| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Servostyrning, hpd
|
<< 1, 2 4664 besök totalt |
|
På de första Cobrachassina....i början av -80 talet, använde vi Saab V4 kuggstång.
Det visade sig att den är okänslig och trög i sig själv. Vi bytte till VW golf på alla bilar....och fick en mycket behagligare styrning. På köpet fick vi även förre rattvarv. Golfen finns väl med servo......om så är, så tycker jag at du ska använda en sådan. Den är dock smalare än v4an............men banska lätt att brädda. Det finns även ombygnadssatser till Golf.......för ännu färre rattvarv. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det sitter en liten torsions-stav längst ner på rattaxeln och genom att jämföra vridningen på rattaxeln före och efter denna torsionsstav så styr ventilerna servoverkan. Om man slipar ner diametern på denna torisionsstav så blir styrningen lättare, pga att ventilerna tror att du sliter mer med ratten.. Det bör gå att öka servoverkan genom att öka trycket med.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
|
Så vitt jag vet......
Dubbla A-armar: dra en linje genom övre och undre inre länkarmsled. Oavsett höjd ska kuggstångens inre led pricka den linjen. Mc Pearson: dra linjen genom inre länkarmsled och övre fjäderbenslager. Många nyare småbilar har elservo t ex Fiat. Rallyåkare verkar föredra Opel. En del har även inbyggd tiltratt. Amerikanska Fordar från 50-talet och upp har alltid haft en extern hydraulkolv paralellt med paralellstaget. kompleteras med pump på generatorremmen. Obs! Jättetungt! _________________ Olof Lagerqvist |
||||
|
Re: Servostyrning, hpd
Visst har du skruvade styrarmar på saaben? går ju att byta mot kortare
För det intressanta såvitt jag förstår är inte hur många varv det är mellan stoppen, utan hur mycket hjulen vrider sig i proportion till rattens vridning.
EDIT: Jag måste lära mig att läsa andras inlägg innan jag gör egna
|
||||
Nja, trycket ökar ju egentligen inget, man får ju bara det tryck som man kan ha hjälp av (det motstånd som finns att övervinna) men med ökat flöde däremot för man större tryckskillnad över den area man öppnar med torsionstaven, och därmed ökad hjälp. Nackdelen med att sedan minska flödet för mindre hjälp kan vara att man då får "pump catch", man vill flytta kolven fortare än vad pumpen fyller på olja bakom, sas. Mitt i en snabb fin kurva finns det kanske en oljefläck, och då vill man plötsligt ratta som bara f**n, fast det går fort. Med vinkelsensor och en eldriven pump samt grova kablar kan man dock ordna det med. Tjoa till om jag förklarar dåligt eller om jag ska förtydliga ngt. Har pillat med servogrejer ett tag i jobbet. _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||
|
Nu har jag änvänt njuren igen.
Jag vill hälst inte kapa styrarmana pga att då blir felet, vinkeländingen på hjulet, ännu större. Allså med styrarmar och x guppstyring ger en viss vinkeländing på hjulet. Kapar vi nu styrarmen så ökar vinkeländringen för samma x. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Servostyrning, hpd
|
<< 1, 2 4664 besök totalt |