Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dubbla MC motorer
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (8272 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5287



KristianAE86 skrev:
Rolle Scirocco skrev:


om du får originallådorna att hålla beror nog mest på om du lyckas hålla vikten nere på ekipaget. Sticker vikten iväg kommer nog dreven att sticka också, så kallad naturlig lättning.




700-1000 kgs bilar med 1000-1300cc mc-motorer finns det många

lådorna brukar inte vara det största problemet


Tja, allt är relativt. Tycker ganska många lyckas ha sönder innehållet i lådorna redan med 270 dryga kilo hoj plus passagerare. Men det kanske gasas hårdare med 1 däck mot marken än 2 ?

_________________
Roland Johansson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Rolle Scirocco skrev:
KristianAE86 skrev:
Rolle Scirocco skrev:


om du får originallådorna att hålla beror nog mest på om du lyckas hålla vikten nere på ekipaget. Sticker vikten iväg kommer nog dreven att sticka också, så kallad naturlig lättning.




700-1000 kgs bilar med 1000-1300cc mc-motorer finns det många

lådorna brukar inte vara det största problemet


Tja, allt är relativt. Tycker ganska många lyckas ha sönder innehållet i lådorna redan med 270 dryga kilo hoj plus passagerare. Men det kanske gasas hårdare med 1 däck mot marken än 2 ?


Vikten är ointressant ur växellådans synpunkt, så länge man ger fullgas och det finns fäste kommer växellådan utsättas för motorns maximala vridmoment. Oavsett bilens vikt blir belastningen lika, skillnaden blir som given av F=ma, att i det ena fallet är m lägre och därmed a högre och vice versa.

Som tur är ger ju dock mc motorer ganska lite vridmoment, värre är det om man väljer att turboladda dem. Kör man som en idiot så kan man dock nästan alltid på något sätt köra sönder en låda.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Man kan inte utsätta lådan för mer belastning än vad däcken har fäste för. bilar har i almänhet mycket mer grepp än vad enhjulingar har.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124



Både vikt och däck har betydelse för dimensionering av slutväxeln, eller om man ska vara petig, friktionskraften som uppstår mellan däck och asfalt. Den är iprincip allenarådande när det gäller dimensionering av hela drivlinan efter växellådan, från kardan till drivaxel. Däremot är motorns vridmoment dimensionerande för växellådan, såvida man inte har hjulspinn på alla växlarna.

_________________
Henrik
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Henrik Eriksson skrev:
Både vikt och däck har betydelse för dimensionering av slutväxeln, eller om man ska vara petig, friktionskraften som uppstår mellan däck och asfalt. Den är iprincip allenarådande när det gäller dimensionering av hela drivlinan efter växellådan, från kardan till drivaxel. Däremot är motorns vridmoment dimensionerande för växellådan, såvida man inte har hjulspinn på alla växlarna.


När det gäller slutväxeln så kommer ju den vara hårdast utsatt på första växeln (vilket är anledningen till momentbegränsningar på första växlarna som vissa bilar har), har man då grepp (något man i regel får anta), oavsett vikt, så blir belastningen lika om vi har samma moment och utväxlingar. Motorns vridmoment och växellådans utväxling måste alltså vara de viktigaste parametrarna för dimensionering av slutväxeln.

På högre växlar är sällan fästet problemet såvida man inte har en ovanligt stark motor, men under dessa förhållanden utsätts iaf inte slutväxeln för så hög belastning.

På en högprestanda bil är dock inte motorns vridmoment den enda belastningen utan transmissions utsätts vanligen för kraftiga slag i samband med växling då bilen börjar sakta in pga luftmotståndet.
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Re: Dubbla MC motorer

Dulliman skrev:
Jag har en fråga angående att montera dubbla mc motorer i en kit car, har gjort en spartansk ritning i det eminenta Paint programet som ni kan ta en titt på. Jag kan tänka mig att det svåraste blir att få lagringen längst upp att hålla. Skriv alla synpunkter och lösningar ni kan komma på.
Mvh Johan
Hej jag har en liknande drivning på 7a men jag har bara en mc motor kjedjan går till en axel med två lagringar o på den axel sitter även drevet till elback växeln sen sitter det en medbringare också kardan.Funkar kanon änså länge

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124



Citat:
har man då grepp (något man i regel får anta), oavsett vikt,

om man antar att man alltid har grepp kommer slutväxel blir alltför tung inkl. övriga komponenter i drivlinan efter växellådan. Som du så riktigt skriver är det på lägsta växel som belastninge blir som störst. Tänkt dig att du kliver av kopplingen med fullt varv på motorn. Du kommer aldrig att få högre belastning på drivlinan än vad drivhjulen kan överföra. Hur mycket moment du än får ut genom växellådan

_________________
Henrik
Citera
Skruva banåkabil
Dubbla MC motorer
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (8272 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande