Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Olika dämpar inställningar? *lazzat rs final* film
<<   1, 2, 3, 4   >>
6369 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Japp Magnus, men det är en fördel om man då pratar/skriver någulunda rätt, det unviker missförstånd.

ice:
Hoppas du inte tog mitt inlägg som ett påhopp, jag bara jävlas lite med MYCKET glimten i ögat.
På tal om tryck, bar är väll en bra sort?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Så här ligger det till...
om fjädern har en konstant på 7,5kg/mm, med Mc Person. På bilden finns två mått. D1 och D2. D2 är från centrum på spindelleden. D1 är från en 90 gradersvinkel i centrumlinjen av fjäderbenet som träffar undre länkarmans lagring i karossen. (D1 pilen ska gå till centrum av benet)



För att få reda på vilken fjäderkonstant hjulet har löser vi,
(MR)power2 x Ks= Kw. Där MR= D1/D2.
Vi sätter in lite siffror. Undre länkarmen är 300 mm lång och avståndet till Fjäderbenet är 260 mm. Då ser de tut så här.

260/300=(0,86 MR). 0,86*0,86*7,5=5,6 kg/mm.
5,6 Kg/mm är Kw, eller på Svenska, hjulkonsanten. Det är den fjäderstyrkan varmed bilens vikt är fjädrad, och som används för att beräkna vilken HZ=frekvens, eller hårdhet bilen har.

Det var väl inte så krångligt?
Göran Malmberg.

]

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ice skrev:

SI-enheter i all ära, men ibland blir talen lite ohanterliga.
Jag pumpar helst inte mina däck till: 140000 Pa (så många siffror finns inte på min tryckmätare).
Mina fjädrar är inte på: 650000 N/m, för vågen i Hjulstakorset är inte sexsiffrig.


Hehe, prefixen k & M och sånt är nyttiga oxo! 140 kPa och 650kN/m eller 650N/mm är ju väldans användbara

_________________
Pär Hylander
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



fuling skrev:

Japp Magnus, men det är en fördel om man då pratar/skriver någulunda rätt, det unviker missförstånd.

ice:
Hoppas du inte tog mitt inlägg som ett påhopp, jag bara jävlas lite med MYCKET glimten i ögat...


Jag hade redan tagit skydd, så de e lungt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Pär Hylander skrev:
ice skrev:

SI-enheter i all ära, men ibland blir talen lite ohanterliga.
Jag pumpar helst inte mina däck till: 140000 Pa (så många siffror finns inte på min tryckmätare).
Mina fjädrar är inte på: 650000 N/m, för vågen i Hjulstakorset är inte sexsiffrig.


Hehe, prefixen k & M och sånt är nyttiga oxo! 140 kPa och 650kN/m eller 650N/mm är ju väldans användbara


Går det att stacka prefix?
Kan/får man säga/skriva 1.4 hkPa eller 6.5 hkN/m?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Vill någon intresserad matteperson lösa för Hz, på mitt ovanstående inlägg, så ser det ut så här.

Fcps=0,159 rot(Kw/M). Där M=den (FJÄDRADE axelvikten i pound /2)/384
Ursäkta sorten, men jag orkar inte ändra på konstanten.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Göran Malmberg skrev:
Vill någon intresserad matteperson lösa för Hz, på ovanstående inlägg, så ser det ut så här.

Fcps=0,159 rot(Kw/M). Där M=den (FJÄDRADE axelvikten i pound /2)/384
Ursäkta sorten, men jag orkar inte ändra på konstanten.

Göran Malmberg.


Med SI systemet blir allt så mycket enklare, inga konstiga omvandlingsfaktorer.

Kw = 5.6 kg/mm = 55 kN/m
m = massan. Fattade inte om det är axelvikten som är 384 lbs och för ett hjul = 384/2 = 192 vilket ger m = 87 kg. Vi kör med 87 kg.

w = (Kw/m)^(1/2) , (^(1/2) är samma ska som roten ur, men hur fan skriver man rottecken på detta forum )

w = egenvinkelfrekvensen, f = egenfrekvensen

f= w/(2*pi), vilket med insättning av uttrycket för egenvinkelfrekvensen ger:

f = (Kw/m)^(1/2) / (2*pi) = (55000/87)^(1/2) / (2*pi) = 4.0 Hz

om vi ska ta hänsyn till dämpningen så blir uttrycket:

f = w * (1-Dw^2)^(1/2) / (2*pi) , där 2Dw = Cw/(Kw*m)^(1/2)

Cw = dämpkonstanten (enhet Nm/s) vid hjulet. Det jag skrivit med stor bokstav med w som suffix är alltid med hänsyn till hjulets rörelse (w= wheel), eftersom vi började räkna där.

EDIT: olyckligt det här. w = bla bla är alltså inte = w som används som suffix för att beskriva att det är vid hjulen. Egenvinkelfrekvensen w har jag därför gjort kursiv. Ska egenligen vara ett lilla omega.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Daniel Bengtsson:
Är inte (x)^-0,5 lika med 1/(x^0,5) ?????

JAAAAAA, SI enheter är smaskens så slipper man alla jäv..... Omvandlings tal som dessa mäniskor på andra sidan pölen älskar

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



fuling skrev:
Daniel Bengtsson:
Är inte (x)^-0,5 lika med 1/(x^0,5) ?????

JAAAAAA, SI enheter är smaskens så slipper man alla jäv..... Omvandlings tal som dessa mäniskor på andra sidan pölen älskar


HHhhhhrmmmm harkel

Bra att du korrekturläste! thumbs up Jag har editerat. Det ska vara (x)^0.5 och inte (x)^-0,5 lika med 1/(x^0,5) .

Tackar

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Hur är det med: (55000/87)^(1/2) / (2*pi), bilr det verkligen 1,2?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



AndersY skrev:
Hur är det med: (55000/87)^(1/2) / (2*pi), bilr det verkligen 1,2?


F...n vad ni gnäller!

Det blev inte många poäng på den uppgiften, med alla dom slarvfelen. Jag har editerat och f blir givetvis 4.0 Hz.

Så här i efterhand fattar jag inte hur jag fick 1.2...

EDIT: Jo, nu vet jag. Jag dammade in 5000 istället för 55000... Lite fumlig i fingrarna på räknaren...
Tack för påminnelsen du också Anders!

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Är inte 4Hz rätt hårt???????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
Är inte 4Hz rätt hårt???????


Mellan tummen och pekfingret: "Roadsport B-hårt"

om man nu kan säga så...

Låg ungefär därikring med min racebil och kalla det mjukt och bekvämt kanske man inte ska... *harkel*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



384 är en konstant. Man delar axelvikten med två så man får den fjädrade massan för ett hjul och dividerar med 384.
som delas med Kw, eller i vårt fall 5,6Kg/mm, men i pound per inch.
Jag vet, jättekul med dessa sorter. Men pga att jag jobbar i detta pga diskussioner med Amerika så, Suuuck.

Men jag kan göra om det så det blir enklare. Det är bara det att jag får svårt att hinna med. Bli inte arga på mig

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Göran Malmberg skrev:
384 är en konstant. Man delar axelvikten med två så man får den fjädrade massan för ett hjul och dividerar med 384.
som delas med Kw, eller i vårt fall 5,6Kg/mm, men i pound per inch.
Jag vet, jättekul med dessa sorter. Men pga att jag jobbar i detta pga diskussioner med Amerika så, Suuuck.

Men jag kan göra om det så det blir enklare. Det är bara det att jag får svårt att hinna med. Bli inte arga på mig

Göran Malmberg.


Här är det ingen som är arg för att du ständigt hjälper oss!
Vi är bara såååå glada för att vi har SI-systemet i detta avlånga land...

Mkt bra förklaring. Nu kan BCT sluta ta 500kr för exakt samma sak du och Daniel just visade hur man räknar ut... Själv har jag gjort det gratis om ngn frågat...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Göran Malmberg skrev:
384 är en konstant. Man delar axelvikten med två så man får den fjädrade massan för ett hjul och dividerar med 384.
som delas med Kw, eller i vårt fall 5,6Kg/mm, men i pound per inch.
Jag vet, jättekul med dessa sorter. Men pga att jag jobbar i detta pga diskussioner med Amerika så, Suuuck.

Men jag kan göra om det så det blir enklare. Det är bara det att jag får svårt att hinna med. Bli inte arga på mig

Göran Malmberg.


Inga problem. Det är ju bara att sätta in den rätta ofjädrade massan istället för 87 kg i mitt exempel så får du ut rätt svar.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Daniel Bengtsson skrev:
Göran Malmberg skrev:
384 är en konstant. Man delar axelvikten med två så man får den fjädrade massan för ett hjul och dividerar med 384.
som delas med Kw, eller i vårt fall 5,6Kg/mm, men i pound per inch.
Jag vet, jättekul med dessa sorter. Men pga att jag jobbar i detta pga diskussioner med Amerika så, Suuuck.

Men jag kan göra om det så det blir enklare. Det är bara det att jag får svårt att hinna med. Bli inte arga på mig

Göran Malmberg.


Inga problem. Det är ju bara att sätta in den rätta ofjädrade massan istället för 87 kg i mitt exempel så får du ut rätt svar.

Daniel


87 kg för ett hjul/hjulställ känns VÄLDIGT tungt...
Eller är jag ute och cyklar?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



AL skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
Göran Malmberg skrev:
384 är en konstant. Man delar axelvikten med två så man får den fjädrade massan för ett hjul och dividerar med 384.
som delas med Kw, eller i vårt fall 5,6Kg/mm, men i pound per inch.
Jag vet, jättekul med dessa sorter. Men pga att jag jobbar i detta pga diskussioner med Amerika så, Suuuck.

Men jag kan göra om det så det blir enklare. Det är bara det att jag får svårt att hinna med. Bli inte arga på mig

Göran Malmberg.


Inga problem. Det är ju bara att sätta in den rätta ofjädrade massan istället för 87 kg i mitt exempel så får du ut rätt svar.

Daniel


87 kg för ett hjul/hjulställ känns VÄLDIGT tungt...
Eller är jag ute och cyklar?


Scania truckracer?
Jo, det tyckte jag också, men så visade det sig att det inte var någon massa utan en av mig missuppfattad korrektionsfaktor. Vi väntar på att Göran ska tala om för oss vad den rätta massan ska vara.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Daniel Bengtsson skrev:

Scania truckracer?
Jo, det tyckte jag också, men så visade det sig att det inte var någon massa utan en av mig missuppfattad korrektionsfaktor. Vi väntar på att Göran ska tala om för oss vad den rätta massan ska vara.


Aha! Hajjade inte det först...

Vi väntar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Göran Malmberg skrev:
Man delar axelvikten med två så man får den fjädrade massan för ett hjul

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Med axelvikten antar jag menas den vikt som fördelas över den aktuella axeln. Så t.ex. 800 kg på en 1600 kg-klump med 50/50-viktfördelning. Eller är det någon annan vikt som avses?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Olika dämpar inställningar? *lazzat rs final* film
<<   1, 2, 3, 4   >>
6369 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande