Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ford Focus RS - varför inte?
<<   1, 2
7294 besök totalt
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004

Citat:
Så upplevde jag det är jag provkörde den. CTRn kändes mera hardcore. Och även fast 70% av delarna är utbytta så är det oftast inte en helt annan bil, inte i focusens fall. Då jag upplever jobbets flexifuel HGV och focus RS som väldigt lika i beteende osv.. (Fast RSn är vassare givetvis)

Ehh... Är du allvarlig nu?!? Du kan ju inte mena att en Flexifuel herrgårdsvagn är jämförbar med en RS?!? Visst, en standard Focus har förhållandevis bra väghållning redan från början, men det är enormt stor skillnad mellan en RS och en standard Focus...

Ford Focus RS:
- Samma spårvidd som 2001 års WRC bil (asfalts versionen), dvs. 65 mm bredare än en standard Focus
- Hjulupphängning fram: McPherson fjäderben med modifierade undre länkarmar, samt Sachs racingdämpare
- Hjulupphängning bak: Multilänkaxel med Sachs racingdämpare
- ATB racingdifferential från Quaife
- En unik version av Michelin Pilot Sport (225/40 R18)

Tekniskt sett så är det stor skillnad mellan dessa bilar... Är du verkligen säker på att det är en RS du provkört?

Citat:
CTRn upplevs som mer race direkt. Även fast den inte kanske är lika snabb så uppfattar jag CTRn som den bil som utvecklades för att köra bana från början

Efter att ha följt utvecklingsarbetet av RS:en från början, så skulle jag vilja påstå att det är en av de "standard" bilar som haft närmast koppling till racingvärlden under sin utveckling...

Citat:
"...we've been working hand in hand with the engineers on this project to ensure Ford Focus RS will be a pure driver's car..." /Colin McRae, Driver Ford Rallye Sport

Men som sagt... Jag har definitivt inget emot Honda, snarare tvärt om. Jag har varit på ett antal banträffar tillsammans med HPC, så jag har sett vad de går för och det är imponerande. thumbs up

/Per-Anders.

Här sen Jan 2003

Jag bara skriver det jag kände/känner när jag provkörde den..

Står vid det jag skrev.. Klar jämförbarhet mellan flexifuelen å RSn.

Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Vem vet, The Stig kanske är 4sek snabbare även i en Flexifuel.

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Jag tackar för synpunkter och svar, speciellt till dig Per-Anders! Dina synpunkter verkar stämma
ganska överens med den uppfattning jag fått om RS:en genom det jag läst i biltidningar. Betyder
väl i och för sig inte så mkt i slutändan eftersom det är ens egna preferenser som avgör, men
eftersom jag tycker att det vore kul med en hårt satt, direktstyrd och kurvvillig bil som även funkar
som bruksbil så pekar ju en del mot att RS:en är just det!

P.S Kanske inte säger så extremt mycket men de använde faktiskt en Focus RS som "pace car"
under förra årets VLN-säsong på Nürburgring

Sverige
Här sen Jun 2004

Christian Eick:

Tack för trevlig bild! Visste faktiskt inte om det...

Ha det bra!

/Per-Anders.

Ford Focus RS - varför inte?
<<   1, 2
7294 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande