Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 8762 besök totalt |
Ja alltså Mazda kan jag gå med på...en mysig wankel. Men där går gränsen! ![]() Annars så kan det ju inte bli fel med en äldre Escort. De är vackra som fanken. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||||
Du har ju den rätta årsmodellen ju! Så det är inge svårare att regga med volvomotor än att regga med pinto. Effekten ökas ju dock så pass mycket att du får regga den som ombyggt fordon och därmed även måste uppgradera drivlina, bromsar och sånt så de även håller för den effekt som motorn avger ![]() _________________ Markus Vidman |
||||||||
Jo, hade ju tänkt åka med volvo bakaxel också.
Läste någonstans att 240'ns framok skulle passa med lite filning i orginalhålen på fjäderbenen fram. Hoppas det stämmer, skulle underlätta en del. Annars är det väl inte hela världen att tillverka adaptrar iofs... En nackdel med att bygga om sin bruksbil är att vissa modifieringar går hand i hand... Byter man motor så kan man lika gärna sätta dit bakaxeln på samma gång så slipper man göra 2 st kardaner och för att hänga upp bakaxeln måste man bygga 4-länksfästen i karossen. Sen måste man bygga om bromsarna fram för att få det att harmoniera och då kan man lika gärna sätta in pedalstället som ligger samtidigt... Plus allt småpill runt omkring. Vips har bilen stått uppallad en månad och det fungerar inte riktigt just nu tyvärr... Urk, behöver garage och en till bil, räcker visst inte med 6 st... _________________ Emanuel Nilsson |
||||||||
Nostagi tripp
Jag byggde en Escort för många år sedan som blev väldigt lyckad ! Köpte en rost fri bil slände bort motor o låda samt bakaxel. Åkte sedan till Rally disigne och köpte alla grejorna bromsvåg 4l stagen mm sedan så monterade en gr 1+Pinto motor ca 145hk ven en vanlig bullit 2000E låda o en engelsk bakaxel, guss bur. Bilen kördes i SSK och som sponsor bil och som andra bil. Det är nog den bil vi hadde mest glädje med. Tyvärr så blev jag manupulerad av en rally kille att sälja till honom. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||||
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||||
Japp, det stämmer. Du tar enklast ventilerade skivor från Capri 2.8i eller Escort RS2000 grupp 1, men "bäst" blir det med modifierade skivor från BMW E30 (de är större). Ska du ha 240 bakaxel är det klart klokt att köra på 240-ok fram också. Med 240 bromsar och bakaxel brukar det gå fint att regga med 160-200 hk beroende på bilens vikt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Med modifierade skivor menar du bultdelningen eller? Hade en tanke på att se om det inte skulle gå att svarva nya nav så man kunde få volvo-mönster fram också. Annars låter det här helt kalas! Kliar i fingrarna... _________________ Emanuel Nilsson |
||||||||
Ja, man får borra om bultmönstret i skivan (4x98 är det på skivan till Escort), svarva upp centrumhålet (2mm tror jag det var) och eventuellt ta ned diametern 1-2 mm.
Eftersom Escort har 4x108 som bultdelning brukar det gå bra att bara borra up Volvos 5x108 direkt i navet, man behåller ett hål och gör 4 nya. Eftersom skivan sitter bakom navet har bultdelningen för fälgarna ingen betydelse när det gäller val av skiva, om man inte flyttar skivan till andra sidan navet. Men då är inte Volvooken riktigt "bolt on" längre. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Hmm, en modern Ford motor vid namn Duratec 20 eller 23 är en ju en Mazda motor i grunden så.
|
||||||||
|
||||||||
Rev ner bakvagnen och byggde 4-länk med fjäderben, men blev i samma veva av med garageplatsen innan det hunnit bli riktigt klart.
Bilen stod sen utomhus ett tag och blev tyvärr plundrad och sönderslagen. =/ Lessnade totalt när den stank p**s och var full av kanyler också... Så tyvärr har Fagen vandrat vidare till de sälla jaktmarkerna. Ledsen. =/ Brukar tänka rätt ofta på vilken rolig bil det var... _________________ Emanuel Nilsson |
||||||||
Re:
Eh, jaha, så du har inget kvar? Inga papper eller nåt? |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 8762 besök totalt |