Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-05-05 & 06 SVKG Bankalas & förarkurs på Kullen
<<   1, 2
8847 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag är nöjd med min dag Tack till SVKG för en bra arrangerat dag.

Har sett från dataloggarna att jag fick in 27 varv på banan, och var uppe i maximalt 1.32g sidledes och som maximalt nästan 1g acceleration (förmodligen ettan ut från depån). Intressant att notera att jag bromsade aldrig speciellt hårt, bara 0,45g maximal retardation, vilket jag tolkar som att jag enbart "duttar" på bromsen då och då. Mina varvtider låg på runt 1.05 säger dataloggarna och maximala hastighet var hårresande 175km/h vilket motsvarar 5887rpm på fyran

Jag älskar dataloggning Har spenderat flera timmar att titta och jämföra.

Jag verkar hyfsad på att få till en vettig friktionscirkel faktiskt, vilket jag aldrig fick till förra året nån gång. Jag tror det har mycket att göra med att bilen är betydligt mer välbalanserad efter byte till krängare och bredare spårvidd fram.

Jag hade gärna fått mer tid på banan och hinna labba mer med krängarna och däckstryck, men så är det ju alltid man vill bara ha mer och mer.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 308



Men Kallerman, hade jag fattat att det var du hade jag givetvis kommit och hälsat

Vad är det för datalogg du använder?
175 km/h på rakan, vi Miator låg nog på 140-150 innan bron om jag inte har fel.

Superkula dagar!!



När instruktören åkte med så kom vi ifatt en riktig , som inte ville gå åt sidan utan hellre ligga å bromsa upp å blocka fastän jag var snabbare på bakre delen. Jaja, nu fick jag sagt det..

/Jonas

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB NA NC
106 Rallye x 2
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



JC skrev:
Men Kallerman, hade jag fattat att det var du hade jag givetvis kommit och hälsat

Vad är det för datalogg du använder?
175 km/h på rakan, vi Miator låg nog på 140-150 innan bron om jag inte har fel.


Vi stod säkert och pratade en bra stund utan att veta vem som är vem... Man borde skriva sitt namn och "signatur" i pannan så man vet vem som är vem.

Jag dataloggar via instrumentpanelen från AIM, som heter Mychron. Funkar hyffsat och har inbyggd g-sensor (sidledes bara på min, längsledes är uträknat ifrån hastighetsförändringen). thumbs up Finns några olika varianter beroende på storleken på plånboken. Jag har väl i princip det lägsta/billigaste alternativet som är rimligt att ha.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954





Arrangera är svårt! Kul att höra att ni tycker det funkade bra. Min "helg" startade onsdag lunch med teorikurs och hela torsdagen praktik-kurs. Fredagen blev bara hysteriskt upptagen... Tja ni såg mig väl nästan bara vid utsläppet men man hade ju velat ha tid att snacka lite. Trots fula solbrillor och kepa rödögd efter en dag i motvind... Från SVKG:s håll tyckte vi det var imponerande disciplin på körning och depåuppförande. På hela dagen behövdes bara några få blåflagg (FÖRLÅT JC ) och nån enstaka uppsträckning...

Personliga höjdare #1 var att köra den silverfärgade Audi TT:n ovan - vilken maskin, helt otrolig! Svårt att beskriva hur 4wd effekten tillsammans med aktiv diff (=>RWD vid laddtryck) och ketchupturbo trycker ut ur kurvorna thumbs up Klart sköna killar i ACE Competition gänget!

#2 Hans Alfa 75 Evo [EDIT jag menar QV] - jag tror det kan vara jag som kör på bilden tidigare i tråden om den är från torsdagen. Motorljudet är ren porr.

om ni läser detta tackar!

Citat:
Stog nere vid flaggposten "under bron" och tittade, blev lite förvånad över att åtminstone en bil bromsade vid apex under bron. Har ju för mig att det är ett stort No No. kan det vara om man har en stor
bil med understyrnig och vill få mer bett?


Vi hade en elev i silverfärgad sedanbil som var ung, entusiastisk & notorisk på bromsa för sent och även i kurvorna... Man hade behövt lite mer tid alla elever för att coacha bättre, men that's life. Alla utvecklas enormt och det är viktigast Hoppas de kommer nästa år för uppföljning!

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Peter, ett par till. Nästa gång ska jag skärpa mig och ta fler bilder, även på den blå.






_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



[quote="7-11"]
superMOG skrev:
7-11 skrev:
Kan bara tolka detta på ett sätt: Mogen är för snabb, 7:an är för långsam

Tänkte själv den tanken men fotografens snabbhet kan också spela en roll här


Aahh, jag är för snabb, Meldert (tror jag) är för långsam.

F*n, nu håller vi på och sabbar en tråd till. Lägger ut en ny bild som alibi...


Jag gör som man ska i de här lägena; skyller på materialet!!! Digitalkameran jag använde var skitslö och inte ens min, så jag visste inte hur man skulle kompensera...

Skiter i om jag sabba tråden måste ju försvara mig...

Ni verkar ha haft en trevlig dag med många fina fordon och kul människor. thumbs up

_________________
Mattias Meldert
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19072



Kristoffer R skrev:

#2 Hans Alfa 75 Evo - jag tror det kan vara jag som kör på bilden tidigare i tråden om den är från torsdagen. Motorljudet är ren porr.


Wut? En Evo till??
Trodde Robbans var Sveriges enda..?

Fast vid lite eftertanke så är det kanske en "Evo"? Dvs den där 3.0 V6an som såldes för ett tag sen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Stämmer in i alla tack till SVKG

Här kommer lite av våra bilder från dagen.


Lillebrors (Markus) räcer:


ACE:



Bandepån:


Påklädning inför körpass:


Alfa:

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Wut? En Evo till??
Trodde Robbans var Sveriges enda..?

Fast vid lite eftertanke så är det kanske en "Evo"? Dvs den där 3.0 V6an som såldes för ett tag sen?


Fel av mig... det är en QV!

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20216



Äntligen fick jag rätt på en av filmsnuttarna (30MB) från 60-minutes.
Hur bred kan en Elise vara egenterligen
(klippte bort de 6 första minuterna eftersom det är samma visa hela tiden fast med lite större avstånd då).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 308



Citat:
Hur bred kan en Elise vara egenterligen

Jag tror den kan vara JÄTTEBRED

/Jonas

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB NA NC
106 Rallye x 2
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Det finns fler bilder på SVKG:s hemsida

http://www.svkg.nu

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Kristoffer, skulle det gå att ordna ytterligare ett bankalas/60-minutes varje år, ex efter sommaren också? Är det realistiskt och något som race-kommiten själva funderar över kanske?

Tack för ett perfekt arrangerat kalas

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Eftersnack
2005-05-05 & 06 SVKG Bankalas & förarkurs på Kullen
<<   1, 2
8847 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande