Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 911 TURBO (micke svens
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6271 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

ok, den motorn är alltså inte så vridmomentoptimal som man kan önska alltså eller?

Jag hade fyrpet på min förra Saab 900 Turbo och den var betydligt trevligare att köra än med den fempetade, mest för att man han dra lite längre på växlarna innan den tappade trycket.
Fast det kan också berott på att den hade en högre primärväxel (annan utväxling på ingående axeln i lådan, lamellaxeln driver ej direkt utan via kedja, om ni inte visste det).
Men den var lite seg i garagerampen på jobbet
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

sweanders skrev:
poh99 skrev:
Qvarnis skrev:
Stryktålig men tråkig utväxling. Den gör ju nästan 200 på 2an osv.

Låter som en rolig låda

Det är en väldigt tråkig låda, helt urkasst matchad med motorn.

Dög den åt 935 och andra superporschar så duger den åt mig.
Svårare än så är det inte.

Man kan ju alltid anpassa karaktären på en motor, vi har ju för 17 EFI idag..

Malmö
Här sen Feb 2004

Även med 930's med effektiv turbo, WG och laddtryckskontroller där man bygger laddtryck strax över 3000 varv hamnar man precis i ett lagg-område vid uppväxling även om man drar till varvstopp.

Insjön
Här sen Dec 2002

sweanders skrev:
Även med 930's med effektiv turbo, WG och laddtryckskontroller där man bygger laddtryck strax över 3000 varv hamnar man precis i ett lagg-område vid uppväxling även om man drar till varvstopp.

Nu är det så att jag inte kör med en Porsche motor, för min del så duger växellådan perfekt teoretiskt sett.
3000 varv med fullt laddtryck är väl ingen utopi?

Malmö
Här sen Feb 2004

Mattias Hellöre skrev:
sweanders skrev:

Nu är det så att jag inte kör med en Porsche motor, för min del så duger växellådan perfekt teoretiskt sett.
3000 varv med fullt laddtryck är väl ingen utopi?

Jag delar bara med mig av mina erfarenheter, bästa 930:n jag kört hade en kullagrad turbo, RUF laddluftkylare, 1.1 bars wastegate och ett väldigt trevligt avgassystem. Jag monterade en elektronisk laddtryckskontroller på den och bänkade den till över 380 hästar på hjulen och den var grymt snabb men det var inte helt kul att ha så stora steg mellan växlarna. När man väl kom in i varvtalsområde där spool-up en fanns var det bra respons. Tacka 911:ans kompakta avgassystem och ganska fritt blås för det.

I en bil som bygger laddtryck vid ca. 2700 varv och varvar till 7000 funkar det nog ganska bra när man väl är ur ettans växel.

Malmö
Här sen Feb 2004

poh99 skrev:
ok, den motorn är alltså inte så vridmomentoptimal som man kan önska alltså eller?

Jag hade fyrpet på min förra Saab 900 Turbo och den var betydligt trevligare att köra än med den fempetade, mest för att man han dra lite längre på växlarna innan den tappade trycket.
Fast det kan också berott på att den hade en högre primärväxel (annan utväxling på ingående axeln i lådan, lamellaxeln driver ej direkt utan via kedja, om ni inte visste det).
Men den var lite seg i garagerampen på jobbet

En av anledningarna kan väl vara att Saaben inte är växlad till över 300 km/h på fyran?

Stockholm
Här sen Apr 2003

sweanders skrev:
En av anledningarna kan väl vara att Saaben inte är växlad till över 300 km/h på fyran?

Santsant.

Är Porschen det?
300 km/h på fyran, vilket vartal?
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Tyvärr - eftersom jag gillar Porsche i allmänhet ooch 930 i synnerhet - kan jag inte annat än att hålla med om att Porsches fyrpetade tar bort den mesta av körglädjen när det gäller 930 turbo. Oftast finns inte "rätt" växel utan man hamnar lite någonstans mittemellan och när det väl börjar dra iväg så är det dags att bromsa för nästa kurva. När det gäller Mattias 911 med Saab motor är det mycket möjligt det kan fungera bra.

Jag hade en fyrpetad där vi ersatt 4ans växel med 3ans och därimellan anpassade växlarna, lite roligare men inte hundra. Nu har vi en fempetad men drömmen vore en 6 växlad men de kostar tyvärr en del för mycket för det ska vara värt merkostnaden även om man konverterar en 4wd.

Ramnäs
Här sen Feb 2003

Jag har ju RUF sexväxlade låda och den är väldigt fin i utväxlingen(tycker jag iaf),men det är ingen ide att nån frågar vad det är för utväxling på dom olika växlarna,för jag har ingen aning
/Jens

Malmö
Här sen Feb 2004

poh99 skrev:
sweanders skrev:

Santsant.

Är Porschen det?
300 km/h på fyran, vilket vartal?

317 km/h vid 7000 varv med däcksstorlek 275/40/17.

Avesta
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Är det någon här som vet exakt vilket nummer och år i bilsport denna porsche var med?
Skulle bli väldigt tacksam om nån visste det..
Tack på förhand..

Ex - Bmw M3 Hartge 3.5 -96
Ex - Porsche 911 TURBO -86
Ex - Bmw Alpina 3.5 -86
Ex - Bmw Alpina 2.8 -85
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

sweanders skrev:
poh99 skrev:
Qvarnis skrev:

Låter som en rolig låda

Efter att ha kört i två och ett halvt år och tillryggalagt cca. 2000 mil med "tråkiga lådan" tycker jag faktiskt att den är helt reko för riktig bankörning.

Däremot suger den vid rödljusrejs, dragracing och såndär konkörning som vissa envisar sig med.

Rullar man i över 50km/h är den precis lagom stegad och har en 1:a som är fullt användbar. Den ger dig också en märklig känsla av upphöjdhet...när man lägger i tvåan och passerar 100km/h utan problem och sen lägger i trean och bilen accar i långt över laglig fart med bibehållen accelleration.

Inget fel med den faktiskt...bökigt att parkera bara.

Surahammar
Här sen Nov 2002

beepbeep skrev:
sweanders skrev:
poh99 skrev:
Qvarnis skrev:

Låter som en rolig låda

Efter att ha kört i två och ett halvt år och tillryggalagt cca. 2000 mil med "tråkiga lådan" tycker jag faktiskt att den är helt reko för riktig bankörning.

Däremot suger den vid rödljusrejs, dragracing och såndär konkörning som vissa envisar sig med.

Rullar man i över 50km/h är den precis lagom stegad och har en 1:a som är fullt användbar. Den ger dig också en märklig känsla av upphöjdhet...när man lägger i tvåan och passerar 100km/h utan problem och sen lägger i trean och bilen accar i långt över laglig fart med bibehållen accelleration.

Inget fel med den faktiskt...bökigt att parkera bara.

Jag skulle o-gilla en låda där man var tvungen att gå på rödmarkeringen för att hamna i området där turbon spoolar...
När det blir tillräckligt med vrid för att den helknepiga drevningen skall lira, så förvärrar man ju problemet ytterligare med att knuffa upp spoolpunkten...

Men det är klart, är banorna raka...

BLÄ

/J

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

sweanders skrev:

I en bil som bygger laddtryck vid ca. 2700 varv och varvar till 7000 funkar det nog ganska bra när man väl är ur ettans växel.

Nu tar vi i litegrannn, va? Drar du den till 6000 varv hamnar du över 4000 vid uppväxling vid varje växel förutom 1:an. Även den segaste orginal 930'n bygger laddtryck över 3500 varv.

om man rejsar på svenska banor kan man med fördel installera lägre utväxling i slutväxeln vilket gör den till mycket användbar låda så länge man har gott om vrid.

Porsche 911 TURBO (micke svens
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6271 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande