Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Smidda kolvar till 306GTi?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4089 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Magnus L skrev:
En enkel fråga.

en 309 GTI vad sitter det för motor i den, visst är det 1.9 liters 8 ventilaren med gjutjärnsblock?

Isåfall så vore det kanske lämpligt att utgå från en XU9J4 (405Mi16/BX19gti16v) då får du en motor som ger mer effekt redan i utgångsläget, och som med lite trimmning ger rejält med extra effekt, och dessutom så spar du lite vikt.

Edit: Ser nu att jag blandat ihop modellerna, du har en 306 och inte en 309, men frågeställningen kvarstår.
205 GTi + 309 GTi + 405 SRi: XU9JAZ 1905 cc 8v alublock 122 hk
309 GTi16 + 405 Mi16 t.o.m. 92: XU9J4 (vissa detaljer skiljer) 1905 cc 16v alublock 148 hk
306 S16 + 405 Mi16 fr.o.m. 93: XU10J4 1998 cc 16v gjutjärnsblock 155 hk
306 GTi: XU10J4 1998 cc 16v gjutjärnsblock 167 hk

...sen finns det cittror med likadana motorer.

Det är inte helt fullständiga motorbeteckningar, mer familjebeteckningar och Rash motor är den sista (167 hk). Den är inte mindre trimbar än de övriga, topparna bland 16v skiljer väldigt lite i princip, men det kan vara lite bättre flöde original i 167-hästarstoppen.

I GrpN-"trim" ger de runt 200 hk och enda nackdelen jfrt med XU9 är väl att XU10 är ngt tyngre. Men om man ska toktrimma så är XU10 stadigare och ett bättre utgångsmtrl.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Ja, det blir ju lätt fel om man blandar ihop modeller.


Jag hade för mig att 8ventilers 1.9 var ett gjutjärnsblock, det här öppnar ju nya möjligheter för mig.

Blocket som sitter i 205 gti 1.6, är det samma block med annat innehåll?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Magnus L skrev:


Blocket som sitter i 205 gti 1.6, är det samma block med annat innehåll?
Japp, XU9 är i princip en strokad variant av XU5, Slag 73 -> 88 mm. Sen kan det skilja i detaljer.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Varför har du ett 3" avgassytem. Kan bara se nackdelar med detta.
Taskig gashastighet tex.

Byt UPP dig till ett bra 2,5", max, så kanske du återfår lite vrid oxå. thumbs up

Annars är det som redan sagts. Studera originalkolvslistor och leta efter ngn kolv med samma borr och ungefär samma komphöjd. Sen är det "bara" att anpassa så man får upp kompet. Att kolvarna är smidda ger i sig inga kusar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
p_andersson
Karlstad
Här sen Maj 2004
Inlägg: 22



http://www.hi-speed.dk/Nicolas306.html
Kan du läsa om en dansk som trimmat sin bil till ca 240hk. Finns många i damnark som har erfarenhet och trimma dessa bilar, ställ lite frågor på deras forum så får du nog svar på dina frågor.

_________________
Per Andersson
Kör Mustang Gt
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Peugeots XU9J4 motorer bör man ju kunna få ut en del effekt ur. Nedan en XU9J4 i BTCC utförande. Samma motor användes också som utgångspunkt för WRC motorn, dock bytte man senare till XU7JP4.

Citera
timmy
skara
Här sen Jan 2005
Inlägg: 34



peugeot sport danmark är både relativt billiga och bra dom trimmade min 306 GrpN motor till 196 hk och 210 Nm för runt 30 000 och då fick jag med programmerbar box och bänkning i priset desutom har dom ganska roliga bilar i sin verkstad när jag var där stod det 3 DTM bilar där

_________________
Timmy Millton
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Pär Hansson skrev:
205 GTi + 309 GTi + 405 SRi: XU9JAZ 1905 cc 8v alublock 122 hk
.



Vad skiljer den från den tidiga 306 xsi motorn?
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Andrew Petrykowski skrev:
Pär Hansson skrev:
205 GTi + 309 GTi + 405 SRi: XU9JAZ 1905 cc 8v alublock 122 hk
.



Vad skiljer den från den tidiga 306 xsi motorn?


306:an xu10j2, gjutjärnsblock, annan borr/stroke/volym, större ventiler etc

_________________
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Nik skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Pär Hansson skrev:
205 GTi + 309 GTi + 405 SRi: XU9JAZ 1905 cc 8v alublock 122 hk
.



Vad skiljer den från den tidiga 306 xsi motorn?


306:an xu10j2, gjutjärnsblock, annan borr/stroke/volym, större ventiler etc



Varför krångla till det för, det är juh i princip samma effekt och allt
Mellan den och den senare är det väll bara ventilantal per cylinder som skiljer, eller är det mer?
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Re: Smidda kolvar till 306GTi?

Daniel6xQ skrev:
super7 skrev:

Kvaliteten.... eller kanske brist på det
skämt åsido har väl lite att göra med marknaden att göra


Jo det säljs väl lite fler till jänk, kvaliten kan det ju inte vara då mina smälte i helgens tävling :/

Får man stjäla lite till av tråden?

Exakt vad är det för fördelar med smidda kolvar?


Jänkmotorerna finns inte i så värst många varianter (om man jämför med euro och japsmotorer) så batchstorlekarna på smidda kolvar är minst sagt S.T.o.R.A vilket ger rejäla massproduceringsfördelar och mycket lägre pris till slutkund, kvalitén är allt från ok till utmärkt.

Fördelen med smidda kolvar är en högre materialtäthet - läs mindre porer, sen har materialet även förändrats på molekylär nivå till en bättre struktur - detta ger bättre hållfasthet och bättre värmeledningsförmåga räknat per viktenhet av ett visst material - detta är klart fördelaktigt om du vill trimma - läs lättare och/eller hållbarare kolvar.

Nackdelen är att smidda kolvar av bla ovanstående orsak också har en högre värmeutvidgning av materialet och behöver mer spel, märks inte på en "normal" motor, men på en hårdtrimmad motor så kan (bör) man behöva motorvärma innan start och iakkta försiktighet innan motorn uppnått driftstemp.

På löjligt trimmade motorer så varken tätar eller passar grejjorna som det ska innan motorn körs i racelika förhållanden - finns en del soppa att spara här i detta fenomen även för enduranceåkare.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Eftersom motorn knappt är trimmad så är det inte mycket lönt med smidda kolvar.
Börja med nåt som ger lite, t.ex. byt insug!

_________________
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Nik skrev:
Eftersom motorn knappt är trimmad så är det inte mycket lönt med smidda kolvar.
Börja med nåt som ger lite, t.ex. byt insug!
Jenvey kan kanske ha nåt insug som passar?

Sen tycker jag förstås att halv raketforskarstatus på hjulupphängningarna ligger en storleksordning före motortrim i priolistan. Sen ligger smidda kolvar en bra bit ner på XU10J4-trimlistan i sin tur!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Pär Hansson skrev:
Sen tycker jag förstås att halv raketforskarstatus på hjulupphängningarna ligger en storleksordning före motortrim i priolistan.




Ett ganska överkomligt alternativ är förgasarkonvertering, t.ex. dubbla 48:or på den där gti:n.
Sen kan man i mån av pengar börja därifrån med rejält vassa kammar, mekaniska tryckare (så man kan varva litta och slipper de värsta oil surge-problemen) och optimering av topp.
När man börjar plocka sina 300 hästar vid 9000 varv kan man börja fundera över om kolvar pallar osv...

Dock tycker jag man ska ha samma grundregel som inom hifi-världen (lika möe som man lägger på alla komponenter TILLSAMMANS bör man sen lägga på högtalarna), lika möe som man lägger på motor, styling, inredning, säkerhet, stereo osv TILLSAMMANS bör man sen lägga på väghållning

_________________
Citera
Skruva banåkabil
Smidda kolvar till 306GTi?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4089 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande