Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Mk2 1975
<<   1, 2
8762 besök totalt
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Problemet med volvo-motor är att besikting är mer eller mindre kört eller?

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



NiklasFalk skrev:
malfunkshun skrev:
Det ska vara FORD i FORD och inget annat
eller Mazda, Volvo...


Ja alltså Mazda kan jag gå med på...en mysig wankel. Men där går gränsen!


Annars så kan det ju inte bli fel med en äldre Escort. De är vackra som fanken.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
marky
Västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 147



Emanuel Nilsson skrev:
Problemet med volvo-motor är att besikting är mer eller mindre kört eller?


Du har ju den rätta årsmodellen ju! Så det är inge svårare att regga med volvomotor än att regga med pinto. Effekten ökas ju dock så pass mycket att du får regga den som ombyggt fordon och därmed även måste uppgradera drivlina, bromsar och sånt så de även håller för den effekt som motorn avger

_________________
Markus Vidman
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Jo, hade ju tänkt åka med volvo bakaxel också.
Läste någonstans att 240'ns framok skulle passa med lite filning i orginalhålen på fjäderbenen fram. Hoppas det stämmer, skulle underlätta en del. Annars är det väl inte hela världen att tillverka adaptrar iofs...

En nackdel med att bygga om sin bruksbil är att vissa modifieringar går hand i hand... Byter man motor så kan man lika gärna sätta dit bakaxeln på samma gång så slipper man göra 2 st kardaner och för att hänga upp bakaxeln måste man bygga 4-länksfästen i karossen. Sen måste man bygga om bromsarna fram för att få det att harmoniera och då kan man lika gärna sätta in pedalstället som ligger samtidigt... Plus allt småpill runt omkring. Vips har bilen stått uppallad en månad och det fungerar inte riktigt just nu tyvärr...

Urk, behöver garage och en till bil, räcker visst inte med 6 st...

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Nostagi tripp

Jag byggde en Escort för många år sedan som blev väldigt lyckad ! Köpte en rost fri bil slände bort motor o låda samt bakaxel. Åkte sedan till Rally disigne och köpte alla grejorna bromsvåg 4l stagen mm
sedan så monterade en gr 1+Pinto motor ca 145hk ven en vanlig bullit 2000E låda o en engelsk bakaxel, guss bur. Bilen kördes i SSK och som sponsor bil och som andra bil. Det är nog den bil vi hadde mest glädje med. Tyvärr så blev jag manupulerad av en rally kille att sälja till honom.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



också en länk med mycket fordgodis.

http://www.prepfab.co.uk/

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Urk, man blir ju sugen att riva ned bilen på parkeringsplatsen...

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Beställ !!

Ja det är bar att beställa men ta med dig minst en mille !!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5853



Emanuel Nilsson skrev:
Jo, hade ju tänkt åka med volvo bakaxel också.
Läste någonstans att 240'ns framok skulle passa med lite filning i orginalhålen på fjäderbenen fram. Hoppas det stämmer, skulle underlätta en del. Annars är det väl inte hela världen att tillverka adaptrar iofs...
.


Japp, det stämmer. Du tar enklast ventilerade skivor från Capri 2.8i eller Escort RS2000 grupp 1, men "bäst" blir det med modifierade skivor från BMW E30 (de är större). Ska du ha 240 bakaxel är det klart klokt att köra på 240-ok fram också.

Med 240 bromsar och bakaxel brukar det gå fint att regga med 160-200 hk beroende på bilens vikt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
therealpinto skrev:
Japp, det stämmer. Du tar enklast ventilerade skivor från Capri 2.8i eller Escort RS2000 grupp 1, men "bäst" blir det med modifierade skivor från BMW E30 (de är större). Ska du ha 240 bakaxel är det klart klokt att köra på 240-ok fram också.

Med 240 bromsar och bakaxel brukar det gå fint att regga med 160-200 hk beroende på bilens vikt.

/Gustaf


Med modifierade skivor menar du bultdelningen eller? Hade en tanke på att se om det inte skulle gå att svarva nya nav så man kunde få volvo-mönster fram också.

Annars låter det här helt kalas! Kliar i fingrarna...

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5853



Ja, man får borra om bultmönstret i skivan (4x98 är det på skivan till Escort), svarva upp centrumhålet (2mm tror jag det var) och eventuellt ta ned diametern 1-2 mm.

Eftersom Escort har 4x108 som bultdelning brukar det gå bra att bara borra up Volvos 5x108 direkt i navet, man behåller ett hål och gör 4 nya.

Eftersom skivan sitter bakom navet har bultdelningen för fälgarna ingen betydelse när det gäller val av skiva, om man inte flyttar skivan till andra sidan navet. Men då är inte Volvooken riktigt "bolt on" längre.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



malfunkshun skrev:
NiklasFalk skrev:
malfunkshun skrev:
Det ska vara FORD i FORD och inget annat
eller Mazda, Volvo...


Ja alltså Mazda kan jag gå med på...en mysig wankel. Men där går gränsen!


Annars så kan det ju inte bli fel med en äldre Escort. De är vackra som fanken.


Hmm, en modern Ford motor vid namn Duratec 20 eller 23 är en ju en Mazda motor i grunden så.

Citat:
Beginning in 2004, Ford dropped the old 4-cylinder Zetec engines in favor of Mazda's MZR design. Thus, 2005+ Duratec 4 cylinder engines are Mazdas. This includes the 2.0 L Duratec 20 and 2.3 L Duratec 23.

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Jag kollar Escorttrådarna.
Hur går det?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Rev ner bakvagnen och byggde 4-länk med fjäderben, men blev i samma veva av med garageplatsen innan det hunnit bli riktigt klart.
Bilen stod sen utomhus ett tag och blev tyvärr plundrad och sönderslagen. =/
Lessnade totalt när den stank p**s och var full av kanyler också...

Så tyvärr har Fagen vandrat vidare till de sälla jaktmarkerna. Ledsen. =/

Brukar tänka rätt ofta på vilken rolig bil det var...

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

Emanuel Nilsson skrev:
Rev ner bakvagnen och byggde 4-länk med fjäderben, men blev i samma veva av med garageplatsen innan det hunnit bli riktigt klart.
Bilen stod sen utomhus ett tag och blev tyvärr plundrad och sönderslagen. =/
Lessnade totalt när den stank p**s och var full av kanyler också...

Så tyvärr har Fagen vandrat vidare till de sälla jaktmarkerna. Ledsen. =/

Brukar tänka rätt ofta på vilken rolig bil det var...


Eh, jaha, så du har inget kvar?

Inga papper eller nåt?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Ingenting till salu i alla fall. ; )

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Mk2 1975
<<   1, 2
8762 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande