Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Seriösa bromsberäkningar - hjälp! Civilingengörer se hit! :)
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (13564 totalt)
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Hej. Här är KH's hemsida, finns säkert nån mailadress där. www.khmotorsport.com

Uppsala
Här sen Feb 2003

Anders Jeppsson skrev:
i stort sett alla tävlingsbilar kör med två separata HBCer.. Nu är visserligen inte min bil någon tävlingsbil, men jag vill ha justerbarheten som dubbelcylindrar erbjuder.

ex vis denna typen. Tror inte att det är någon risk för att axlarna börjar kärva.. http://www.wilwood.com/products/pedal_assem/dual/index.asp

/Anders

Det har jag iofs. inte tänkt på, att man justera bak/fram MBC separat och på det sättet klara sig utan extra manick som justerar fördelningen, men vad händer om bakbromsarna är "mjukare" än frambromsar t.ex.?

Då kommer dom att ta mer vid lätta inbromsningar osv.

Här sen Nov 2002

beepbeep skrev:

Det har jag iofs. inte tänkt på, att man justera bak/fram MBC separat och på det sättet klara sig utan extra manick som justerar fördelningen, men vad händer om bakbromsarna är "mjukare" än frambromsar t.ex.?

Då kommer dom att ta mer vid lätta inbromsningar osv.

Det är väl en god anledning till varför man INTE ska hålla på och ha olika versioner och varianter på bromsledningar, bromsok, bromsbelägg och skivor utan hålla sig till en rekommenderad variant från EN leverantör om man inte vet vad man pysslar med eller har tid och möjlighet att testa varianter.

Fast vet man det så kan man få mycket bra resultat ändå.

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

beepbeep skrev:

Öh, en sak till: jag tror att det är dålig idé att ha två separata MBC där ena går till frambromsar och andra till bakbromsar. Anledning är att man får inkonsekven bromskraftysfördelning , dvs. bakbromsar kanske sviktar mindre och "låser" pedalen innan frambromsar tar för fullt eller tvärtom.

En tvåkrets MBC med diagonalkoppling är att föredra ur den synpunkten, då kommer varje krets att mata både fram och bakbromsen och bromskraftsfördelningen kommer helt och hållet att bestämmas av bromskolvsdiameter.

Idén med två separata huvudcylindrar är allt annat än dålig, kallas vanligtvis för bromsvåg och är i princip det enda som fungerar i längden om man har lite större banåkarambitioner.
Anledningen är att man INTE får inkonsekvent bromskraftsfördelning då man enkelt och smidigt justerar förhållandet mellan fram/bakbromsverkan. Sparar en hel del beäknande, och löser en del svårberäknade parametrar som tex: väder, körstil, mängd bensin i tanken osv...
I stort sett varenda tävlingsbil värd namnet är utrustad med bromsvåg.

Att be försäljaren av bromsprylarna tala om vad man skall ha för kolvstorlekar är oxå en lysande idé då han inte behöver beräkna ett skvatt eftersom han av erfarenhet vet vad som fungerar och inte.

Torslanda
Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:
i stort sett alla tävlingsbilar kör med två separata HBCer.. Nu är visserligen inte min bil någon tävlingsbil, men jag vill ha justerbarheten som dubbelcylindrar erbjuder.

ex vis denna typen. Tror inte att det är någon risk för att axlarna börjar kärva.. http://www.wilwood.com/products/pedal_assem/dual/index.asp

/Anders

Jag har ett liknande pedalställ från Wilwood fast stående.

Jag har plockat bort vaccumet och använder Wilwoods minsta cylindrar (har inte kolvdiametern i skallen). Jag blev rekommenderad
att använda minsta möjliga cylindrar, det skulle tydligen ge
bättre känsla i pedalen.

Bromsen är skapligt tungtrampad och pedalsträckan är kort
och helt utan "svamptendenser" (har dock endast hunnit prova
15-20varv med skeva bromsskivor. Känslan är betydligt bättre
än det var med servo. Bromsvåg är troligtvis svårt att klara sig utan.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Stockholm
Här sen Nov 2002

Nu är det mycket snack och lite räkna här. Jag skickar ett separat mail till dig, Anders.

mvh. Jonas Jarlmark, Fordonsdynamik, KTH
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
FSN: dräggel!

ok, nu är jag klart övertygad... bromsvåg blir det, men jävlar vilkla priser det är på delarna i sverige! Tur man kan handla från 'andra sidan'...

Ska kolla med KH vad de tror och sen blir det köra av i vår!

mvh

Anders

fortsätt denna tråden, sakerna börjar bli intressanta
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Anders Jeppsson skrev:
FSN: dräggel!

ok, nu är jag klart övertygad... bromsvåg blir det, fortsätt denna tråden, sakerna börjar bli intressanta

Klart du ska ha bromsvåg..........men du behöver inte köpa ett dyrt pedalställ.

Jag köpte själva vågen lös..........svetsade dit den på orginalpedalen.
och gjorde en plåt där bromsservot satt, som håller två cylindrar

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Tänkte komma med lite siffror:
om vi antar ett slag i HBC på 15mm med den minsta HBC:en
Med utväxling 5,5:1 ger då ca slag i pedalen.
HBC slag pedal mm
15/16" 15 83
1" 13 73
1" 1/8" 10 57

Detta ger ett slag i per ok-cylinder på 0,85mm, hmm
verkar väll vara rimligt med lite svikt i ok och belägg mm.

om vi nu delar upp det fram och bak så får 67% av
volymen fram och då 33% bak.
Tar man nu 2st av de minsta HBCerna så kommer den fram
att gå 10mm och den bak 5mm.
Med 5mm skilnad mellan cylindrana käns inte som någon
katastråf utan att bromsvågen klara av det om inte HBCerna
sitter för tätt. Sätter man nu tryckstången mitt i mellan cylindrana
så kommer den gå 7,5mm.
Men nu till det tråkiga det var dubbelt så trög trampat
Men med 2st cylindrar kan man gå ner i HBC diametrar.
Betyder att man skulle behöva halvera arian på HBC:erna,
för som vi var överens om tidigare så är arian linär med kraften.
Halva arian av 15/16"(23,8mm) HBC:en ger 16,8mm och ett slag på 20mm. Detta ger ett slag i pedalen på 110mm.

Man skulle behöva lite bättre siffror på slaget i HRCen för att kunna
komma närmara verkligheten.

Hoppas vi får en rapport vad experterna rekomenderar.
Det är nästan så jag kan tänka mig att bjuda på ölen bara för
att få reda på om jag är ute och cyklar eller ej.

Anders Jeppsson:
Vill du så har jag en excel-fil med mina beräkningar som du kan få.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Seriösa bromsberäkningar - hjälp! Civilingengörer se hit

Jag väcker liv i en avsomnad tråd.

Anders Jeppsson skrev:

Sitter i valet och kvalet och ska köpa nya huvudbromscylindrar till mitt bromssystem och behöver göra 'en uppskattning' av vilken diameter jag ska ha på kolvarna, för att få bilen körbar. det kommer att bli två huvudbromscylindrar alltså en för framsystemet och en för baksystemet, dvs inget bromsservo..

Har suttit och klurat lite på beräkningar men vet inte riktigt var jag ska börja

Ett par frågor som jag hoppas att någon kan tipsa eller berätta hur jag ska göra. Det är väl egentligen inte svårare än lite fysik/mekanik, men jag är inte säker på sakerna i alla fall

Kan man utgå från någon sorts generellt beläggstryck som skivan måste ha och sen räkna baklänges upp till diametern av huvudbromscylindern, (P=F/A) eller ska man gå den långa vägen med friktionskoefficient, effektiv bromsoksradie etc?

Jag fixar fram alla måtten, vikter och en back öl till den som hjälper mig fixa uträkningen (på ett seriöst sätt alltså!)!!!

Någon?

mvh
Anders

Jag och en av civilisterna på jobbet har suttit och räknat en hel del på detta. Det svåraste momentet har varit att hantera däckets lastberoende, men nu är den på spåret.
Det enda vi saknar för att kunna provköra formlerna är ett mått på tyngdpunktshöjden. Är det nå't du kan få fram?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ska se vad jag kan göra...
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Bromsberäkningskalkylbladet är klart!

Hur gör man för att lägga in en (excel)-fil?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Bromsberäkningskalkylbladet är klart!

ice skrev:
Här på forumet? Du mailar mig så fixar jag upp den

Insjön
Här sen Dec 2002

FSN skrev:

Jag har plockat bort vaccumet och använder Wilwoods minsta cylindrar (har inte kolvdiametern i skallen). Jag blev rekommenderad
att använda minsta möjliga cylindrar, det skulle tydligen ge
bättre känsla i pedalen.

Bromsen är skapligt tungtrampad och pedalsträckan är kort
och helt utan "svamptendenser" (har dock endast hunnit prova
15-20varv med skeva bromsskivor. Känslan är betydligt bättre
än det var med servo. Bromsvåg är troligtvis svårt att klara sig utan.

Det där var intressant!, vad gick kitet löst på om du vill svara på det?.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Bromsberäkningskalkylbladet är klart!

Magnus Thomé skrev:

ice skrev:

Här på forumet? Du mailar mig så fixar jag upp den

Anders Jeppsson skrev:

...Jag fixar fram alla måtten, vikter och en back öl till den som hjälper mig fixa uträkningen (på ett seriöst sätt alltså!)!!! ...

Jag skall bara kvittera ut ölbacken först.
Du läser väl det här Jeppsson?

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Yes, jag läser...

Det är du och Jonas Jarlmark som slåss om den just nu...

jag var ute i garaget igår kväll och mätte upp alla måtten som han och du ville ha... utom tyngdpunktshöjden över marken nåt måste man ju glömma! (GRRRRRRRRR!!)

Har tittat och mätt lite på torpedväggen också, och det verkar inte så bra det blir för trångt med en dubbeluppsättning (säkringsdosan kommer ivägen samt att torpedväggen är j-t bulig just där! ), vilket betyder att jag kommer att få dras med enkelcylinder hela denna sommaren också... Ställer mig inte och skär upp torpedväggen nu - har fortfarande en massa annat som måste fixas!

dock skulle ju någon kunna få berätta för mig (efter att jag postat alla måtten) om det blir möjligt att köra med dubbelcylinder utan att trycka ihjäl sig?

postar måtten senare idag eller imorgon..

skål

(förresten delas inte ölen ut förrens bilen visat sig fungera med de föreslagna HBCerna )
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

'har precis lagt in jämförelse mellan beräknat värde och (önske)målvärde i mitt kalkylblad (om man inte hamnar mellan målvärdena lyser det gult eller rött, beroende på hur allvarlig avvikelsen är).

Målvärdet för bromsvågsinställningen har jag satt till: Något mot den främre cylindern (man vill ligga nära mitten för att minska risken att någon cylinder bottnar och man vill, vid torrväder, ligga något närmare den främre cylindern).

Målvärdet för bromstrycksregulatorn däremot, gör mig lite osäker. Först hade jag lagt det precis som för bromsvågen, något framför mitten, men se'n viskade en röst i mitt öra: "Bromstrycksregulatorer är onda ting" så nu funderar jag på om man inte skall försöka köra med så lite bromstrycksreglering som möjligt (lite slack för blöta behöver man).
Finns det någon som kan upplysa mig i ämnet?

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Senaste nytt från bromsberäkningsfronten:
Lagt till beräkningar för glidok, dessa hemska ting.
(Jag försöker sukta Anders Jeppsson så mycket som möjligt, så jag får den utlovade ölbacken nå'n gång).

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Hur gick det med det här då?

Angående kraft utan servo så måste det gå på de flesta bilar då F1:or inte har någon bromsservo. Bromsar man en F1:a ifrån drygt 300 km/h så motsvarar det säkert en vanlig bil på över två ton på riktigt bra slicks, p.g.a. all downforce. Visserligen läste jag någonstans, tror det var Race Tech, att de trycker motsvarande 150 kg på bromspedalen. Men det är väl bara att träna lite.

#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

AndersY skrev:
Hur gick det med det här då?

Angående kraft utan servo så måste det gå på de flesta bilar då F1:or inte har någon bromsservo. Bromsar man en F1:a ifrån drygt 300 km/h så motsvarar det säkert en vanlig bil på över två ton på riktigt bra slicks, p.g.a. all downforce. Visserligen läste jag någonstans, tror det var Race Tech, att de trycker motsvarande 150 kg på bromspedalen. Men det är väl bara att träna lite.

Jag har åkt manuellt system i en del upplagor med våg. Själva pedalkraften tycks behöva ett förhållande av 250 ggr för en 1000 kg bil.
1500 kg bil blir då 375 ggr i kaliper arean. För att få ett acceptabelt pedaltryck. Det blir ändå tyngre än med servo självklart, men bra pedalkänsla.

Förhållandet kräver ett stummt system utan flex, annars fjädrar pedalen.

Göran Malmbergg.

Seriösa bromsberäkningar - hjälp! Civilingengörer se hit! :)
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (13564 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande