Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken olja i TURBOmotor?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (11930 totalt)
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Svar ja , det skrammlar friskt om mupparna , ett vanligt problem , och jag vet inte nån lösning , för vissa klapprar även när det gäller vanlig vardags körning

Visst finns det vanos slammer på vissa , som kan tas för ventilyftar slammer , men dom flesta låter från lyftarna .

och vad jag har hört ska man hälla i tunnare olja , typ 5-30 , men min låter värre då ,

Så vart i allt det här ligger svaret ???

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nästa fråga är det något som går sönder i ventilmekanismen pga av skramlet? eller är det bara störande för örat.
Är det bara örat som lider finns det ju Bisopropp

Det måste väll finnas någon med BMW, för det verkar vara vanliga här, som vet lösningen eller om det är något man får stå ut med.

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Med tiden gör det nog det , men dom flesta här på forumet har andra modeller av motorer , utan hydraliska lyftare

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
LegacyMicke
Järvsö
Här sen Apr 2006

Är ett helvet med lyftare, har precis samma problem på min legacy turbo..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

fuling skrev:
Min ärfarenhet av hydrallyftare är nästan noll, så har jag bara i flytta häcken objekten. I lekbilen är det flinta teknik

För skall jag kolla att jag fattat korrekt hur en hydrallyftare funkar.
oljetrycket ser till att ventilspelet minimeras och när kammen trycker på lyftaren så funkar lyftaren som en packventil, korrekt? Eller är det så att oljan i lyftaren inte hinner strömma baklängen under tiden ventilen öppnar?
I vilket fall som hälst så är lyftaren inte helt tät, med andra ord den läcker mer hur varmare oljan blir, viskositeten har ju ett förhållande till temperatuern på oljan.
Ritar man upp kurvor för viskositeten förhållannde till temperaturen så kan man få ett hum om det kan vara det som är boven.?

ofta har du en 'oljering' i lyftaren. Det är där du föder lyftaren med olja. I loppet där lyftaren huserar har du en tryckkanal. Det gör att så fort kamaxeln flyttat tryckaren ~2mm så stryps oljetillförseln till tryckaren.

och oljan som är i tryckaren kan inte smita iväg heller, förutom om det är för mycket spel i loppet (cylinderspel).

Pillar man isär en hydralisk tryckare är det i sin tur ett cylinderlopp i den med oring, samt en kolv. Oljan kommer in ovan kolven och pressar kolven mot ventilskaftet.

Tryckarslammer förekommer de gånger jag hört om det oftast när folk häller i mobil1, okänt vilken viskositet men mobilen verkar bli blaskigare! Byter de till samma viskositet från annat märke, fortfarande helsyntet tystnar motorn helt eller mycket. Kan inte förklara hur, bara att.

Järvsö
Här sen Apr 2006

Vad rekomenderar ni för märke på oljan så lyftarna går tystare?

Täby
Här sen Nov 2002

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Tryckarslammer förekommer de gånger jag hört om det oftast när folk häller i mobil1, okänt vilken viskositet men mobilen verkar bli blaskigare! Byter de till samma viskositet från annat märke, fortfarande helsyntet tystnar motorn helt eller mycket. Kan inte förklara hur, bara att.

Just det här med Mobil 1 har jag också funderat över, har noterat att flera i Opelklubben har samma "problem". Kan någon kasta ett ljus över problemet?
Jag kör på Mobil 1 5w-50 och nu funkar det slammerfritt men innan jag bytte lyftare förut löste sig problemet med byte av olja till annat märke.

Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

Halloj,

Jag kör med Castrols TVS 10w60 i racebilen.

Hade akut oljbrist i BMW'n... En sån där E34 525... Man tager vad man haver och jag toppade upp med den olja jag hade i garaget ... Allt klapper från lyftare, och slammer från vanosen försvann. Vart ganska förvånad

Denna olja har en mycket stor nackdel och det är priset. Skulle aldrig ha den i en "rumpförflyttarbil" som min 525'a.

Men en hårt vässad motor så kan det vara värt att pröva om man har oljeproblem.

Den klarar är att vara tillsammans med växelåda och motor. (engelsk konstruktion)

hur som.
TVS oljan får tyst på lyftarklapper i en BMW 525 från 94 med 32 000 mil på mätaren.

(Men det beror ju också på hur slitet det är. - är bilen mer sliten så kanske det bara är att byta lyftare och vanoskjedja)

Vilken olja i TURBOmotor?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (11930 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande