| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dimensionering av expansionskärl?
|
<< 1, 2 11 besök senaste veckan (5706 totalt) |
|
Njae, modern roots och skruv ger i princip samma nivå av oväsen. En modern eaton rootskompressor är mer lik en skruv än en traditionell roots.
Ljudets karaktär och nivå beror på kompressorns storlek, nyttjandegrad och installtionsförfarande. _________________ Johan H |
||||||
Att vattenkylning är att föredra för motorer har med andra anledningar att göra såsom att med vatten kan man få kylningen nära cylindrarna där värmen finns, vattenkyllning ger också en buffer effekt så temperaturen ska inte kunna rusa lika lätt. Porsche använde tex redan tidigare vätskekylning av topplocken i deras 4 ventilade tävlingsmotorer. När det gäller laddluftkylning så är vatten sämre, ingen tvekan om den saken och det är också därför i princip alla tävlingsbilar för banbruk är försedda med luft-luft laddluftkylning. Vatten är att föredra om man kan få tag på kallt vatten såsom i dragracing (med tex kolsyreis) eller i båtracing där man har tillgång till havsvatten. I bilar används det huvudsakligen pga den kompakta installationen, expansionskärlet brukar då dimensioneras i volym så att hela volymen cirkulerar en gång genom kylaren under en fullgasrepa på kanske typ 15 sekunder eller så. |
||||||
|
Hej, det var min bil Johan H menade.
Enem kompressor kit till omega 3000 24v med inbyggt cellpaket i plenumet, tyvärr så var det varken optimalt ur flödes eller kylmässig synpunkt. Gick bra när när vattnet var kallt i anläggningen, men efter en liten rundtur i stan och sedan en tjurrusning ut på större vägar igen så var det väldigt svårt att få insugstempen under 50grader en varm sommardag. Detta medans Johan H:s Astra med luft/luft ic inte hade några problem att hålla runt 30-35grader under accelration. Så jag vet vad jag tänker göra, dumpa luft/vatten/luft ic:n till förmån för luft/luft ic och samtidigt spara vikt. _________________ Christian Eriksson |
||||||
Det där var spännande att höra. Nu blev jag nyfiken på vilka fällor man bör undvika... Vad hade du gjort för fel i första läget? Var har du placerat spjället? Före eller efter kompressorn? Borde det inte bli problem med dålig respons om man sätter spjället före kompressorn och sen drar iväg rör till en ic och sen in i plenumet. Skulle tippa på att det då rör sig om en volym på 20-30 liter efter spjället. Dålig respons vill man ju inte ha, då försvinner vitsen med kompressor. _________________ Jonas Edling |
||||||
|
Kompressorn kommer fortfarande att ha bättre respons än en turbo med spjället framför kompressorns inlopp, men visst kan du bättre nyttja responsen om du har separata spjäll per runner. Kräver dock lite fipplande med återcirkulationsventiler osv.
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Aluminiumrör med 1 mm godstjocklek, för mycket slangskarvar, plastgalvar på intercooler.
Före, naturligtvis. Att ha spjället efter är inte någon lösning man bör använda på en skruvkompressor-installation, då det kräver konstant evakuering av all luft som inte motorn behöver. Då måste man fippla med ljuddämpare för den luften för att inte få ett "hilmerson-syndrom"..
Nej, några responsproblem finns inte på min bil iaf, det kan de som åkt med intyga.
Plattan i mattan resulterar omedelbart i hjulspinn på torr asfalt (225 Bridgestone & Quaife diffbroms), en respons som en turbobil aldrig kommer att komma i närheten av - vad än teoretikerna drömmer om.
_________________ Johan H |
||||||
|
Hur tjocka rör kör du med nu? Enem rekomenderar att ha minst 4mm men jag kollar på alutechs sida på dimensioner så har de 3mm rör. Det borde väl räcka om man kör med alurör, helalu ic samt med så få slangskarvar som möjligt. Hur lång väg och hur stor ic kör du med? Vad är det för motor, kompressor och laddtryck?
MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||||
|
3 mm godstjocklek, slang på endast två ställen (för att kunna demontera intercoolern) - i övrigt helsvetsat.
Spalt på 1 mm mellan rören vid slangskarven. Helalu intercooler med gavlar i 3 mm gods. Många korta celler för lågt tryckfall. Storlek? Så stor det fick rum, har inga mått i huvudet tyvärr. F.n. 2.0 16v, Lysholm 1600, laddtryck ~1 bar. Laddtrycket är medvetet lågt, har inte haft någon bottendel jag litat på förräns i sommras när Verdi-stakarna äntligen dök upp efter låååång väntetid. I vår ska rätt remhjul på plats och ny mappning. (Du fick f.ö. mitt namn + tfn-nr i höstas när du frågade efter det, men du hörde aldrig av dig ang studiebesök/provtur). _________________ Johan H |
||||||
|
Förutom tjockleken så är fogarna jäkligt viktiga om man vill få bort oljud - helsvetsat förutom någon flexidel är "the way to go".
Jag har en förkärlek för värmeisolerade grejjor i motrorrummet, en till bra bieffekt förutom mindre heatsoak, är att insugsljudet också minskar. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Dimensionering av expansionskärl?
|
<< 1, 2 11 besök senaste veckan (5706 totalt) |