| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Smidda kolvar till 306GTi?
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (4089 totalt) |
309 GTi16 + 405 Mi16 t.o.m. 92: XU9J4 (vissa detaljer skiljer) 1905 cc 16v alublock 148 hk 306 S16 + 405 Mi16 fr.o.m. 93: XU10J4 1998 cc 16v gjutjärnsblock 155 hk 306 GTi: XU10J4 1998 cc 16v gjutjärnsblock 167 hk ...sen finns det cittror med likadana motorer. Det är inte helt fullständiga motorbeteckningar, mer familjebeteckningar och Rash motor är den sista (167 hk). Den är inte mindre trimbar än de övriga, topparna bland 16v skiljer väldigt lite i princip, men det kan vara lite bättre flöde original i 167-hästarstoppen. I GrpN-"trim" ger de runt 200 hk och enda nackdelen jfrt med XU9 är väl att XU10 är ngt tyngre. Men om man ska toktrimma så är XU10 stadigare och ett bättre utgångsmtrl. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Ja, det blir ju lätt fel om man blandar ihop modeller.
Jag hade för mig att 8ventilers 1.9 var ett gjutjärnsblock, det här öppnar ju nya möjligheter för mig. Blocket som sitter i 205 gti 1.6, är det samma block med annat innehåll? |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Varför har du ett 3" avgassytem. Kan bara se nackdelar med detta.
Taskig gashastighet tex. Byt UPP dig till ett bra 2,5", max, så kanske du återfår lite vrid oxå. Annars är det som redan sagts. Studera originalkolvslistor och leta efter ngn kolv med samma borr och ungefär samma komphöjd. Sen är det "bara" att anpassa så man får upp kompet. Att kolvarna är smidda ger i sig inga kusar. |
||||||
|
http://www.hi-speed.dk/Nicolas306.ht
Kan du läsa om en dansk som trimmat sin bil till ca 240hk. Finns många i damnark som har erfarenhet och trimma dessa bilar, ställ lite frågor på deras forum så får du nog svar på dina frågor. _________________ Per Andersson Kör Mustang Gt |
||||||
|
peugeot sport danmark är både relativt billiga och bra dom trimmade min 306 GrpN motor till 196 hk och 210 Nm för runt 30 000 och då fick jag med programmerbar box och bänkning i priset desutom har dom ganska roliga bilar i sin verkstad när jag var där stod det 3 DTM bilar där
_________________ Timmy Millton |
||||||
306:an xu10j2, gjutjärnsblock, annan borr/stroke/volym, större ventiler etc _________________
|
||||||
Varför krångla till det för, det är juh i princip samma effekt och allt
Mellan den och den senare är det väll bara ventilantal per cylinder som skiljer, eller är det mer? |
||||||
|
Re: Smidda kolvar till 306GTi?
Jänkmotorerna finns inte i så värst många varianter (om man jämför med euro och japsmotorer) så batchstorlekarna på smidda kolvar är minst sagt S.T.o.R.A vilket ger rejäla massproduceringsfördelar och mycket lägre pris till slutkund, kvalitén är allt från ok till utmärkt. Fördelen med smidda kolvar är en högre materialtäthet - läs mindre porer, sen har materialet även förändrats på molekylär nivå till en bättre struktur - detta ger bättre hållfasthet och bättre värmeledningsförmåga räknat per viktenhet av ett visst material - detta är klart fördelaktigt om du vill trimma - läs lättare och/eller hållbarare kolvar. Nackdelen är att smidda kolvar av bla ovanstående orsak också har en högre värmeutvidgning av materialet och behöver mer spel, märks inte på en "normal" motor, men på en hårdtrimmad motor så kan (bör) man behöva motorvärma innan start och iakkta försiktighet innan motorn uppnått driftstemp. På löjligt trimmade motorer så varken tätar eller passar grejjorna som det ska innan motorn körs i racelika förhållanden - finns en del soppa att spara här i detta fenomen även för enduranceåkare. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Sen tycker jag förstås att halv raketforskarstatus på hjulupphängningarna ligger en storleksordning före motortrim i priolistan. Sen ligger smidda kolvar en bra bit ner på XU10J4-trimlistan i sin tur!
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Ett ganska överkomligt alternativ är förgasarkonvertering, t.ex. dubbla 48:or på den där gti:n. Sen kan man i mån av pengar börja därifrån med rejält vassa kammar, mekaniska tryckare (så man kan varva litta och slipper de värsta oil surge-problemen) och optimering av topp. När man börjar plocka sina 300 hästar vid 9000 varv kan man börja fundera över om kolvar pallar osv... Dock tycker jag man ska ha samma grundregel som inom hifi-världen (lika möe som man lägger på alla komponenter TILLSAMMANS bör man sen lägga på högtalarna), lika möe som man lägger på motor, styling, inredning, säkerhet, stereo osv TILLSAMMANS bör man sen lägga på väghållning
Skruva banåkabil
Smidda kolvar till 306GTi?
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (4089 totalt) |