Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (17709 totalt) |
Dax för en liten uppdatering!
Igår lös flitens lampa och jag kortade mitt chassie till rätt längd. Jag passade även på att ta lite bilder på operationen, en kompis som tittade förbi lyckades även få med mig på bild! ![]() ![]() ![]() Till denna operation är det lämpligt med en bra svets, en Esab C340. Denna behövde inte ens anstränga sig för att smälta ihop chassiet! ![]() ![]() Ett annat oumbärligt verktyg. Vinkelkapen! ![]() Undertecknad i full aktion med att kapa. Notera den föredömliga skyddsutrustningen och den för dagen utvalda yxoverallen! ![]() ![]() Sådär, ett stycke färdigkortat chassie. Blev riktigt nöjd faktiskt! ![]() Det var allt för denna gången. ![]() |
||
SFRo? Jag ska ju inte registrera denna bil som amatörbyggt fordon så jag vet inte om de kan tänkas vara så intresserade av bilder på mina svetsar? Fin bil du har förresten! ![]() |
||
Äsh det är nog bara jag som är tillbedjare av en annan religion
![]() Klart det finns en tjusning att plocka ut max i gamla (och "OBS" tidsenliga!) konstruktioner. Z-länk på nbakvagnen är inte en dum option att ha från början om man har svingaxelbakvagn. ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Även ombyggt fordon ska numera besiktas av SFRo, så tipset om svetsarna är rätt bra faktiskt.
I SFRos bygghandbok finns också info om hur plattan/tunneln ska kapas, där det viktigaste är att man inte snittar tunneln rakt av utan att man kapar på olika ställen på över och undersidan. Förskjutningen bör vara runt 240 mm och det är för att man får en starkare fog på det sättet. Instruktionerna om kapningen kommer från VW själva. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Modsport skulle nog funka utmärkt! Såvitt jag kan förstå skulle den anses som en "replika" och vara godkänd. I Roadsport skulle du nog behöva registera som amatörbygge för att få vara med. Kolla reglementet på www.spvm.se. Det du i praktiken behöver är att förse ekipaget med en godkänd bur samt övrig säkerhetsutrustning (stol bälte osv). Beroende på motorval så klassas den sen in i Modsport 1, 2 eller 3. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Detta stämmer bra, sedan i maj förra året så tog SFRo över även kontrollen av amatörbygda fordon. Angående kapningen av ramtunneln så skrev jag inget i och med att jag såg att den var kapad rakt av... Jag tyckte det kändes lite taskigt att påpeka något sådant nu men det är som Gustaf säger att den skall kapas med förskjutning. Det kanske går att lägga en förstärkning på varje sida för att kompensera denna kapning ![]() Jag ska se om jag kan få in en bild på när jag kortade för det är inte det enklaste att beskriva. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Sebastian:
Ge inte upp, det händer ibland att man lägger ner åtskiliga timmar på något som sen åker i skrotbingen. Man blir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allt går att fixa, nästan ![]() Speedster: Det är inte taskigt att tala om att någon gjort fel. Men det kan bli taskigt pga hur man säger det därimot. Hur tidiagre man skriker dästo bättre, då finns det möligheter att åtgära felet. Jag citerar dude: -Gör om gör rätt _________________ Johan Sjölinder |
||
Håller med, man ska inte ge upp. Det roligaste vore väl ändå att få den besiktigad så man kan glida omkring varje dag i den
![]() ![]() Var bara noga med att följa SFRo:s regler, dom gör också oftast bygget till an bättre bil. Har du några frågor så tveka inte att kontakte din lokale SFRo kontrolant för dom är oftast väldigt hjälpsamma ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Hallå mannen... Hur har det gott med bygget! Löste det sig med kapningen!!?? Blev det förstärkningar eller nytt utgångsmaterial? Kör hårt!
![]() _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||
Kapningen har löst sig med lite förstärkningar enligt SFRo Besiktningsman.
Förstärkningar skadar aldrig. Men detta projekt med alla dess delar är nu till salu p.g.a tid och platsbrist. Andra projekt som jag skaffat mig. Hugade spekulanter är välkommna med ett PM eller mail. ![]() Lägger upp en annons i dagarna också med lite detaljer kring pallarna med delar. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (17709 totalt) |