Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Varma bromsar
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6203 totalt)
larsöstman
Vikmanshyttan
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Jag hade filat ned beläggen ock smort in med kopparpasta på sidor och botten för att beläggen inte skulle
kunna kärva, det kan ju ha blivit så ändå men de löpte väldigt fint i oken. Så där va nog inte nått större fel, tror jag!?!?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Du får montera pfc 97 fram och pagid blå bak, då pfc 97 är ett vassare belägg än pagid blå.

/Johan B

Vikmanshyttan
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Vilket Pagid belägg ska jag ha för att motsvara PFC? Så jag kan ha det fram.

Härnösand
Här sen Jun 2005

Apropå bromsteknik
Ett klassiskt misstag man ser många göra på banan är ju att stå på som troll sista varvet för att sedan svänga in i depån med rykande bromsar för att kyla av lite... När de sedan stått ett tag så har värmen från skivorna spridit sig till oken och så har det bara blivit än värre sen när de kör ut igen

Finns ett bra knep man kan göra om man har tålamodet. När du är på väg in i depån efter några hårda varv, kör ett varv utan att bromsa. Ger bra spårträning och samtidigt får bromsarna kylas ned några grader innan du kör in i depån.

När man sedan är på väg ut igen efter en stunds vila så har värmen återigen spridit sig... kör återigen ett lugnt varv utan att bromsa. Detta brukar kunna göra STOR skillnad för mig om jag har varma bromsar.

larsöstman
Vikmanshyttan
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Jag körde ut från banområdet och åkte ca 2 mil så då var dom tillbaka i vanlig "bruks" temp till nästa pass
men de höll inte märkbart längre för det. Jag måste ju bromsa helt fel, inte helt lätt att så här i efterhand vara självkritisk och reda ut hurvida man åkte och småbromsade eller om jag gjorde som jag tror/hoppas att jag gjorde.

Härnösand
Här sen Jun 2005

Kan vara så att de redan hade kokat efter första passet och därför var fulla med gas/bubblor som gjorde att det blev svampigt sen. Om man har möjlighet så kan man pytsa ur lite av vätskan i oken och på så sätt göra sig av med eventuell gas.

Ja det är inte lätt att själv vara medveten om hur man bromsar Har man instruktör med i bilen så brukar de kunna hålla ett öga på hur man gör.

Sen kan det vara en hårfin skillnad i teknik som kan göra ganska stor skillnad om man ligger på gränsen värmemässigt. Ibland när jag har dåligt "flow" i körningen och liksom inte får till det riktigt så bromsar jag instinktivt ibland några meter för tidigt... inser innan kurvan att jag har hur mycket asfalt som helst kvar innan turn in och då blir det lätt att man "fisbromsar" sista meterna. Har jag då otur kan jag känna en antydan till fade i pedalen vid nästa kurva...

larsöstman
Vikmanshyttan
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Är det ingen som gjort den här ombyggnationen, nyare skivor på gamla spårvidden?
Hade ju varit skönt att veta ugnefär vad som skall göras.

"Kan vara så att de redan hade kokat efter första passet och därför var fulla med gas/bubblor som gjorde att det blev svampigt sen."

Så kan det ju vara till viss del.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Pagid gul motsvarar väl på ett ungefär pfc 97.

/Johan B

Vressel
Här sen Apr 2003

larsöstman skrev:
Jag måste ju bromsa helt fel, inte helt lätt att så här i efterhand vara självkritisk och reda ut hurvida man åkte och småbromsade eller om jag gjorde som jag tror/hoppas att jag gjorde.

om du har ABS, så bromsa så den arbetar hela tiden. När det känns bra, så backa av bara lite, precis så den inte låser. Jag tycker iaf det är lättade att hitta rätt på det sättet.

På min 944 (som har ABS) så kan man bromsa med lite skid, altså hjulen låser sej väldigt korta intervall många gången under inbromsningen pga ojämnheterna i banan, utan att ABS går in. Bra träning kanske, men tveksamt om det är optimalt sätt att bromsa. Jag brukar backa av ytterligare lite.
Citera
larsöstman
Vikmanshyttan
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Jag har ju inte ABS. Så det gäller att lära sig att bromsa på gränsen ändå.

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

De flesta tycker att PFC 97/01 har mer initiellt bett än RS19 så att köra Pagid fram med PFC 97 bak kan få bakvagnen lite orolig.

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

larsöstman skrev:
Vilket Pagid belägg ska jag ha för att motsvara PFC? Så jag kan ha det fram.

Ett fegt förslag är att ha samma tillverkare och typ av belägg runtom vere sig det är PFC, Ferodo eller Pagid.........

Vikmanshyttan
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Fick bra pris på Pagid & tänkte spara 2' i nya bakbelägg.
Annars hade jag tyckt att det var solklart me'. Kanske dumsnålt?

Malmö
Här sen Maj 2003

Det SKA fungera med de bromsar som du har på den bilen tillsammans med racebelägg och racevätska.

Följande grejer kan vara fel (som tidigare nämts)

- Bromsteknik, man måste bromsa MAX annrs får man överhettnmingsproblem 70% av hobbybanåkarna fisbromsar.
- AVKYLNINGSVARV - när du gör ett avkylningsvarv på bana håller man högre hastighet än om man kör in i bandepå direkt och sedan vidare ut på vägen. På denna tid hinner man koka bromsarna även om man inte står still. AVKYLNINGSVARV, AVKYLNINGSVARV, AVKYLNINGSVARV
- Fel på OKEN - ligger an eller liknande

MEN!!!!

R-däck gör att mer av viktförskjutningen hamnar på framaxeln vid inbromsningar vilket gör att man får mer värmeutveckling fram. Om man kombinerar bettiga racebelägg fram med skitbelägg bak (med dålig bett) så kommer ALL BROMSVÄRME ATT TAS UPP FRAM, inte konstoigt det blir överhettat.

Att uppgradera till större OK och skivor är det SISTA du gör, innan dess kollar man ovanstående och sedan ordnar du BRA kylning. Det räcker att leda in två 2" slangar från fronten så att de blåser kall luft mot skivcentrum räcker gott och väl. MAn behöver inte bygga några adptrar eller likande.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Bra summering thumbs up

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En fråga från en novis på kylslangar (har själv inga bromsproblem)...

Hur stor nytta gör en 2" slang enligt ovan på en vanlig hobbybanbil, går det att kvantifiera? Någon som gjort praktiska "strömningsprov", eller mätt temp med och utan "slang".
Jag funderade på om det inte blåser halv storm kors och tvärs i hjulhuset ändå i 150km/h? Eller blir det stiltje "inne i fälgen?"

Rice and shine
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Lars Falk skrev:
En fråga från en novis på kylslangar (har själv inga bromsproblem)...

Hur stor nytta gör en 2" slang enligt ovan på en vanlig hobbybanbil, går det att kvantifiera? Någon som gjort praktiska "strömningsprov", eller mätt temp med och utan "slang".
Jag funderade på om det inte blåser halv storm kors och tvärs i hjulhuset ändå i 150km/h? Eller blir det stiltje "inne i fälgen?"

Svårt att säga kvantiativt. Men från att ha haft mest slitage på insidan på bromsarna tidigare så har jag nu mycket mindre slitage på insidan som ju får mest av kallluften. 993orna är ändå utrustade med kylluftsskop på bärarmarna som för upp kalluft i hjulhusen kring skivan/oket.

På vår race 944 kör vi med original glidkolvsok med pagid blå och med bromsskylning. Jag tvivlar starkt att det hade fungerat i ett 6 timmars race utan den kylningen.

På borgs Boxster har vi haft problem med överhettning av bromsarna på bana efter längre hårda pass.
Provosoriskt monterade bromsslangar upp till skivcentrum men som tar luften vid hjulhusens framkant gav en märkbar förbättring.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

har hört att det inte ska va bra på solida skivor, stämmer det ?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Cédric skrev:
har hört att det inte ska va bra på solida skivor, stämmer det ?
De har ju inga kanaler att suga in luften i men nog måste väl även solida skovor kunna dra nytta av förbättrad luftcirkulation, kanske lite mer utbredd i så fall. Eller är det kraftigt förbättrad avkylning på endast en sida som är problemet?

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Jag tror problemet med ojämn kylning i första hand är teoretisk.

--VVTS--
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Hittar inte tråden där det diskutteras bromskylning, skulle vara intressant att höra deras åsikt.
Har lite funderingar på att prova med slang för att se ifall det gör någon skillnad, innna man gör någon snyggare installation, men hur ska slangen riktas, spelar det någon roll, det borde ju redan vara rätt mycket turbulens i hjulhuset tycker jag men jag vet inte, det är ju mycket enklare med ventilerade skivor...

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Skruva banåkabil
Varma bromsar
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6203 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande