Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW M3 motor i modsport alfa
<<   1, 2
2933 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Kraniel skrev:
johann skrev:
Kraniel skrev:
Jag skulle inte välja en SMG-låda i en banåkarbil. En högst personlig preferens, men jag gillar inte funktionen.


Menar du sekventiell låda öht eller just med växling vid ratten?


Jag menar SMG - vanliga växellådor med automatkoppling och paddelflapperväxling. En riktig sekventiell låda faller mig mer i smaken - som i Radical t ex.


SMG2 är min absoluta favorit! Inte att förväxla med de vanliga automatlådorna de kallar SMG i icke-M-bilarna Men det visste du nog redan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Magnus Thomé skrev:
SMG2 är min absoluta favorit! Inte att förväxla med de vanliga automatlådorna de kallar SMG i icke-M-bilarna Men det visste du nog redan

Finns det sånt elände på BMW också...?

Men... Är det då SMG 2 även på en 98 års M3 E36 i så fall - eller är det det så det finns både en riktig SMG 1 (äldre, långsammare, vad jag lyckats få fram), och något automatfusk som också kallas SMG?

(Jag har iaf hittat en låda som ska ha suttit på en E36, och den ser helt klart ut som en manuell låda med växling + koppling manövrerat elektrohydrauliskt.)

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



SMG 1 som fanns i E36 M3 är samma som finns i bl a E46 325i och 330i, denna är en manuell låda och skall inte förväxlas med Steptronic som är en vanlig automatlåda. SMG 1 är dock betydligt sämre och långsammare än SMG 2.

SMG 2 har provats av ett team i VLN och det funkade felfritt i 2h sen gick det inte att växla mer innan man låtit bilen (växlingshydrualiken?) svalna av. Däremot har flera team använt den manuella lådan (som egentligen är samma) med framgång i såväl VLN som 24h. Fö är det samma låda i E36 M3 3.2, E39 M5 och E46 M3 men sprängkåpan skiljer sig åt.
Citera
pelo1
Göteborg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 23


Trådstartare
Tack för intresset runt M3 motor frågan. Vad väger motor/låda? Har fått priser på ca 25000 kr för motor -94 samt 10 000 kr för 5 vvx manuell -94 låda ok?

_________________
Per Löveryd
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



MaZ skrev:
Hellre en ylande rak sexa än en dånande fyra (i just den bilen då)


-En boxer 6a då som trummar lite Porsche-torrt. Låg och fin tyngdpunkt Finns kanske inget färdigt att stoppa i men det är ju en Modsport bil = man skall modifiera lite

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Är det inte rör-ram så passar det aldrig...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Kraniel skrev:
johann skrev:
Kraniel skrev:
Jag skulle inte välja en SMG-låda i en banåkarbil. En högst personlig preferens, men jag gillar inte funktionen.


Menar du sekventiell låda öht eller just med växling vid ratten?


Jag menar SMG - vanliga växellådor med automatkoppling och paddelflapperväxling. En riktig sekventiell låda faller mig mer i smaken - som i Radical t ex.


SMG2 är min absoluta favorit! Inte att förväxla med de vanliga automatlådorna de kallar SMG i icke-M-bilarna Men det visste du nog redan


Jepp. Det är som sagt en högst personlig referens. Jag har prackat på er mina åsikter tidigare dessutom: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=178360#178360

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Skruva banåkabil
BMW M3 motor i modsport alfa
<<   1, 2
2933 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande