Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dimensionering av expansionskärl?
<<   1, 2
11 besök senaste veckan (5706 totalt)
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Njae, modern roots och skruv ger i princip samma nivå av oväsen. En modern eaton rootskompressor är mer lik en skruv än en traditionell roots.

Ljudets karaktär och nivå beror på kompressorns storlek, nyttjandegrad och installtionsförfarande.

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

M3Jonas skrev:
Väldigt förenklat hade jag från början tänkt att bygga ett insug som ser ut nånting såhär:

Annan typ av vattenkyld IC installation, ej sandwich:

Laholm
Här sen Nov 2002

Williams resonomang är riktigt.

Anledningen att Porsche använder luft/vatten/luft tror jag snarare har med paketering att göra, inte funktion eller prestanda i sig

Mvh, Pär - fd värmeväxlarkonstruktör

Norrköping
Här sen Jun 2003

M3Jonas skrev:
Jag hade tänkt att bygga in intercoolern i insuget och därmed köra vattenkylt. Hade tänkt att det skulle vara lättare istället för att hålla på och dra massa slangar och rör kors och tvärs...
Sen så borde det vara bättre med vattenkylt än luftkylt, tom Porsche har kommit fram till det med steget mellan 993:an och 996:an så då borde det väl vara så
Nu ska jag ut och måtta och se vad man kan få plats med.

Att vattenkylning är att föredra för motorer har med andra anledningar att göra såsom att med vatten kan man få kylningen nära cylindrarna där värmen finns, vattenkyllning ger också en buffer effekt så temperaturen ska inte kunna rusa lika lätt. Porsche använde tex redan tidigare vätskekylning av topplocken i deras 4 ventilade tävlingsmotorer.

När det gäller laddluftkylning så är vatten sämre, ingen tvekan om den saken och det är också därför i princip alla tävlingsbilar för banbruk är försedda med luft-luft laddluftkylning. Vatten är att föredra om man kan få tag på kallt vatten såsom i dragracing (med tex kolsyreis) eller i båtracing där man har tillgång till havsvatten. I bilar används det huvudsakligen pga den kompakta installationen, expansionskärlet brukar då dimensioneras i volym så att hela volymen cirkulerar en gång genom kylaren under en fullgasrepa på kanske typ 15 sekunder eller så.
Citera
Christian Eriksson
Uppsala
Här sen Feb 2004

Hej, det var min bil Johan H menade.
Enem kompressor kit till omega 3000 24v med inbyggt cellpaket i plenumet, tyvärr så var det varken optimalt ur flödes eller kylmässig synpunkt.

Gick bra när när vattnet var kallt i anläggningen, men efter en liten rundtur i stan och sedan en tjurrusning ut på större vägar igen så var det väldigt svårt att få insugstempen under 50grader en varm sommardag.
Detta medans Johan H:s Astra med luft/luft ic inte hade några problem att hålla runt 30-35grader under accelration.

Så jag vet vad jag tänker göra, dumpa luft/vatten/luft ic:n till förmån för luft/luft ic och samtidigt spara vikt.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Johan H skrev:
Kompressorns konstruktion orsakar det här oväsendet som man vill undvika...

Ett exempel på oväsen är Hilmerssons Manta. Förvisso en Roots-kompressor, men ljudet i princip identiskt. Han dumpar all luft från kompressorn ut genom ett spjäll.
Vissa tycker det låter tufft... Men det är riktigt drygt att ha på en bil som används till någon form av vanlig körning, tex. till och från träffar.. Det går inte direkt att smyga omkring obemärkt i stan med det oväsendet, drar till sig farbror polisen också vilket vi med kompressorkonverterade bilar nyare än 1975 gärna vill undvika..

Jag kör luftkyld intercooler tillsammans med Lysholm skruvkompressor och har en OK ljudnivå numera.
Men första versionen rullade inte ens ut ur garaget pga ljudnivån, det var öronbedövande... Bygg om, gör nytt..

Det där var spännande att höra. Nu blev jag nyfiken på vilka fällor man bör undvika... Vad hade du gjort för fel i första läget?
Var har du placerat spjället? Före eller efter kompressorn?
Borde det inte bli problem med dålig respons om man sätter spjället före kompressorn och sen drar iväg rör till en ic och sen in i plenumet. Skulle tippa på att det då rör sig om en volym på 20-30 liter efter spjället. Dålig respons vill man ju inte ha, då försvinner vitsen med kompressor.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Kompressorn kommer fortfarande att ha bättre respons än en turbo med spjället framför kompressorns inlopp, men visst kan du bättre nyttja responsen om du har separata spjäll per runner. Kräver dock lite fipplande med återcirkulationsventiler osv.

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

M3Jonas skrev:

Det där var spännande att höra. Nu blev jag nyfiken på vilka fällor man bör undvika... Vad hade du gjort för fel i första läget?

Aluminiumrör med 1 mm godstjocklek, för mycket slangskarvar, plastgalvar på intercooler.

Citat:
Var har du placerat spjället? Före eller efter kompressorn?

Före, naturligtvis.

Att ha spjället efter är inte någon lösning man bör använda på en skruvkompressor-installation, då det kräver konstant evakuering av all luft som inte motorn behöver. Då måste man fippla med ljuddämpare för den luften för att inte få ett "hilmerson-syndrom"..

Citat:
Borde det inte bli problem med dålig respons om man sätter spjället före kompressorn och sen drar iväg rör till en ic och sen in i plenumet. Skulle tippa på att det då rör sig om en volym på 20-30 liter efter spjället. Dålig respons vill man ju inte ha, då försvinner vitsen med kompressor.

Nej, några responsproblem finns inte på min bil iaf, det kan de som åkt med intyga.

Plattan i mattan resulterar omedelbart i hjulspinn på torr asfalt (225 Bridgestone & Quaife diffbroms), en respons som en turbobil aldrig kommer att komma i närheten av - vad än teoretikerna drömmer om.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hur tjocka rör kör du med nu? Enem rekomenderar att ha minst 4mm men jag kollar på alutechs sida på dimensioner så har de 3mm rör. Det borde väl räcka om man kör med alurör, helalu ic samt med så få slangskarvar som möjligt. Hur lång väg och hur stor ic kör du med? Vad är det för motor, kompressor och laddtryck?

MVH Jonas

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

3 mm godstjocklek, slang på endast två ställen (för att kunna demontera intercoolern) - i övrigt helsvetsat.
Spalt på 1 mm mellan rören vid slangskarven.

Helalu intercooler med gavlar i 3 mm gods. Många korta celler för lågt tryckfall.
Storlek? Så stor det fick rum, har inga mått i huvudet tyvärr.

F.n. 2.0 16v, Lysholm 1600, laddtryck ~1 bar.

Laddtrycket är medvetet lågt, har inte haft någon bottendel jag litat på förräns i sommras när Verdi-stakarna äntligen dök upp efter låååång väntetid. I vår ska rätt remhjul på plats och ny mappning.

(Du fick f.ö. mitt namn + tfn-nr i höstas när du frågade efter det, men du hörde aldrig av dig ang studiebesök/provtur).

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Förutom tjockleken så är fogarna jäkligt viktiga om man vill få bort oljud - helsvetsat förutom någon flexidel är "the way to go".

Jag har en förkärlek för värmeisolerade grejjor i motrorrummet, en till bra bieffekt förutom mindre heatsoak, är att insugsljudet också minskar.

Dimensionering av expansionskärl?
<<   1, 2
11 besök senaste veckan (5706 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande