| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tankar runt mittmotorbygge...
|
<< 1, 2 5098 besök totalt |
Koppplingskåpan på Audi är (som du kan se på bilden) inte löstagbar. Men om jag inte väljer Audimotor så kanske man skulle kunna lösa proroblemet så... beroende på vilken motor man väljer. _________________ Calle Olsson |
||||
Tack för tipsen. och grattis till ett imponerande bygge. Har snabbkollat din tråd, men ska läsa den nogrannare sen. Ursäkta en dum(?) fråga: vad menas med att jag kan "pma" dej?
_________________ Calle Olsson |
||||
|
Här har ni mer info:
http://www.lambolounge.com/Chassis/E Audi vs. Porsche lådor: http://www.lambolounge.com/Chassis/T P.S. Jag har aldrig hört talas om rasad 944 låda pga. vridet. Inte ens på turbomatade bilar. Däremot har jag hört talas (och kört) mängder av rasade Porschelådor av typen G31 (924 och 924 Turbo med "dogleg" 1:an) samt 915 (satt i sugis 911:or '73 till '85). Dessa lådor är av sunkig gammal design, tål mindre vrid än motsvarande Audilådor, har sämre synkroniseringsmekanism (Porsche Synchromesch istället för Borg-Warner) och är dessutom dyrare. Allt som Porssche gör är inte guld. Dessa lådor (915 och G31) är riktigt skit...som dessutom kostar massa dineros att renovera. Porsche kröp till korset och ersätte dom med Audi-lådor i 944 Turbo och uppåt och 915 ersättes av G50 (som hade Borg-Warner synkroringar). Enda porschelåda av gamal snitt värd att ha är egentligen 930 låda, då den har feta drev och går inte att rasa oberoende av vrid. Den lider fortfarande av sin gamaldags design (sunkig synkronisering, går ej att växla fort) men så länge växeln ligger i så tål den mängder av effekt. 915 ska man sky som pesten, särskilt äldre med magnesiumhus... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
du kan skicka personliga pm (medelande typ) genom detta forum till mig så att bara jag kan läsa det! tryck på pm knappen på ett inlägg jag skrivit tex _________________ jonny strand |
||||
|
Jaha, då måste det vara separata gjutningar av växellådhuset på Audi och 944-lådorna, jag har aldrig reflekterat över det men rimligen bör det ju vara så. F ö brukar dom lådorna till 944 kallas just Audi-lådor till skillnad från dom ökända dogleg-vxllådorna som kallas Porschelådor eller snailshell.
Jag som kör PassatSport vet mycket väl att det där med guld och Porsche inte alltid gäller egenskaperna, men tämligen ofta priset ;-) Faktiskt har alla 944:or den sk Audilådan. Det är bara några få årsmodeller av 924 som har dogleg/Porsche/snailshell/G31-lådan. Rasade sådana har jag iofs inte hört tidigare att det skulle vara vanligt, men helt utsliten synkroniseringsmekanism är mer regel än undantag, dessutom lär det inte finnas några reservdelar att uppbringar till 1:ans växel. Vad gäller lådorna i 944, alltså den sk Audi-lådan, så blev denna förstärkt till 944 turbo, eller om det var 944 TurbOS. Förstärkningen bestod en eller flera kulpeenade axlar och ett par kugghjul, dessutom är de flesta (eller alla) av dessa lådorna försedda med inbyggd oljepump och extern oljekylare. Såvitt jag vet brukar dessa lådor överleva effekter på ivf 400 hk och därtill hörande moment vid trimmade 944 turbomaskiner, även tydligen till amerikans rivstartstävling. Vad de icke förstärkta lådorna klara vet jag inte. Beteckningen 016 går igen även i 944, se http://web.telia.com/~u43006774/Utv% _________________ Pär Hylander |
||||
Hmm, intressant! Vilka Audi satt 016 lådan i?
Ännu intressantare! Vilka audi hade 016 med 6vx. Är det endast Audi V8 (eller den hade inte 016?) eller ngn annan? _________________ Pär Hylander |
||||
Jag menade naturligtvis 944, ber om ursäkt :-) Jag pratar om "Audilådor". _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Ahh, insåg inte att det kunde vara ett stavfel
Hursom så är ju det där att kunna bygga ut till 6 vxl himla intressant till bruks-944:an (inte tillåtet i min tävlingsklass att ändra antalet växlar) _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tankar runt mittmotorbygge...
|
<< 1, 2 5098 besök totalt |