Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Material i hemmabygd k hämmare för drifting
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (3500 totalt)
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



Nikel skrev:
tack.. sådär ska jag göra.. är det ipd krängare du har?? hur blev bilen efter montering av dom? om det nu är din bil


Hej, det är inte min bil på bilderna. Själv har jag en grupp A rörkrängare som jag hade tänkt testa med till att börja med ihop med en 27mm grupp A-krängpinne fram. Skulle det inte vara till belåtenhet så blir det nog egentillverkade knivkrängare istället.

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Patrik_Johansson:
En kavaletiv gissing är att du behöver styvare bak pga grupp A grejorna är gjorda för balans och du vill ha taktorn överstyrd. Gå upp i fjäderhårdhet bak det gör mycket åt krängningsstyvheten med stelaxel pga det temligen höga rc.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Volvos grupp A krängare har jag hört är väldigt mjuk i bak. Detta pga att diffarna tydligen var rätt klena och gärna ville gå sönder om innerhjulet lättade...

_________________
Jonas Edling
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Nu vet jag i vilket avseende trådskaparen ska drifta men om jag inte missminner mig så har de Japanska driftarna inte direkt gått in för att försämra greppet på bilarna. Att försämra greppen innebär bara att det blir svårare att hänga på bilen ska ska jagas eller att motståndaren lätt kan hänga på o ta poäng. 265:or med R blanding var ju en rätt normal syn på driftbilar för några år sedan men jag tror inte Japanerna tillåter det längre. Men som sagt frågan är var o när det ska driftas o vilka regler som gäller, men på en 240 är det ju ingen bedrift att få motoreffekt att överstiga grepp.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



gzon skrev:
Nu vet jag i vilket avseende trådskaparen ska drifta men om jag inte missminner mig så har de Japanska driftarna inte direkt gått in för att försämra greppet på bilarna. Att försämra greppen innebär bara att det blir svårare att hänga på bilen ska ska jagas eller att motståndaren lätt kan hänga på o ta poäng. 265:or med R blanding var ju en rätt normal syn på driftbilar för några år sedan men jag tror inte Japanerna tillåter det längre. Men som sagt frågan är var o när det ska driftas o vilka regler som gäller, men på en 240 är det ju ingen bedrift att få motoreffekt att överstiga grepp.



En enda tävling tilläts det R-däck - Tamiguchi körde sin HKS S15 på det för två år sedan & tokvann allt den dagen - & dagen efter var R-däck förbjudna helt


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



KristianAE86 skrev:


En enda tävling tilläts det R-däck - Tamiguchi körde sin HKS S15 på det för två år sedan & tokvann allt den dagen - & dagen efter var R-däck förbjudna helt




Där ser man. Då är väl alla de filmer jag har här inofficiella tävlingar.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004
Inlägg: 148



fuling skrev:
Patrik_Johansson:
En kavaletiv gissing är att du behöver styvare bak pga grupp A grejorna är gjorda för balans och du vill ha taktorn överstyrd. Gå upp i fjäderhårdhet bak det gör mycket åt krängningsstyvheten med stelaxel pga det temligen höga rc.


M3Jonas skrev:
Volvos grupp A krängare har jag hört är väldigt mjuk i bak. Detta pga att diffarna tydligen var rätt klena och gärna ville gå sönder om innerhjulet lättade...


Det finns många olika varianter på bakre krängare till 240 grupp A och den som jag har tror jag är den styvaste. Den är inte direkt tanig iaf. . .
Maciek som jag har köpt den av körde med den ihop med en 27mm främre krängningshämmare och det fungerade kanon ihop enligt honom.

Vilka fjäderkonstanter som ska användas är inte helt klart ännu, men styvt ska det bli. Uppåt 200N/mm blir det fram iaf grundat efter erfarenheterna med Marcos bil. Bak måste det räknas lite på vad som kan vara lämpligt. Jag har inget mål med att få bilen väldigt överstyrd utan helst välbalanserad med viss dragning åt överstyrning hellre än understyrning.
Fuling kanske kan bistå med lite hjälp?

_________________
MVH Patrik Johansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Citat:
Fuling kanske kan bistå med lite hjälp?


Jag kan väll ful räkna lite
och jag behäver en JÄ... massa data på åkermaskinen för att det skall ge något.
Men ta det i en ny tråd eller i din "åka ban bil tråd", för en så har du VÄLL?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



gzon skrev:
KristianAE86 skrev:


En enda tävling tilläts det R-däck - Tamiguchi körde sin HKS S15 på det för två år sedan & tokvann allt den dagen - & dagen efter var R-däck förbjudna helt




Där ser man. Då är väl alla de filmer jag har här inofficiella tävlingar.


Kan vara så att det e filmer från de "något" mindre serierna i Japan ju - där toppförarna medverkar ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Skruva banåkabil
Material i hemmabygd k hämmare för drifting
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (3500 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande