Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dragbil + biltransport vilka vikter gäller ?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6873 totalt)
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Jag skulle dock mycket väl kunna tänka mig att typa om bilen med lite mindre maxlast, alltså skulle jag behöva dra av 80 kg från bilens maxlast i så fall så att bilens totalvikt blir 2000 kg, undrar som sagt om det går att göra så, då är det lättare att även klara sig ifrån överlast.....

Ska ringa och fråga på lokala VW-firman imorgon, om man kan få bilen levererad så redan från början, borde ju inte vara omöjligt...!?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Bistec skrev:
Jag skulle dock mycket väl kunna tänka mig att typa om bilen med lite mindre maxlast, alltså skulle jag behöva dra av 80 kg från bilens maxlast i så fall så att bilens totalvikt blir 2000 kg, undrar som sagt om det går att göra så, då är det lättare att även klara sig ifrån överlast.....

Ska ringa och fråga på lokala VW-firman imorgon, om man kan få bilen levererad så redan från början, borde ju inte vara omöjligt...!?



Fast om du typar ner maxlasten på bilen blir det enkelt att få överlast på bilen istället, fyra stadiga passagerare så har du redan i dag överlast.

Ett enkelt sätt att kolla vad en någotsånär vanlig biltyp har för värden är att ta regnummret när du ser en på stan, och sen kolla med VV
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp

såhär står det om en bil jag hadde för länge sedan.
-----------------------------------------------------------

Fabrikat: Opel ASCONA 081246-B

Årsmodell: 1975
Fordonsslag: PB
Chassinummer: 8152623115
Upplysningar:
Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2003-11-19)

Antal ägare: 18
Datum för första reg.: 1975-07-16
Producentansvarig:
I trafik första gång: 1975-10-07
Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Direktimport: Nej
Utredning: Nej
Tillfällig registrering: Nej

Tekniska data

Effekt kW: 110
Antal passagerare: 4
Max släpvagnsvikt: 1000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1060
Max lastvikt: 320
Kopplingsanordning 1:
Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram:
Däckdimension bak: 225/60R13
Kaross: Täckt, Taklucka

------------------------------------------------

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Typa om släpet. Den tänkta tjänstsebilen kan du inte typa om.
Sedan ett antal år (5-6 år??) är alla nya bilar försedda med ett s.k. "helbilsgodkännande" som gäller inom EU. Angiven släpvangsvikt, lastvikt, tjänstevikt hjuldimenisoner etc. är spikad i helbilsgodkännandet och kan inte ändras. SBP väger numera inte en bil när du regbesiktar in din dragkrok. Man går på uppfiterna hos tillvekrarens helbilsgodkännande.

Typa om ett släp bör fortfarande däremot vara möjligt (förett antal år sedan typade jag ned ett släp från 1500 till 1300 kg, minns inte vad det kostade, så det måste varit överkomligt)

Vill man promt typa om en dragbil bör man skaffa en ganska begagnad sådan, innan de blev helbilsgodkända.

Reglerna behöver verkligen ses över och efter 25 utresdningar och 50 år kommer säkert vv att få det direktivet av dom folkvalda. Idag får du köra ett tyngre släp med en gammal gungig 745 än med en XC90 om du har B-kort. Hur väl rimmar det med trafiksäkerhetsarbetet?
Eftersom all bilar pga all säkerhetsutrustning och krockstrukturer idag väger enormt mycket mer än när regelverket skapades för flera decennier sedan borde rimligen totalviktsbegränsningen med B-behörighet justeras uppåt. Då kunde också helbilsgodkännanden skrivas med högre tillåten högsta släpvagsnvikt, utnah änsyn till 3500 kg gränsen.
Problemet finns på dagens lätta lastbilar också, som både tål och kan ta mera last än vad 3500 kg gränsen för dem tillåter. Roligast är i sammanhanget ju de helkorkade amerikanska pickisarna som ju i mågna fall väger så mycket att lasten på flaket motsvarar vad tantens shoppingbil får ha i skuffen

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Bosse L skrev:
Typa om släpet. Den tänkta tjänstsebilen kan du inte typa om.
Sedan ett antal år (5-6 år??) är alla nya bilar försedda med ett s.k. "helbilsgodkännande" som gäller inom EU. Angiven släpvangsvikt, lastvikt, tjänstevikt hjuldimenisoner etc. är spikad i helbilsgodkännandet och kan inte ändras. SBP väger numera inte en bil när du regbesiktar in din dragkrok. Man går på uppfiterna hos tillvekrarens helbilsgodkännande.

Typa om ett släp bör fortfarande däremot vara möjligt (förett antal år sedan typade jag ned ett släp från 1500 till 1300 kg, minns inte vad det kostade, så det måste varit överkomligt)

Vill man promt typa om en dragbil bör man skaffa en ganska begagnad sådan, innan de blev helbilsgodkända.

Reglerna behöver verkligen ses över och efter 25 utresdningar och 50 år kommer säkert vv att få det direktivet av dom folkvalda. Idag får du köra ett tyngre släp med en gammal gungig 745 än med en XC90 om du har B-kort. Hur väl rimmar det med trafiksäkerhetsarbetet?
Eftersom all bilar pga all säkerhetsutrustning och krockstrukturer idag väger enormt mycket mer än när regelverket skapades för flera decennier sedan borde rimligen totalviktsbegränsningen med B-behörighet justeras uppåt. Då kunde också helbilsgodkännanden skrivas med högre tillåten högsta släpvagsnvikt, utnah änsyn till 3500 kg gränsen.
Problemet finns på dagens lätta lastbilar också, som både tål och kan ta mera last än vad 3500 kg gränsen för dem tillåter. Roligast är i sammanhanget ju de helkorkade amerikanska pickisarna som ju i mågna fall väger så mycket att lasten på flaket motsvarar vad tantens shoppingbil får ha i skuffen



Det blir omtypning av släpet, men inte heller ens det var busenkelt då det är ett släp från -05, nya regler from 1/1 -05.....det är lite väl mycket regler ibland...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Vissa regler suger! Hoppas du klarar dig undan ett nytt körkort eller en ny bil.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Naqref skrev:
Vissa regler suger! Hoppas du klarar dig undan ett nytt körkort eller en ny bil.


Ny bil vet jag inte precis om jag hoppas klara mig undan, det är ju oftast trevligt...

Men som sagt, det blir en omtypning av släpet, och sedan blir allt nästan frid och fröjd....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Jag la ut de tidigare länkarna utan kommentarer, men det är som också skrivits totalvikterna som begränsar med B-kortet.

Typa ner släpet är ju, som du är inne på, vägen att gå. Det är iofs kännbara böter för överlast, men det är ovanligt att släp vägs ute på vägen. Däremot är poliser läskunniga och om du har ett för högt typat släp åker du dit på olovlig körning, vilket du säkert vet. Lappen ryker i ett par månader.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Bistec skrev:
Naqref skrev:
Vissa regler suger! Hoppas du klarar dig undan ett nytt körkort eller en ny bil.


Ny bil vet jag inte precis om jag hoppas klara mig undan, det är ju oftast trevligt...


Javisstja, det gällde ju en Passat!

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Allmänt banåkaforum
Dragbil + biltransport vilka vikter gäller ?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6873 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande