Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6213 besök totalt |
Det där är väl Turbons siffor? Förresten, är det tjänstevikt eller tomvikt? _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
skall man lägga dom pengarna finns det ju bättre motorer att köpa.. ![]() ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
Jag hittade faktan för sugmotorn själv. 945 kg / 147 hk = 6,42 kg / hk Seven: 550kg (normal vikt för en sjua) / 100hk = 5,5 kg/hk Kan vikten på Speedstern stämma förresten? 945kg är ju nästan vad en Miata väger. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Jag kunde ha svurit att det stod med Turbo... ![]() Hur som helst, fabrikssiffror för 2.2 utan turbo är: 875 kg, 147 hk, tror det är ca 210 Nm. En Miata M2 väger ca 200 kg mer... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Blev lite OT här va?????
![]() Min Speedster vägde 860 kg (halv tank) sist jag kollade. Slöa sjuor kan ju bero på dåliga chaufförer oxå. ![]() Jag har en arbetskompis som har en jättesnygg Pegasus (tror jag), men han tycker inte att det är någon banbil. Usla Ford-bromsar bl a. Jag bara menar att om man kombinerade fina delar med ett fint koncept, så skulle man kunna få en riktigt bra bil. Att basera sitt bygge på det man kan hitta gratis verkar inte smart. Det finns mycket annat som kostar: däck, resor, soppa osv. _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Min Speedster vägde 980 kg med full tank (40 liter ungefär) och 110 kg förare. Det var en vanlig sugis med 147 hk.
Edit: för mig är det självklart att ange vikt med gubbe för annars rör den sig inte alls. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Speedstern bygger ju oxå på diverse upphittade delar och det är inget helt igenom lyckat koncept.
Bromsar från en lättare bil, motor från en familjesedan, osv, osv. _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Konstig tråd detta. ![]() Det står väl var och en fritt att bygga sin seven som man vill. En seven tycker jag ska vara en bil som man skapar utifrån sitt eget huvud och sina egna förutsättningar. Vill man hålla sin bil "locost" så använder man "usla fordbromsar", vill man lägga mer stålar så är väl det ok. Jag skulle ju kunna optimera min seven (som förresten är just en SevenPlus Pegasus) med allehanda värstingprylar, men det känns lixom inte intressant. Jag tycker det är jättesmart att bygga med gratisgrejer. Det ger ju pengar över till just "däck, resor, soppa osv". |
||||
Problemet jag märkt i mitt bygge är att om man har en hög motor så är oljetråget bara en liten del av problemet - man har ju också en växellåda som sitter mitt för vevaxeln och den bygger ofta också neråt. Här ser man oljetråget på min Saabmotor och bakom syns även växellådan från Opel - Jag hade inte tjänat någon markfrigång genom att bygga om till torrsump eftersom växellådan ändå hänger ner lika mycket. ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
kul tråd, hur är det med hondamotorer ?, prestandavarianterna brukar ju vara rätt rappa.
Men bromsar kan väl inte vara nåt problem på en sådan liten fjutt. Borde ju duga med vilka sedanbromsar som helst med bättre belägg och vätska, eller har jag missat nåt ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Vi får se hur länge det dröjer innan Acke svarar på detta. Acke är Honda/Seven guru... Går de åt fel håll eller hur var det? Det begränsade utbudet på växellådor om jag minns rätt. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Honda motorer har dett lilla "issue" att de flesta snurrar åt fel håll vilket gör att dett blir väldigt svårt att hitta en växellåda osv som fungerar. S2000 och en mer (kommar inte ihåg vilken) snurrar åt "rätt" håll. ![]() _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||||
om inte Subaruns boxrar vore så breda så vore den ju perfekt för att få ner tyngdpunkten och höjden.
![]() oj hoppsan, ber så mycket om ursäkt för trådkapningen. Detta handlar ju om M3-delar egentligen.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
-Såsant...gäller att se till helheten. Bellhuset är lägsta punkt på både min 7en och MOG, båda har torrsump... fast med våtsump så hade kanske den blivit lägsta punkt ![]() EDIT:....Superswift skrev: japansk-boxer... ![]() _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Personligen anser jag att S14 motorn inte är ett bra val då den har gjutjärnsblock.
Det som är bra på en Seven bil är den låga vikten och de bra hjulupphängningarna. Att montera stel bakaxel och en gjutjärnsklump i fram känns som fel väg att gå. Finns några intressanta Honda motorer dvs de som återfinns i Honda Civic Type R och Honda S2000 motorn. De andra motorerna roterar åt fel håll. Finns även en 160 hk variant som är samma motor i grunden. Toyota motorn som återfinns i Elisen kan nog vara intressant. Eller Nissan Primera GT motorn. Finns ju en hel del 2l 16v motorer med alublock. Ang Ford motorer så utgår Pinto, Zetec mm pga blocket. Duratechen fungerar om man vill göra det lätt för sig. För övrigt anser jag att Seven bilen håller på att överleva sig själv lite. Den har vissa problem som tex aerodynamiken. Att bygga en billig bil är nog en bra ide men att bygga en högbudget Seven känns lite knasigt. Att ange vikt på något annat sätt än med förare och full tank känns helt fel! En bil utan förare och bensin är inte speciellt snabb. Är viss skillnad på min bil om jag anger 920 kg med förare och full tank jämfört med 800kg utan förare och med tom tank. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Då har du inte tänkt på det roliga i att bygga en Se7en. Vad är sedan högbudget? Min relativt dyra Locost ligger ändå prismässigt under vad en Westfield kostar... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Kan meddela att min orginal speedster med 147 hp har inte en chans mot en relativt tung 7:a med gjutjärns motor på kinekulle rakan trots att 7:an hade max 140 HP (i stort sett samma utgångs hastighet i kurvan) det sämmre luft motsåndet på 7:an spelar för lite roll i de hastigheterna. och baksidan skall vi inte prata..........man trollar inte bort 250-300 kg extar speedster bil _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6213 besök totalt |