Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tankar runt mittmotorbygge...
<<   1, 2
5098 besök totalt
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4488


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
calle_o skrev:

Skulle jag använda 924/944/968-låda så måste jag fixa kopplingskåpa m.m. som jag slipper på exempelvis Audi- eller svansmotorPorsche-låda där detta redan finns. Eller har jag missat något? om jag har förstått det rätt så sitter väl kopplingen framme på motorn på en 924/944/968?



Har nog utryckt mig lite otydligt. Lådorna är i princip samma. Gisssningvis passar kopplingkåpan till Audi direkt på 944-lådan (och antar samma med Audi V8 & 968) Finns alltså ingen anledning att ha en låda från 944 med de klenare motorerna, eftersom det är samma innehåll som audi 100 tror jag. Om däremot Audilådan inte klarar vridmomentet så kan innehåll från en 944 turbo-låda vara intressant.


Koppplingskåpan på Audi är (som du kan se på bilden) inte löstagbar. Men om jag inte väljer Audimotor så kanske man skulle kunna lösa proroblemet så... beroende på vilken motor man väljer.

_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4488


Trådstartare
jonnystrand skrev:


tjenare om du vill ha lite ider kan du titta på min sida då jag har börjat ett bygge med liknande tankar!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8498&postdays=0&postord . . . .

en fördel som jag ser det med audi lådan är att dom är lite billigare än porsche lådorna vad jag förståt!angående v8 lådorna är dom mycke svårare att få i tag och mycke dyrare! så om du ska bygga lite billigt så är det lådor från framhjuls drivna äldre audi 100/200/och några andra modeller.ett tips är att köpa en lite nyare låda kring -90 då du från elektriks hastighetsmätargivare på dom bla

quattro lådan går att andvända men kräver endel jobb som man slipper om man tar en låda från en framhjuls driven bil direkt

sen beror det på vilken motor du ska andvända! finns ett par audi motorer som passar rakt av som kåstar lite pengar tex 5cyl 10v turbo motorn (audi 100 turbo tex) och sen om du vill gå upp lite i pris har du 5cyl 20v turbo motorn som åter finns i tex audi s2/s4/s6

sen angående audi framvagn som bakvagn så sitter det tex på många 4hjulsdrivna audis i princip en framvagn ( i alla fall på dom äldre audisarna)!

om du har några frågor mer ingående kan du pma mig så ska jag göra mitt bästa för att svara mer detaljerat


Tack för tipsen.
och grattis till ett imponerande bygge. Har snabbkollat din tråd, men ska läsa den nogrannare sen.
Ursäkta en dum(?) fråga: vad menas med att jag kan "pma" dej?

_________________
Calle Olsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Här har ni mer info:

http://www.lambolounge.com/Chassis/Engine/BMW-V12/BMW.asp

Audi vs. Porsche lådor:
http://www.lambolounge.com/Chassis/Transmission/Audi-915/index.asp


P.S.
Jag har aldrig hört talas om rasad 944 låda pga. vridet. Inte ens på turbomatade bilar. Däremot har jag hört talas (och kört) mängder av rasade Porschelådor av typen G31 (924 och 924 Turbo med "dogleg" 1:an) samt 915 (satt i sugis 911:or '73 till '85). Dessa lådor är av sunkig gammal design, tål mindre vrid än motsvarande Audilådor, har sämre synkroniseringsmekanism (Porsche Synchromesch istället för Borg-Warner) och är dessutom dyrare. Allt som Porssche gör är inte guld. Dessa lådor (915 och G31) är riktigt skit...som dessutom kostar massa dineros att renovera.

Porsche kröp till korset och ersätte dom med Audi-lådor i 944 Turbo och uppåt och 915 ersättes av G50 (som hade Borg-Warner synkroringar). Enda porschelåda av gamal snitt värd att ha är egentligen 930 låda, då den har feta drev och går inte att rasa oberoende av vrid. Den lider fortfarande av sin gamaldags design (sunkig synkronisering, går ej att växla fort) men så länge växeln ligger i så tål den mängder av effekt. 915 ska man sky som pesten, särskilt äldre med magnesiumhus...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



Citat:

Ursäkta en dum(?) fråga: vad menas med att jag kan "pma" dej?


du kan skicka personliga pm (medelande typ) genom detta forum till mig så att bara jag kan läsa det! tryck på pm knappen på ett inlägg jag skrivit tex

_________________
jonny strand
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jaha, då måste det vara separata gjutningar av växellådhuset på Audi och 944-lådorna, jag har aldrig reflekterat över det men rimligen bör det ju vara så. F ö brukar dom lådorna till 944 kallas just Audi-lådor till skillnad från dom ökända dogleg-vxllådorna som kallas Porschelådor eller snailshell.


beepbeep skrev:
Här har ni mer info:


P.S.
Jag har aldrig hört talas om rasad 94 låda pga. vridet. Inte ens på turbomatade bilar. Däremot har jag hört talas (och kört) mängder av rasade Porschelådor av typen G31 (924 och 924 Turbo med "dogleg" 1:an) samt 915 (satt i sugis 911:or '73 till '85). Dessa lådor är av sunkig gammal design, tål mindre vrid än motsvarande Audilådor, har sämre synkroniseringsmekanism (Porsche Synchromesch istället för Borg-Warner) och är dessutom dyrare. Allt som Porssche gör är inte guld. Dessa lådor (915 och G31) är riktigt skit...som dessutom kostar massa dineros att renovera.

Porsche kröp till korset och ersätte dom med Audi-lådor i 944 Turbo och uppåt och 915 ersättes av G50 (som hade Borg-Warner synkroringar). Enda porschelåda av gamal snitt värd att ha är egentligen 930 låda, då den har feta drev och går inte att rasa oberoende av vrid. Den lider fortfarande av sin gamaldags design (sunkig synkronisering, går ej att växla fort) men så länge växeln ligger i så tål den mängder av effekt. 915 ska man sky som pesten, särskilt äldre med magnesiumhus...


Jag som kör PassatSport vet mycket väl att det där med guld och Porsche inte alltid gäller egenskaperna, men tämligen ofta priset ;-) Faktiskt har alla 944:or den sk Audilådan. Det är bara några få årsmodeller av 924 som har dogleg/Porsche/snailshell/G31-lådan. Rasade sådana har jag iofs inte hört tidigare att det skulle vara vanligt, men helt utsliten synkroniseringsmekanism är mer regel än undantag, dessutom lär det inte finnas några reservdelar att uppbringar till 1:ans växel.

Vad gäller lådorna i 944, alltså den sk Audi-lådan, så blev denna förstärkt till 944 turbo, eller om det var 944 TurbOS. Förstärkningen bestod en eller flera kulpeenade axlar och ett par kugghjul, dessutom är de flesta (eller alla) av dessa lådorna försedda med inbyggd oljepump och extern oljekylare. Såvitt jag vet brukar dessa lådor överleva effekter på ivf 400 hk och därtill hörande moment vid trimmade 944 turbomaskiner, även tydligen till amerikans rivstartstävling. Vad de icke förstärkta lådorna klara vet jag inte.

Beteckningen 016 går igen även i 944, se http://web.telia.com/~u43006774/Utv%e4xlingar%20944-l%e5dor-2.xls . Däremot känner jag inte igen beteckningen 94, antar det är i ngn Audi som vxllådan har den beteckningen, är det en 6 vxl variant?

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Citat:
The 016 boxes have the selector shaft on the left hand side, all other boxes have the shaft in line out of the back of the box


Hmm, intressant!

Vilka Audi satt 016 lådan i?


Citat:
o1E "16" model 6sp Audi-Getrag shown (AAZ/3V -5spd upgradeable to 6sp at rear box cover)


Ännu intressantare! Vilka audi hade 016 med 6vx. Är det endast Audi V8 (eller den hade inte 016?) eller ngn annan?

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Pär Hylander skrev:
Däremot känner jag inte igen beteckningen 94, antar det är i ngn Audi som vxllådan har den beteckningen, är det en 6 vxl variant?


Jag menade naturligtvis 944, ber om ursäkt :-) Jag pratar om "Audilådor".

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



beepbeep skrev:
Pär Hylander skrev:
Däremot känner jag inte igen beteckningen 94, antar det är i ngn Audi som vxllådan har den beteckningen, är det en 6 vxl variant?


Jag menade naturligtvis 944, ber om ursäkt :-) Jag pratar om "Audilådor".


Ahh, insåg inte att det kunde vara ett stavfel

Hursom så är ju det där att kunna bygga ut till 6 vxl himla intressant till bruks-944:an (inte tillåtet i min tävlingsklass att ändra antalet växlar)

_________________
Pär Hylander
Citera
Skruva banåkabil
Tankar runt mittmotorbygge...
<<   1, 2
5098 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande