inte så mycket skum i den bemärkelsen. Allt skum heter inte AFFF utan det finns olika varianter som man klassar som tung, mellan och lättskum. Lättskum är det som "förökar" sig mest i volym och tungskum minst. Ju mer luft Du har i skummet, ju mer skum blir det." Även jag gjorde lumpen som flygplatsbrandman (Malmslätt F 16) o jag kan intyga att pulver är bra mycket mer lätt jobbat än skum. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Magnus o jag ber er om lite hjälp.
Kan ni kolla med era försäkringsbolag om det fins några krav från deras sida vad det ska vara för släckare? Vi hoppas att erbjudandet kommer att komma upp under morgondagen ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Inte tillåtet med Halon, Försvaret har dispans!! |
||||||
Det kommer att tillkomma em 6liters skumsläckare + stålband till erbjudandet.
Tyvärr så kommer inte stålbanden att vara så billiga, men dom fins i allafall där om det är nån som vill ha dom. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
så jag får inte ens använda den jag har? Är det bara att lämna in den eller? ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Lite sent, men: Skum. Visst släckte det bra-men det märktes vilken uppsugningsförmåga ljudisoleringssmattan under huven hade ![]() När Trygg-Hansa hade utrett klart, så konstaterade dom att det hade antagligen läkt från en skadad bränsleledning i motorrummet och upp i ljudisoleringen under huven-och fortsatt tills isoleringen var mättad innan det började droppa ner på turbo och grenrör.... Varje gång vi släckte branden (tre ggr) så gick det några sek innan det slog upp igen, jag antar att det var väl bränsle kvar i isoleringen? Där ser man vad en massa onödigt isolerande kan ställa till med! ![]() ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||||
För er i skåne så kan en tur över bron till BILKA i Örestad rekomenderas:
99DK för en 2kg TUV godkänd pulversläckare,Billig olja har de också så här till jul: http://www.bilka.dk/internet/bilka/i Anders _________________ Anders Bronäs www.glasskalas.se www.slushkalas.se hyr mjukglassmaskin eller slushmaskin. |
||||||
Erbjudandet är på G upp igen vilken dag som hälst. Vill man beställa innan det kommer upp så går det fint
![]() ![]() Mejla mig fredrik@hellmansforlag.se _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3487 besök totalt |