Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lätta svänghjulets vara eller icke vara!
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (5875 totalt)
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Göran: Det där låter nästan som den klassiska "Balansera kardanaxeln med slangklammermetoden"
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2203



Efter vissa förtydliganden:

AHA!

Stålsvänghjul brukar vara mycket bra map balans. Är restan balanserat för sig BÖR det fungera hyggligt.

Själv gör jag normalt som Göran (måste jag erkänna) men jag lämnade faktiskt in FF-motorna delar till balansering för ett tag sedan...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Var nån på Opel sport club som hade fått sin vevaxel att gå sönder rakt över bakersta ramlagret. Jag tror det var den 16-ventliade 2-litersmotorn (där vevaxeln vanligtvis brukar hålla ganska bra).

Han hade inte kännt vibrationer före. Jag skulle gissa att det gick av pga dynamisk obalans i svänghjul/koppling.

_________________
William Ekström
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13314


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Hur var balanseringen tidigare, ok eller?
Var det vikter på det gamla hjulet?
Vad har du ändrat i motorn?

Dom där svänhjulen har inga hållfasthetsproblem vad gäller nersvarvning. Dock får inte Centrum göras för tunnt.

Bultningen för tryckplattan sitter rätt långt ut så det är svårt at svarva ned. Men det som sitter utanför kan du eliminera med en gång. Bara så mycket klvar att kuggkransen sitter bra. sen Kna du säkert ta ett par mm över hela ytan samt lite extra innanför lamellytan. Du får inte göra ytan på baksidan olika tjock på den region lamellen ligger.

Beroende på hur mycket obalans du har. T,ex vid 2200 rpm så blir det suddigt i backspegeln och du kan känna ett dovt skak som nästan liknar ljud. Då rör det sig om 10-20g. skruva dit 15g godtyckligt och åk ut å kör igen. Blir det dubbelt värre så sätt dit vikten på 180 gdr. Blir det ungefär detsamma så flytta 90 gdr.
Då kan det bli sämre eller bättre än första försöket. Blir det bättre ökar resp minskar du vikten. Blir det inte 100% så flyttas vikten et bult åt sidan osv. Lite trixande men rätt kul, särkillt när det blir bra.

Det här gäller självfallet bara när man VET att det är svänhjulssidan som har problem.
Göran Malmberg


Jag har egentligen inte märkt någon direkt obalans i delarna, har ett nästan skorrande/slammrande ljud som kommer kring 4500 rpm (och finns kvar efter det). Backspegeln är väl suddig från tomgång upp till 2500, därefter börjar motorn gå rent... Tror dock inte suddigheten beror på obalans utan av en kombination av vass kam och taskigt inställd förgasare.

Ang bulthålen, så är det de som sitter allra längst ut som jag använder (har stor tryckplatta...). Jag hade planerat att försöka lätta det så att det efterliknar detta som AL postade i länken ovan:


Förhoppnignsvis kan jag cncsvarva och fräsa det på skolan under våren. Just nu finns det dock ingen tid

övrigt är stakarna ngt lättare än original, tror det rörde sig om 25 gram per styck eller så...
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



William Ekström skrev:
Var nån på Opel sport club som hade fått sin vevaxel att gå sönder rakt över bakersta ramlagret. Jag tror det var den 16-ventliade 2-litersmotorn (där vevaxeln vanligtvis brukar hålla ganska bra).

Han hade inte kännt vibrationer före. Jag skulle gissa att det gick av pga dynamisk obalans i svänghjul/koppling.


Det där har jag också råkat ut för med en externbalanserad damper i främre överfallet. Det var inte heller några vibrationer kännbara, men problemet är att den obalans som finns i vevaxeln transfereras til längst ut i ändarna av veven. Man kan antingen fixa det genom att balansera emot INNANFÖR överfallen och då på varje släng eller ha större vikter på de yttre slängarna (motvikterna) vilket det oftast är på en V-8.
ELLER, att lägga en vikt UTANFÖR motorn i dampern och svänghjulet. I båda fallen slutar motorn att skaka, men i sista fallet hämmas skakningen via en böjkraft utanför de yttre överfallen. Den kraften blir inte dålig. Det kan handla om 1,5 KILo!

Det här är från en Mustang Vindsor motor från 80. 1,4 kilo vikt!
Den sitter inte mitt i hjulet precis, dessutom sitter den på ett avstånd av säg 60 mm från centrum på överfallet, om vi nu ska prata dynamisk obalans....även fast motorn inte skakar. Å dessa motorer går år efter år. Några brickor på svänghjulet är inget att bekymra sig om, jag lovar.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Gustav Sundberg skrev:
Göran: Det där låter nästan som den klassiska "Balansera kardanaxeln med slangklammermetoden"

Visst, det funkar perfekt. Man har två klammor som man vrider mot varandra och på så vis erhåller man stegvis viktökning.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anders Jeppsson skrev:

Jag har egentligen inte märkt någon direkt obalans i delarna, har ett nästan skorrande/slammrande ljud som kommer kring 4500 rpm (och finns kvar efter det). Backspegeln är väl suddig från tomgång upp till 2500, därefter börjar motorn gå rent... Tror dock inte suddigheten beror på obalans utan av en kombination av vass kam och taskigt inställd förgasare.

Ang bulthålen, så är det de som sitter allra längst ut som jag använder (har stor tryckplatta...). Jag hade planerat att försöka lätta det så att det efterliknar detta som AL postade i länken ovan:
Förhoppnignsvis kan jag cncsvarva och fräsa det på skolan under våren. Just nu finns det dock ingen tid

övrigt är stakarna ngt lättare än original, tror det rörde sig om 25 gram per styck eller så...


25g är inte farligt. Vilken del av staken sitter skillnaden på? Är dom lika allihop stakarna och i bägge ändar?
Jag skulle strunta i detta om motorn gick bra förut. Men stakarna MÅSTE vara lika, på grammet + -.
Den vibration du talar om är INTE obalans, det är fel över varvtalet. Obalans är rätt pikigt och följer varvtalet i jämna delningar.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Jag Håller på att bygga en rover v8, den är från början en automat, men ska bli en manuell.

Jag märkte igår att det var assymetrisk bultcirkel. När jag kollade flexskivan så visar det sig att den är ganska obalancerad samt att den har en massa gjängade hål i pereferiet, i varav 3 det sitter bultar, utöver de jämnt fördelade som hållar dit startkransen.

Är det också nån form av extern balancering?

Har ett svänghjul från en rangerover jag hade tänkt använda. Ska ha 228mm kopplning (mot 268 orginal), så jag kan lätta bort ca 6.5 kg (hamnar på ~8kg då) utanför samt göra det 5mm tunnare, det blir 14.5mm som tunnast endå. Det borde inte vara någon fara väll, även med gjutjärnssvänghjul?

Motorn är delvis nerplockad, ska byta hela ventilmekanismen (till roligare och starkare grejer). Jag hade dock tänkt att skippa att riva botten (vill ju åka lite nån gång också, samt att utgifter för en bottengenomgång inte passar i budget).

Dock, kommer det bli helt fel om jag trycker dit ett internt balanserat svänghjul?

Bör man absolut lämna vev, svänghjul och främre remskiva till balanceraren så han kan kolla allt separat och ihop?

_________________
Markus Ålind
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Qaz skrev:

1
Jag märkte igår att det var assymetrisk bultcirkel. När jag kollade flexskivan så visar det sig att den är ganska obalancerad samt att den har en massa gjängade hål i pereferiet, i varav 3 det sitter bultar, utöver de jämnt fördelade som hållar dit startkransen.
2
Är det också nån form av extern balancering?
3
Har ett svänghjul från en rangerover jag hade tänkt använda. Ska ha 228mm kopplning (mot 268 orginal), så jag kan lätta bort ca 6.5 kg (hamnar på ~8kg då) utanför samt göra det 5mm tunnare, det blir 14.5mm som tunnast endå. Det borde inte vara någon fara väll, även med gjutjärnssvänghjul?
4
Motorn är delvis nerplockad, ska byta hela ventilmekanismen (till roligare och starkare grejer). Jag hade dock tänkt att skippa att riva botten (vill ju åka lite nån gång också, samt att utgifter för en bottengenomgång inte passar i budget).
5
Dock, kommer det bli helt fel om jag trycker dit ett internt balanserat svänghjul?
6
Bör man absolut lämna vev, svänghjul och främre remskiva till balanceraren så han kan kolla allt separat och ihop?

1
Det är nästan alltid assymetriskt mönsrter för att svänghjulet skall komma i samma läge igen.
2
Vet ej.
3
Du kan ta bort material utanför fästena för tryckplattan, men var lite mer försiktig innanför. Det är inte bara centrifugalkrafter utan flex från kraften att koppla ur som hamnar innanför bultarna. Även värmemässigt behövs material för stabiliteten.
4
ok
5
Man kan ABSOLUT inte byta mella externt och internt balansersat svänghjul. Då blir hels du suddig i bilen.
6
Lämna det du inte har koll på till balanseraren. Ska du byta svänghjul så kolla det nya hjulets balans mot det gamla.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Göran: Menar du att du sitter och kör med bilen och känner efter obalans, sen åker du hem till garaget och river ner lådan för att lägga på lite vikt på svänghjulet och sen ut igen? Upprepar detta flera ggr dessutom tills det blir bra! wow, vilket jobb isf, eller har jag missuppfattat nånting?

_________________
Jonas Edling
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



M3Jonas skrev:
Göran: Menar du att du sitter och kör med bilen och känner efter obalans, sen åker du hem till garaget och river ner lådan för att lägga på lite vikt på svänghjulet och sen ut igen? Upprepar detta flera ggr dessutom tills det blir bra! wow, vilket jobb isf, eller har jag missuppfattat nånting?


Japp, det är en liten missuppfattning som är för handen här. Jag har ett inspektionshål från svänhjulskåpan för ändamålet. Så jag bara stannar motorn, lägger i växeln, rullar bilen tills bulten är mitt i hålet. Sedan ändrar jag och kör igen. Ett par minuter!
Nu sitter min motor förhållandevis lämpligt till, så det kan bli krångligare i de flesta fall. Men underifrån så borde det gå att ordna ett hål i svänghjulskåpan.
Bra att du uppmärksammade haken, jag tänkte mest på principen.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Göran Malmberg skrev:


Japp, det är en liten missuppfattning som är för handen här. Jag har ett inspektionshål från svänhjulskåpan för ändamålet. Så jag bara stannar motorn, lägger i växeln, rullar bilen tills bulten är mitt i hålet. Sedan ändrar jag och kör igen. Ett par minuter!
Nu sitter min motor förhållandevis lämpligt till, så det kan bli krångligare i de flesta fall. Men underifrån så borde det gå att ordna ett hål i svänghjulskåpan.
Bra att du uppmärksammade haken, jag tänkte mest på principen.
Göran Malmberg


Menade inte att leka besserwisser. Då förstår jag. Visst tycker vi att olika saker är olika jobbiga och personligen tycker jag annars att det är rätt jobbigt att riva ner lådor på löpande band
Tack för förklaringen, bra idé med att ha inspektins/service hål.

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13314


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Jag har egentligen inte märkt någon direkt obalans i delarna, har ett nästan skorrande/slammrande ljud som kommer kring 4500 rpm (och finns kvar efter det). Backspegeln är väl suddig från tomgång upp till 2500, därefter börjar motorn gå rent... Tror dock inte suddigheten beror på obalans utan av en kombination av vass kam och taskigt inställd förgasare.

Ang bulthålen, så är det de som sitter allra längst ut som jag använder (har stor tryckplatta...). Jag hade planerat att försöka lätta det så att det efterliknar detta som AL postade i länken ovan:
Förhoppnignsvis kan jag cncsvarva och fräsa det på skolan under våren. Just nu finns det dock ingen tid

övrigt är stakarna ngt lättare än original, tror det rörde sig om 25 gram per styck eller så...


25g är inte farligt. Vilken del av staken sitter skillnaden på? Är dom lika allihop stakarna och i bägge ändar?
Jag skulle strunta i detta om motorn gick bra förut. Men stakarna MÅSTE vara lika, på grammet + -.
Den vibration du talar om är INTE obalans, det är fel över varvtalet. Obalans är rätt pikigt och följer varvtalet i jämna delningar.
Göran Malmberg


Jag vet inte var jag fick de där 25 grammen ifrån... Måste ha drömt, för idag när jag vägde staken, var den 200 gram lättare än originalet!
Dvs totalt 1,6 kg mindre stakmassa...
Då borde det väl göra viss skillnad?
Kom så klart inte ihåg att mäta stor/lillända och jämföra gammal med ny..
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anders Jeppsson skrev:
Göran Malmberg skrev:

25g är inte farligt. Vilken del av staken sitter skillnaden på? Göran Malmberg


Jag vet inte var jag fick de där 25 grammen ifrån... Måste ha drömt, för idag när jag vägde staken, var den 200 gram lättare än originalet!
..


Well, 200g gör en viss skillnad, och det sitter säkert mest i storänden där det märks mest.
Väg in kolvarna själv så spar du lite pengar. Orkar du så väg stakarna själv, det finns en tråd om detta.
annars är det bara att höra av dig. Men räkna en 4 timmars jobb.
Det är bra när det är lättare i alla fall då räcker motvikterna till
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13314


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Göran Malmberg skrev:

25g är inte farligt. Vilken del av staken sitter skillnaden på? Göran Malmberg


Jag vet inte var jag fick de där 25 grammen ifrån... Måste ha drömt, för idag när jag vägde staken, var den 200 gram lättare än originalet!
..


Well, 200g gör en viss skillnad, och det sitter säkert mest i storänden där det märks mest.
Väg in kolvarna själv så spar du lite pengar. Orkar du så väg stakarna själv, det finns en tråd om detta.
annars är det bara att höra av dig. Men räkna en 4 timmars jobb.
Det är bra när det är lättare i alla fall då räcker motvikterna till
Göran Malmberg


stakarna är redan färdigbalanserade på grammet när. Kolvarna ska jag väga in på lördag var det tänkt (om man nu kan göra det den dagen ).. Sen åker allt iväg för maskinarbete!

Renoveraren gick förresten med på att balansera utan svänghjul!


EDIT: du ska förresten få svar på ditt PM.. Ska bara kolla upp ett par saker först.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Jag har kört med ca 6 kg lättat svänghjul nu i ett några månader innan bilen ställdes in för vintern och jag vill inte byta tillbaks. Lättkört är det också, tom min flickvän klarar det galant (även om hon klagar på den tunga kopplingen) Byter jag bil så vill jag ha ett lätt svänghjul på den med thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13314


Trådstartare
Då var det dags, svänghjulet har skickats på bantningskurs!

Men jag har några frågor innan.. (om nu någon förstår vad jag menar..)

framsida:


baksida


Jag använder mig av skruvhålen som är inringade med vitt (vart fjärde hål, 6 st.).
från kanten på bulthålet och 15 mm inåt, lämnas original material kvar.
Detta gör att svarven slaktar ett par millimeter på det innersta bulthålet till (baksida, #2 till höger.)
Då blir det 10 mm material kvar mellan hålet och yttersta diametern. svänghjulet där är ca 12 mm tjockt.
Det andra hålet (baksida, #1 till höger) kommer också att ha ca 10 mm, men uppdelade på två ställen. Samma sak där, 12 mm tjockt.

Klarar man sig med en total yta av 120 mm2 för att hålla startkransen på plats? Blir det för lite mateiral och risk för svänghjulssprängning?
hålen där tryckplattan monteras i, kommer vara 24 mm gods.

Som jag ser, sker ingen belastning på ytorna mellan tryckplattsinfästningnarna. Stämmer detta? Det enda som behövs där är material som håller startkransen på plats..

Eller tänker jag fel?

Var det förresten någon som hängde med?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19114



Så här blev mitt svänghjul, orginal vs. svarvat.
Ingen koppling på detta svänghjulet.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Jag är lite nojig på att ta förmycket på höjden utan försökte lätta ur så mycket de gick.
om jag mins rätt så minskade jag masströghetsmomentet på svänghjulet med 30-40%

_________________
Johan Sjölinder
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Jag köpte ett färdigt hjul från Courtenay som låg på halva vikten, men var ganska tunt. I samband med det var det en tysk snubbe som påstod att man haft problem med liknande hjul, i dragracingsammanhang. Vid hög uppvärmning hade hjulen slagit sig. Jag har dock inte haft nåt problem.




_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13314


Trådstartare
apex: hur tunnt är det på tunnaste stället? (verkar vara i mitten...)
Citera
Skruva banåkabil
Lätta svänghjulets vara eller icke vara!
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (5875 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande