| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW M3 motor i modsport alfa
|
<< 1, 2 2933 besök totalt |
SMG2 är min absoluta favorit! Inte att förväxla med de vanliga automatlådorna de kallar SMG i icke-M-bilarna Men det visste du nog redan
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
Finns det sånt elände på BMW också...?
Men... Är det då SMG 2 även på en 98 års M3 E36 i så fall - eller är det det så det finns både en riktig SMG 1 (äldre, långsammare, vad jag lyckats få fram), och något automatfusk som också kallas SMG? (Jag har iaf hittat en låda som ska ha suttit på en E36, och den ser helt klart ut som en manuell låda med växling + koppling manövrerat elektrohydrauliskt.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
SMG 1 som fanns i E36 M3 är samma som finns i bl a E46 325i och 330i, denna är en manuell låda och skall inte förväxlas med Steptronic som är en vanlig automatlåda. SMG 1 är dock betydligt sämre och långsammare än SMG 2.
SMG 2 har provats av ett team i VLN och det funkade felfritt i 2h sen gick det inte att växla mer innan man låtit bilen (växlingshydrualiken?) svalna av. Däremot har flera team använt den manuella lådan (som egentligen är samma) med framgång i såväl VLN som 24h. Fö är det samma låda i E36 M3 3.2, E39 M5 och E46 M3 men sprängkåpan skiljer sig åt. |
||||||||
-En boxer 6a då som trummar lite Porsche-torrt. Låg och fin tyngdpunkt
Jepp. Det är som sagt en högst personlig referens. Jag har prackat på er mina åsikter tidigare dessutom: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW M3 motor i modsport alfa
|
<< 1, 2 2933 besök totalt |