Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Biltestarnas hastighet i "chikanen" på Gotland Ring.
<<   1, 2
2971 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

NiklasFalk skrev:
Eller har Honda väldigt snäva toleranser som garanterar identiska prestanda och uppträdande?
Min erfarenhet är att deras toleranser lämnar en del att önska...

Stockholm
Här sen Maj 2005

Det är Jonas Jarlmark som kör Automobils A-test, och det han precis har återgett till mig är att han tar ut den LÄGSTA hastigheten i nämnda kombination (AMS har gått på högsta). Anledningen är att vissa bilar behöver man ge en lätt broms i ingången, men en mer välbalanserad bil behöver man bara släppa något på. Jonas menar att det säger mer om bilen och är det som är utslagsgivande (dvs lägsta hastighet i kurva). Med en effektstark bil så hinner man få upp bra fart ut ur kurvan, men det säger inget om hur mycket man var tvungen att ta ner fart i ingången och igenom.

P.S det gjordes ett test (om aktiv fjädring) förra året då Jonas var med, men då var det Rådis som var chaufför.

Lund
Här sen Jan 2003

NiklasFalk skrev:
Anders Lundgren skrev:
NiklasFalk skrev:
Undrar om bilana finjusterats av leverantören för ändamålet eller om de plockat vilken som helst ur en bilhall. Vi vet ju vad justerade hjulvinklar kan göra (även inom tillverkarnas toleranser).
Men om nån har extremt banorienterad setup lär det märkas i nästa nummer när de testar "vardagskvalitéer".

CTRen är en helt vanlig bil som den kommer från fabriken. Dessutom går det inte att ställa mer än toe fram och bak.
och toe (inom toleranserna) har väl ingen påverkan på egenskaperna?

Eller har Honda väldigt snäva toleranser som garanterar identiska prestanda och uppträdande?

Samma fråga gäller ju alla de andra testbilarna, camber lär inte vara överdrivet justerbart på alla med Mc-pärsson men lite finns det ju att finjustera (som glatt skulle kunna ge en halvsekund runt GR (gissar jag)).

Däcken har ju som vanligt större betydelse iofs...

Tread wear är väl knappast ett tillförlitligt sätt att bedömma ett däck greppegenskaper på en viss bil. Finns ju massor av variabler som spelar in: stomme, mönster, profil, bredd, diameter etc.

oavsett vilka toleranser honda har på sina bilar från fabrik så vet jag att CTRen i testet inte har på något sätt justerats för att uppnå ett bättre resultat (tro mig, jag borde veta). Däremot är det rätt korkat att man inte gör det, rätt säker på att dom andra gör det (har en del kontakter inom däckbanschen som vittnar om den typen av "justeringar").

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Anders Lundgren skrev:
oavsett vilka toleranser honda har på sina bilar från fabrik så vet jag att CTRen i testet inte har på något sätt justerats för att uppnå ett bättre resultat (tro mig, jag borde veta). Däremot är det rätt korkat att man inte gör det, rätt säker på att dom andra gör det (har en del kontakter inom däckbanschen som vittnar om den typen av "justeringar").
Beroende på vem och varför dessa justeringar ev. görs så kan det ju bli både "bättre" och "sämre" beroende på vad som skall testas (och av vem). Lite Toe-out kan ju upplevas positivt på bana (framförallt konbana) men kan vara lite överdrivet "sportigt" på spårig motorväg.

Det finns nog en viss möjlighet att några är "optimerade" men förmodligen inte alla. Ett kletigt sportdäck (Kumho MX tex) istället för ett långlivat mellandäck spelar nog större roll för varvtiderna än justering av vinklar från medel till race (inom toleranserna).

Nåja, det börjar bli så mycket data i testerna (triggar AMS och Automobil varandra? Påhejjande av oss här?) numera att det blir svårt att hitta storyn/slutsatserna. Rapportering av hjulinställningsdata är väl nästa förlängning (ger ju en mindre artikelserie om värdenas påverkan i olika avseenden på köpet).

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Anders Lundgren skrev:
Tread wear är väl knappast ett tillförlitligt sätt att bedömma ett däck greppegenskaper på en viss bil. Finns ju massor av variabler som spelar in: stomme, mönster, profil, bredd, diameter etc.

Sorry att jag underhåller OT-diskussion i den här tråden...
Förstår inte riktigt vad du menar.... Självklart ger inte tw-indexet hela sanningen. Men visst det ger en indikation om vilka greppegenskaper man kan förvänta sig av däcket. Givetvis spelar stommens egenskaper och en hel rad andra parametrar in.

Trevligt att Honda originalmonterar ett ur greppsynpunkt bra däck på CTR'en.

Jag kikade förresten i senaste numret av Automobil idag. Där testar man Maserati Gran Sport på Gotland Ring. Jag ska inte spekulera i chikanhastigheten för den bilen.

Rice and shine
Citera
Allmänt banåkaforum
Biltestarnas hastighet i "chikanen" på Gotland Ring.
<<   1, 2
2971 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande