| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dubbla MC motorer
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (8272 totalt) |
Tja, allt är relativt. Tycker ganska många lyckas ha sönder innehållet i lådorna redan med 270 dryga kilo hoj plus passagerare. Men det kanske gasas hårdare med 1 däck mot marken än 2 ? _________________ Roland Johansson |
||||||
Vikten är ointressant ur växellådans synpunkt, så länge man ger fullgas och det finns fäste kommer växellådan utsättas för motorns maximala vridmoment. Oavsett bilens vikt blir belastningen lika, skillnaden blir som given av F=ma, att i det ena fallet är m lägre och därmed a högre och vice versa. Som tur är ger ju dock mc motorer ganska lite vridmoment, värre är det om man väljer att turboladda dem. Kör man som en idiot så kan man dock nästan alltid på något sätt köra sönder en låda. |
||||||
|
Man kan inte utsätta lådan för mer belastning än vad däcken har fäste för. bilar har i almänhet mycket mer grepp än vad enhjulingar har.
|
||||||
|
Både vikt och däck har betydelse för dimensionering av slutväxeln, eller om man ska vara petig, friktionskraften som uppstår mellan däck och asfalt. Den är iprincip allenarådande när det gäller dimensionering av hela drivlinan efter växellådan, från kardan till drivaxel. Däremot är motorns vridmoment dimensionerande för växellådan, såvida man inte har hjulspinn på alla växlarna.
_________________ Henrik |
||||||
När det gäller slutväxeln så kommer ju den vara hårdast utsatt på första växeln (vilket är anledningen till momentbegränsningar på första växlarna som vissa bilar har), har man då grepp (något man i regel får anta), oavsett vikt, så blir belastningen lika om vi har samma moment och utväxlingar. Motorns vridmoment och växellådans utväxling måste alltså vara de viktigaste parametrarna för dimensionering av slutväxeln. På högre växlar är sällan fästet problemet såvida man inte har en ovanligt stark motor, men under dessa förhållanden utsätts iaf inte slutväxeln för så hög belastning. På en högprestanda bil är dock inte motorns vridmoment den enda belastningen utan transmissions utsätts vanligen för kraftiga slag i samband med växling då bilen börjar sakta in pga luftmotståndet. |
||||||
|
Re: Dubbla MC motorer
_________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
||||||
om man antar att man alltid har grepp kommer slutväxel blir alltför tung inkl. övriga komponenter i drivlinan efter växellådan. Som du så riktigt skriver är det på lägsta växel som belastninge blir som störst. Tänkt dig att du kliver av kopplingen med fullt varv på motorn. Du kommer aldrig att få högre belastning på drivlinan än vad drivhjulen kan överföra. Hur mycket moment du än får ut genom växellådan _________________ Henrik |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Dubbla MC motorer
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (8272 totalt) |
