Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Morgan 4/4 -65
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (24101 totalt)
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



oj vilken underbart vacker bil!. thumbs up

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
oj vilken underbart vacker bil!. thumbs up


-Bugar och bockar

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



HUR har jag kunnat missa denna ASLÄCKRA skapelse???? thumbs up
Så ruggigt rätt i alla synvinklar. Och vilken trevlig kombination av drivlinan!!
Lycka till i fortsättningen!! Kommer att följa denna tråd troget i fortättningen- Var så säker!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
-Long time no see!



-Nytrimmad och fin...



-Överblivna delar...



-och den lilla rackeren som inte ville vara med längre. Notera sprickan i vänster skört.




Måste beställa lite nya lameller från UK sen åker den i.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Fantastiskt läcker bil! thumbs up
Vad blev slutresultatet i bänken?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Fantastiskt läcker bil! thumbs up
Vad blev slutresultatet i bänken?


Stark som en björn....ungefär 40 pållar mer från knappt 5000 hela vägen upp. Maxvrid 213.7 Nm vid 7300rpm och 231.5 HkDIN vid 8600rpm, kurvan har inte dippat så det är nog några fler om man vill dra till 9

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



superMOG skrev:







Jag är kär!
Vackrare kan det nästan inte bli.
okej...kanske hädar nu, men skulle det inte bli bättre med separata spjäll och en modern insprutning?

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



superMOG skrev:
Stark som en björn....ungefär 40 pållar mer från knappt 5000 hela vägen upp. Maxvrid 213.7 Nm vid 7300rpm och 231.5 HkDIN vid 8600rpm, kurvan har inte dippat så det är nog några fler om man vill dra till 9


213 Nm, ur 1761 cc? thumbs up Jag tror bestämt att någon har gjort ett gott jobb.

Hur fort tar den sig runt Kinnekulle på ett ungefär?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
malfunkshun skrev:

okej...kanske hädar nu, men skulle det inte bli bättre med separata spjäll och en modern insprutning?


Hädar gör du inte alls ...men det handlar ju om en balansgång mellan vad man har råd med och vad som på något vis känns 'rätt' för både motortyp och bil. Ett mappat sprut kostar minst 30k om man vill ha kvalitet plus säkert 10k i arbete om det räcker. Weber 48orna fick jag för en spottstyver i jämförelse. Visst kan man få mer hästar men sen måste ju övriga bilen hänga med också, dessutom blir det mer prylar som kan krångla.

Förövrigt så har den separata spjäll redan nu...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
superMOG skrev:
Stark som en björn....ungefär 40 pållar mer från knappt 5000 hela vägen upp. Maxvrid 213.7 Nm vid 7300rpm och 231.5 HkDIN vid 8600rpm, kurvan har inte dippat så det är nog några fler om man vill dra till 9


213 Nm, ur 1761 cc? thumbs up Jag tror bestämt att någon har gjort ett gott jobb.

Hur fort tar den sig runt Kinnekulle på ett ungefär?


-Nix pix, jag fodrade om och gick upp till 90mm i borr. Dvs från 1785cc (som den egentligen vara på innan) till 1975cc. Det gamla borret på 85.58 var inte standard så det hade blivit att beställa special kolvar vilket inte kändes 'rätt'. Nu beställde vi standard kolvar från Cosworth Racing istället.

EDIT: Kinnekulle.... ...svårt att säga. Har kört på 1.02 tider innan och det finns nog lite till att hämta hos chauffören. 1.00...nånting vore kul

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Status fredag 30/9 1800

-Har det hänt nåt eller? Tja....

2st nya AP-sinterlammer har kommit hem och blivit monterade.
Lite annat småstrul har blivit fixat;
hittade 3st sprickor i alu-bellhouset som jag fick svetsat.
den tyska generatorn hade axialspel redan vid bromsningen och det visade sig vara lönlöst att laga, köpte en ny på skroten för 500. Har inte råd med en ny Brise just nu...

Så i onsdags åkte moroten i





...kan man få nog av motorbilder?

Har också monterat ny varvräknare...känns som MOGen numera är väl förberedd för det digitala 2000-talet...i.e. notera shift-lighten i riktning 'NNW'!!!



-Här skall varvas


Ett litet problem kvarstår dock. Har tänkt att filtrera med ett typ Pipercross-filter med basplatta. En sådan får dock inte plats pga att ratt-stången och ett stag under 3ans och 4ans trattar är lite för nära. -Undra om man kan modifiera sådana här filter, är ju hårdplast längst in... Man vill ju inte köpa grejor för 1300 spänn och börja såga för att sen inte få till det ...får fundera vidare.



Under helgen skall förhoppningsvis dom sista skruvarna dras, vätskorna skall fyllas, batteri skall kopplas och sen brum, brum

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Ser kanonfint ut! thumbs up Jag kanske måste ta en tur till Borås och utvärdera den lite grann...

Rule B!


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
7-11 skrev:
... utvärdera lite grann...

Rule B!



-Inte omöjligt med utvärdering på 'bananen' när vi träffas där. Lovar provkörning om du vågar



EDIT: ....självklart så kan utvärdering även ske i Borås med omnejd, du är självklart alltid välkommen hit också

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
och då har man kört Morgan för första gången på ett år :woot: Gjorde kort installationtur igår, allt funkade klockrent och idag har vi skrämt V70ior, minSUVar och hästar av vägen mest hela dan...

Motorn går riktigt fint, den är körbar och snäll....inte en tvekan från låga 3k och uppåt och som ett skållat troll om man ger fullt från ~5.5k

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



superMOG skrev:
Motorn går riktigt fint, den är körbar och snäll....inte en tvekan från låga 3k och uppåt och som ett skållat troll om man ger fullt från ~5.5k


Kalas, precis som det ska vara - allt fungerar och fungerar bra. thumbs up
Lite som min Aflamaskin som även den var ute och skrämde små barn och hästar idag.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5851



Motorn går riktigt fint, den är körbar och snäll....inte en tvekan från låga 3k och uppåt och som ett skållat troll om man ger fullt från ~5.5k [/quote]

Som Ronsenlunds Seven med andra ord thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
super7 skrev:
Som Ronsenlunds Seven med andra ord thumbs up


-Han måste ha en BD-nånting därfram alltså?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Jet skrev:
Alfa Twin Cam som var ute och skrämde hästar och små barn


Bland det roligaste som finns är att gasa lite extra när man kör förbi sånna som går med stavar på vägen utan skidor

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
Hösten/vinterns planer börjar skönjas lite klarare nu efter att motorn kunde bockas av från listan

Motor
Koppling
Generator
Sprickor bellhouse


...blev ju fixat

Listan just nu:

SKALL
Luftfilter
Bättre ljuddämpning
Mer negativ camber

När jag sparat några veckopengar så blir det att beställa följande från KG Trimmning

Pipercross KK600


Apple Dämpare


Från Mulberry Fabrications kommer betällas Negative Camber plates. Max -2.5 grader camber kör man med på fullrace MOGs men dom väger lite mer och har andra däck. Jag kommer köpa 3 par för att borra lite olika varianter.


..såna här kunde man gjort själv egentligen men dom är inte så dyra så det blir att köpa



VILL/SKALL

Biffigare bromsskivor

...har egentligen inga bromsproblem men mina nuvarande skivor lite väl taniga och jag vill förebygga bromsproblem

VILL
Sänka 40mm fram, helst med följamde lösning från Mullbery...

Brise startmotor som bygger mindre nedåt
Alu-golv under motor/låda för att utnyttja 1.5 grad negativ rake lite bättre
Ventilerade AP Racing skivor med 4 kolvs alu-ok
Spoiler !!!
etc
etc

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596


Trådstartare
En liten vårrapport kanske

Har betat dom småsakerna som planerades i höstas plus att nya hårdare/kortare framfjädrar installerats också.

Köpte ett ITG filter som passade perfekt med någon mm tillgodo mot huvlås/skärmkant. Camberplattor fick jag tillverka själv eftersom dom jag fick från England inte riktigt passade. Kommer börja att testa med -1.8 vä-fram och lite mindre negativ på höger sidan. Passade som sagt på att skicka efter lite hårdare framfjädrar; gick från ~100 till 180 lbs/in. Dom var 2" kortare vilket innebär ~1.5 cm lägre markfrigång där fram (pre-load på en MOG front). Det upptäcktes en lite defekt på höger sliding pillar under intallationen, stub-axeln verkar ha fått sig en törn nån gång och king-pinnen gick väldigt trögt igenom. Detta måste inneburit att hö-fram fjädring inte jobbat riktigt (inget jag lagt märke till iof). Stub axeln bockades till och nu löper det fint igen.
Håller precis på med det sista för att montera ny Apple ljuddämpare och luftar ny SRF bromvätska.

Planerar en premiärtur på Falkenbergs Motorklubbs kvällsträningen den 3 maj.

En bild på luftfiltret

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Kul att se att det rör sig på andra håll också!

Varför mindre camber på höger, ska du börja köra Indy?

Jag har bokat in mig på Alfa-klubbens körning på Gelleråsen den 13:e maj. Kanske något för herrn?

och så händer det andra saker:
- BBDB-loggan är klar, ska se till att du får några ex
- Marcosen genom besiktningen....
- Flödande Webrar på Lotusen...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Morgan 4/4 -65
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (24101 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande